دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۸
نمايش ديوان‌هاي خطي و چاپ سنگي حافظ در آستان قدس رضوي

گنجينه‌اي كم‌نظير از ديوان‌هاي خطي، چاپ سنگي، سربي و چاپي حافظ شيرازي در نمايشگاهي جذاب و ديدني در تالار ورودي كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي در معرض نمايش عموم قرار گرفته است.\

رئيس روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركزاسناد آستان قدس رضوي با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: در اين نمايشگاه از ميان تعداد بسيار زياد ديوان‌هاي حافظ مجموعه‌اي ارزشمندي انتخاب و در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

مهدي قيصري نيك خاطرنشان كرد: علاوه بر ديوان‌هاي چاپ سربي قديمي، كتاب‌هاي اشعار حافظ كه در سال‌هاي اخير به صورت نفيس توسط خوشنويسان و هنرمندان به نام و مطرح كشور چاپ شده در معرض ديد قرار گرفته كه در واقع اين بخش از نمايشگاه مورد توجه بسياري از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر معاصر ايران قرار دارد.

در همين زمينه رئيس اداره مخطوطات اين سازمان نيز به معرفي ديوان‌هاي خطي و چاپ سنگي اين نمايشگاه كه از نفيس‌ترين ديوان‌هاي خطي موجود در كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي است اشاره كرد.

سيد محمدرضا فاضل‌هاشمي افزود: در اين نمايشگاه ديوان‌هاي ارزشمندي مانند ديوان حافظ به خط عبدالمجيد طالقاني كه از آثار بسيار ارزشمند دوره زنديه است نمايش داده مي‌شود. همچنين ديوان حافظ كه در سال 805 هجري قمري كتابت و داراي سه سرلوح و كتيبه مرصع مذهب و منقش است در قاب تصوير نشسته است.

وي خاطرنشان كرد: ديوان حافظ به خط ميرزا محمدعلي مستوفي شيرازي از خوشنويسان دوره قاجار كه داراي سرلوح مذهب و مرصع پركار به‌شمار مي‌آيد در معرض نمايش عموم قرار گرفته است.

فاضل‌هاشمي يادآور شد: از ميان گنجينه چاپ سنگي ديوان‌هاي حافظ ارزشمندي از چاپ‌هاي شهرهاي مختلف مانند بمبئي، تبريز و تهران انتخاب و تا پايان مهرماه در معرض نمايش قرار مي‌گيرد.

به گفته قصيري‌نيك، گنجينه خطي آستان قدس رضوي به واسطه قداست معنوي، شهرت جهاني و اعتماد مردمي در طول تاريخ مورد توجه علما، دانشمندان، هنرمندان و واقفان بزرگ بوده كه بر اساس آن هم اكنون با بيش از 80 هزار نسخه خطي به عنوان يكي از بزرگترين پايگاه‌هاي علمي، فرهنگي و هنري جهان اسلام محسوب مي‌شود.

معرفي ديوان حافظ به خط عبدالمجيد درويش
ديوان حافظ به خط عبدالمجيد درويش از نفايسي است كه در مخزن كتاب‌هاي خطي كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود. عبدالمجيد درويش از بهترين شكسته‌نويسان و خطاطان معروف قرن 12 هجري قمري است. تاريخ تحرير آن سال 1170 هجري قمري است كه در مرداد 1311 توسط ميرزا رضاخان نائيني وقف كتابخانه شده است.

ناظم ديوان حافظ، شمس‌الدين محمد حافظ در قرن 8 هجري قمري به‌شمار مي‌رود. همچنين ديباچه داراي سرلوح مذهب و منقش به گل‌هاي ريز الوان در زمينه زر و لاجوردي و حاشيه اين دو صفحه مزين به تشعيرسازي زرين به طرح اسليمي است. 

موضوع ديوان، خط شكسته نستعليق، 12 سطري، زبان فارسي، كاغذ نباتي آهار مهره، جلد ساغري مشكي سوخت زرين با نقش ترنج، دو سرترنج، چهار گوشه، حاشيه قلمداني و عطف تيماج قهوه‌اي با قطع 17 در 11 سانتي متر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط