چهارشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
قیاس شاعران غیر هم‌عصر، پس‌رونده و نامعقول است

عابدین پاپی، شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: روند رو به رشد شعر در هر زمان با دوران‌های دیگر فرق دارد و نمی‌توان شاعر یا نویسنده‌ دهه ۴۰ را با دهه‌ ۷۰ یا ۸۰ مقایسه کرد.

عابدین پاپی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به تازه‌ترین کتاب خود با عنوان «نوشتن نام مستعار من است» اشاره کرد و توضیح داد: این اثر کتابی است در حوزه نظر و اندیشه و نقد ادبی که در سه بخش مجزا تشکیل‌شده است. در بخش نخست که گفت‌آوردها را شامل می‌شود، تلاش من بر آن بوده تا که تعدادی از گفت‌وگوهای خود را که با رسانه‌ها درباره فرهنگ و ادب و جامعه انجام داده‌ام بگنجانم. در بخش دوم کتاب به نظر و اندیشه توجه شده که این بخش شامل رویکردِ متفاوت در ابعاد علوم انسانی است که هرکدام از این گفتارها خود می‌تواند به آگاهی خواننده بیفزاید و در بخش سوم کتاب تعدادی اثر از شاعران بررسی شده است.

پاپی درباره روندِ رو به رشد ادبیات و شعر ایران عنوان کرد: ادبیات و شعرِ ایران قدمتی دیرینه دارد و در هر زمانی جایگاه خودش را داشته و دارد اما درجهان امروز فکر می‌کنم ادبیات و شعر جهان‌شمول‌تر شده و این مهم نیز برمی‌گردد به فرهنگ ترجمه و نوع ارتباطات و شبکه‌های مجازی که این دیالوگ را چندوجهی و جانبه کرده است. روند رو به رشد در هر زمان با دوران دیگر فرق دارد و شما نمی‌توانید شاعر یا نویسنده دهه ۴۰ را با دهه ۷۰ یا ۸۰ مقایسه کنید. هر دهه‌ای ویژگی‌ها و مشخصه‌های خاص خود را دارد که این مهم برگرفته از زمان و مکان مرتبط با آن دوره‌هاست. این قیاس‌ها می‌تواند به ادبیات ما آسیب برساند و مهم این است که هرکسی کار خودش را انجام دهد و حتماً تاریخ و آینده درباره ما بهتر قضاوت خواهد کرد. این چنددستگی‌ها به اصل و بنیاد ادبیات ما در جهت نیل به شکوفایی و خوش آوایی و البته توسعه لطمه وارد می‌کند.

«نوشتن نام مستعار من است» اخیراً توسط نشر کتاب هرمز با قیمت ۳۵۰ هزار تومان عرضه شده است.

وی همچنین به کتاب دیگر خود با نام «در دایره رویکرد» اشاره کرد و گفت: این کتاب یکی دیگر از آثار من در حوزه نظر، اندیشه و نقد ادبی و حاوی مضامینی تازه در ادبیات و شعر معاصر است. این اثر از ۱۵ رویکرد متفاوت با مضامین متنوع تشکیل‌شده؛ با یک پیش گفتار از نویسنده آغاز می‌شود و حاوی دو بخش گفتار نویسی و نقد ادبی است. این اثر اخیراً با قیمت ۲۰۰ هزار تومان از سوی نشر زهره علوی عرضه شده است.

قیاس شاعران غیر هم‌عصر، پس‌رونده و نامعقول است

شاعر دفتر شعر «ستونی از ماهنامه گریه» درباره این اثر جدید خود نیز توضیح داد: کتاب از دو فصل تشکیل شده است. در فصل نخست که شامل ۱۶ شعر در سبک نو (ماکسی مال-بلند) است درون‌مایه اشعار بیشتر طعم درد و دردمندی می‌دهد و به بافت و ساخت آسیب‌دیده جامعه توجه شده است. در بخش دوم که چارگونه‌ها نام‌گرفته تعدادی چارانه موجود است که درون‌مایه‌ای انتقادی- اجتماعی دارند. نام‌گذاری اشعار به چارانه به این دلیل است که اعتقاددارم تمام اشعار کوتاه فارسی در قالب های متفاوت مانند رباعی، دوبیتی و چارپاره همه دوبیتی یا چارانه هستند و تنها تفاوت ممکن است در وزن یا معنا باشد اما در ساختار تفاوتی دیده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اصولاً هر شاعری توجه به نظر و منظری دارد که در آن زیست می‌کند و البته به سلایق روحی و روانی آن سر سازگاری و تطبیق دارد. شاعر تابع تجارب خویش در زندگی است. من از شادی کمتر گفته‌ام اما عشق درشعر من غایب نیست من عشق را از شادی بهتر می‌دانم و نسخه خوبی است برای جامعه‌ای که بیماریش مزمن و مشهود شده و در آن مستی و هستی واقعی و طبیعی وجود ندارد «رفتم / یک‌پا درمیان که دستی انقلابی داشت / تا ناکجاآباد غم‌خانه تا شعر و کافی‌شاپ درد / و تا تهِ اخلاقِ برف / آنجا که لباس بهاری‌اش را پوشیده بود!»

پاپی درباره نقد و نظر و جایگاه این دو در جامعه گفت: شعر اگر به معنی شعور باشد لازمه فرهنگ یک جامعه است. در جهان امروز فرهنگ شعر کمتر در جامعه حضور دارد و مردم بیشتر به پول و مسائل روزمره توجه دارند. زیرساخت جامعه نه شعر است و نه پول بلکه شعور به معنی آگاهی است؛ بنابراین جامعه‌ای که به آگاهی دست یابد حتماً حرف‌هایی برای گفتن دارد که این حرف‌ها به آینده جامعه هم کمک می‌کنند. نقد نیز اگر نقادانه و از روی دلسوزی و پیشرفت فکر و فرهنگ باشد قابل‌ستایش است. منتقد نباید سلیقه‌ای با نقد برخورد کند بلکه رویکردی حرفه‌ای لازم است.

وی همچنین از انتشار دو کتاب شعر به نام‌های «تیفرنگ» و «دلم برای برهنگی دست‌ها می‌سوزد» خبر داد و افزود: کتاب «تیفرنگ» شامل یک پیش گفتارِ چندصفحه‌ای است که درباره‌ی شعر کلاسیک نگاشته شده و شامل مینی مال‌ها، ماکسی مال‌ها و تیفرنگ است. بخش نخست شامل چارانه‌ها می‌شود که از بافت و زبانی تازه بهره‌مند شده‌اند. بخش دوم حاوی ۱۲ شعر تقریباً غزل‌گون با ساختار و محتوایی متفاوت است و دربخش سوم توجه بیشتر به کوتاه نویسی و کلمات قصار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها