سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۶
«پناهگاه»؛ جلوه‌ای از دلدادگی به ساحت رضوی

خراسان رضوی - نمایشگاه «پناهگاه»؛ روایتی از پناه بردن به ساحت امام رئوف در مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در این نمایشگاه، ۲۸ تابلوی نقاشی خط، از یحیی غفاریان به نمایش گذاشته شده است که در آن‌ها هنر سنتی خطاطی با ظرافت و زیبایی، با مفاهیم عمیق عرفانی در هم تنیده شده است و با بهره‌گیری از عناصر بصری متنوع تجربه‌ای چندلایه و تأمل‌برانگیز را برای بیننده فراهم می‌کند.

آثار این نمایشگاه، نتیجه تلاش هنرمندی است که در سکوت دل و در سایه ارادت به امام هشتم (ع)، مسیر هنری‌اش را یافته است. نقاشی خط، برای او نه تمرین تکنیک، که زبان راز و نیاز است. خط‌ها با مهر حرکت می‌کنند و رنگ‌ها چون دعاهایی ناپیدا بر بوم جاری می‌شوند.

در جهان پرهیاهوی امروز، «پناه» تلاشی است برای بازگشت به آن نقطه امن؛ جایی که نام امام رضا (ع) آرامش می‌آورد و واژه‌ها معنای تازه‌ای پیدا می‌کنند.

این نمایشگاه تا روز پنج شنبه، ۸ خرداد، در دو نوبت صبح و عصر، در نگارخانه رضوان مشهد، واقع در خیابان کوهسنگی، کوهسنگی ۱۷، میزبان هنردوستان است.

«پناهگاه»؛ جلوه‌ای از دلداگی به ساحت رضوی

به گزارش ایبنا یحیی غفاریان، متولد ۱۳۵۷، آموزش هنر نقاشی را نزد استاد فقید، مرحوم قدیر صباغیان آموخته است و از سال ۱۳۷۶، به صورت حرفه‌ای در این هنر فعالیت می‌کند.

«پناه»، چهارمین نمایشگاه انفرادی نقاشی خط یحیی غفاریان است. پیش از این، او در سه نمایشگاه انفرادی نقاشی خط، در نگارخانه میرک (سال ۱۳۸۳)، گالری دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (سال ۱۳۸۶) و نگارخانه میرک (سال ۱۳۸۸) دایر و به صورت گروهی نیز در نمایشگاه‌های شهرهای مشهد، تهران، شیراز، ترکمنستان، مراکش و … شرکت کرده است.

کسب عنوان برگزیده جشنواره بین المللی «بسم الله» در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۰ و جشنواره «شهر بهشت» در رشته‌های نقاشی و نقاشی خط در سال ۱۳۸۷، نتیجه سال‌ها ممارست و قلم فرسایی او در حوزه هنر نقاشی و خطاطی است.

«پناهگاه»؛ جلوه‌ای از دلداگی به ساحت رضوی

یحیی غفاریان در حاشیه برگزاری این نمایشگاه گفت: این آثار جلوه و بعدی نو از آثار هنری است. نه خط و نه نقاشی مطلق، بلکه ترکیب خطوط مختلف در یک ساختار محتوایی جدید است که به نوعی به سنت‌شکنی پرداخته است.

وی افزود: در این آثار هویت اصلی خطوط و نقاشی شکسته شده است، برخلاف کارهای نقاشی که تماماً رنگ و حس بصری مخاطب حایز اهمیت است، در خوشنویسی ساختار، قوانین خاص خود را دارد. در این آثار خوشنویسی و نقاشی هر دو به خدمت گرفته شده است.

این هنرمند تصریح کرد: در برخی قسمت‌ها خط فدای فرم شده و در اختیار آن قرار گرفته؛ چنانکه فضای مثبت و منفی در تمام آثار برآورده شده است.

غفاریان خاطرنشان کرد: من ابتدا روی خطوط مختلف و اشعار کار می‌کردم؛ قصد ورود به حیطه آیات قرآنی و طرح‌های مذهبی را نداشتم اما زمانی که وارد آن شدم به حدی جالب و زیبا توانستم با خطوط کار کنم که در شعر موفق به دستیابی آن نشده بودم. از سال ۱۳۷۹ به بعد نیز بر خطوط و اسماء اسلامی متمرکز شدم.

«پناهگاه»؛ جلوه‌ای از دلداگی به ساحت رضوی

وی گفت: سه تا چهار سالی دل‌مشغولی من طراحی خطوط مختلف، حتی با قلم نی بود از جمله، خطوط کوفی، نسخ، طغری، شکسته نستعلیق و حتی خطوطی که به ظاهر تاریخ مصرف آن تمام شده است.

غفاریان ادامه داد: تمامی آثار این نمایشگاه، جلوه‌ای از ارادت من به ساحت قدسی امام رضا (ع) است که طی دو سال اخیر طراحی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها