سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۵
ترجمه فارسي رساله «طب‌الرضا» به نمایش گذاشته شد

ترجمه‌اي از رساله «طب‌الرضا» مربوط به قرن 13 قمري در قالب جشنواره ماه هشتم در كتابخانه و موزه ملي ملك به نمايش عمومي گذاشته شد.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، رساله «طب‌الرضا» از نفيس‌ترين و گران‌بهاترين گنجینه‌های اسلامي در زمينه دانش پزشكي  و مشتمل بر رشته‌هايي از علوم پزشكي مانند علم تشريح، زيست‌شناسي، وظايف‌الاعضا، علم‌الامراض و بهداشت است.
 
اين رساله بخش زيادي از طب پيشگيري را نيز بيان كرده است و همچنين دانش شيمي و تغذيه را نيز در بر دارد.

رساله «طب‌الرضا» ‌در ظاهر ساده و هماهنگ با درك مردم زمان خود، ولي در باطن بسيار عميق و پيچيده است و از اين‌رو ترجمه‌ها و شرح‌هاي گوناگوني از آن در دوره‌هاي مختلف ارايه شده است.

نسخه موجود در گنجينه كتابخانه و موزه ملي ملك از اين رساله كه هم‌اكنون به نمايش عمومي گذاشته شده است، در قرن 13 قمري به فارسي برگردانده شد. اين نسخه فارسي كه به‌خط نستعليق كتابت شده، در 174 برگ 12 سطري صفحه‌آرايي شده است.

جنس كاغذ اين نسخه خطي «فرنگي آهار مهره» است و در ابعاد 18.2 در 11.1 با جلد «ميشن قهوه‌اي روشن» صحافي شده است. تذهيب آن مجدول (جدولي) و عناوين و نشان آن به رنگ شنگرفي و داراي سرلوح است.

اين رساله با عبارت «بر ضماير دل‌هاي ارباب هوش پوشيده نيست»، آغاز شده و با عبارت «و نفس خود را در مرض نيندازي» پایان می‌گیرد. 

اين نسخه خطي با كد «4221» و با عبارات كليدي «علي‌بن موسي‌الرضا، امام هشتم، 153- 203 ق.- كلمات قصار» و «پزشكي اسلامي» در گنجينه نسخه‌های نفیس كتابخانه و موزه ملي ملک نگهداري مي‌شود.

كتابخانه و موزه ملي ملك، داراي 19 هزار عنوان نسخه خطي و هفت مجموعه هنر لاكي، هنر خوشنويسي، سكه، تمبر، فرش، آثار هنري و مجموعه اهدايي بانو ملک است. اين مجموعه درواقع، دومين گنجينه نفیس خطي ايران پس از كتابخانه آستان قدس رضوي و قديمي‌ترين موزه وقفي كشور است كه توسط حاج حسين آقاي ملك، خیر فقید، گردآوري و در ششم آبان 1316 خورشيدي، وقف بر آستان قدس رضوي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها