یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
نمایشگاه کتاب به محل رفع مسائل صنعت نشر تبدیل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد و در جریان روند آماده‌سازی این نمایشگاه به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه (۱۶ اردیبهشت‌ماه) از روند آماده‌سازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وزیر فرهنگ را همراهی کردند.

وزیر فرهنگ در این جلسه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: انشاالله اصحاب فرهنگ و ادب دوره کم نظیری به لحاظ آمار، کمیت و کیفیت را تجربه خواهند کرد. خوشحال هستیم بخش مهمی از کار در اختیار تشکل‌های صنفی و فعالان با سابقه این حوزه قرار گرفته است؛ این کار متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است و وظیفه ما حمایت از این فرایند است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ایران به لحاظ حوزه فرهنگی قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا نیست؛ تقریباً روزی در وزارت فرهنگ نداریم که رویدادی در حال برگزاری نباشد و جشنواره‌های مختلف محلی استانی ملی و منطقه ای رخ می دهد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صحنه پرشوری از دوره رونق و شکوفایی حوزه فرهنگی کشور خواهد بود، گفت: در طول یک‌سال اخیر (از نمایشگاه قبلی تا الان) تلاش کردیم بخش مهمی از نیازها را مورد توجه قرار دهیم و به همه ضعف ها اذعان می کنم اما در عین حال دوستانمان تلاش کردند وضعیت را به شکلی قابل اتکا و افتخار درآورند.

ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد و ۳۰ هزار تن خواهیم رساند

وی با اشاره به تولید کاغذ در کشور افزود: در حوزه تولید کاغذ جشن خودکفایی کاغذ کتاب‌های درسی را داشتیم و در آستانه تکمیل کارخانه پیشرفته در حوزه کاغذ هستیم که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت تولید کاغذ تحریر را به بیش از صد و ۳۰ هزار تن خواهیم رساند.

حوزه کودک و نوجوان برای ما کلیدی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حوزه کودک و نوجوان برای ما کلیدی است و بر همین اساس آماده حمایت جدی از ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان هستیم و انشاالله این کار را ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی ادامه داد: ترجمه آثار فاخر فارسی به زبان‌های خارجی با استفاده از کسانی که به زبان اصلی تسلط دارند مورد تاکید رهبری قرار گرفته بود که برنامه ویژه ای برای این مهم تدارک دیده شده است.

امسال تلاش کردیم فضای حمایتی را افزایش دهیم

وزیر فرهنگ گفت: امسال تلاش کردیم فضای حمایتی را افزایش دهیم؛ منتظر هستیم تامین اعتبار لازم محقق شود تا حمایت‌ها علاوه بر اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان به سایر بخش‌های جامعه ازجمله دانش‌آموزان دوره دوم دبیرستان نیز داده شود.

وی افزود: انشاالله امسال عدد قابل توجهی را به این کار اختصاص می‌دهیم و حمایت جدی اتفاق می افتد، دولت و مجلس کار بسیار مهمی را انجام دادند و نخستین‌بار تبصره ۱۳ در حال عملی شدن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگ ادامه داد: دکتر احمدوند برای روزهای نمایشگاه تمهید کنند تا با صنوف مختلف جلسه داشته باشیم تا نمایشگاه محلی برای حل مشکلات باشد.

شبکه کتابفروشی‌ها باید گسترش یابد

وزیر فرهنگ گفت: شبکه کتابفروشی‌ها باید گسترش یابد. با وزیر صمت صحبت کردم و آقای علی‌آبادی، وزیر صمت تعدادی از شرکت‌های خودروسازی را مکلف کردند تا برای بهبود در امر کتابفروشی‌های سیار در این حوزه وارد شوند.

اسماعیلی افزود:: اعضای ستاد برای اصحاب کتاب، فرهنگ، ادب هر نوع گشایشی را که لازم باشد پیشنهاد دهند؛ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تلاش می‌کنیم بخش عمده آن را انجام دهیم.

باید حال فرهنگی مردم را تغییر دهیم

وزیر فرهنگ گفت: تقدیر از پیشکسوتان در برنامه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است؛ نمایشگاه کتاب صرفاً نباید برای فروش کتاب استفاده شود بلکه باید حال فرهنگی مردم را تغییر دهیم.

تحقق عدالت فرهنگی با برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب

وی افزود: برخی مطرح کردند نمایشگاه کتاب مجازی و حضوری در زمان‌های مختلف برگزار شود اما تحقق عدالت فرهنگی با همزمان بودن نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب ملموس می‌شود.

نقش تبلیغات در رسانه‌ها برای ایجاد شور و نشاط فرهنگی میان مردم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر مهم بودن تبلیغات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در رسانه‌ها و سطح شهر گفت: مردم باید احساس شور و نشاط فرهنگی کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه مردم ایران درباره نمایشگاه کتاب خاطره بسیار مثبت و متعالی دارند، گفت: به مسائلی از قبیل حمل و نقل و مشکلات اینچنینی باید پرداخته شود.

وی افزود: هر سه نظر سنجی درباره عملیات «وعده صادق» نشان‌دهنده احساس غرور مردم از این اتفاق بود، چه کسی فکر می‌کند در بالاترین سطح برخورد نظامی اینگونه غرور ایجاد کند؟ بازارهای اقتصادی در حال رسیدن به ثبات هستند و دولت هم با اهتمام در صحنه قرار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آثار نمایشگاه کتاب تهران درباره موضوعات مختلف اجتماعی بیان کرد: نمایشگاه سال گذشته الگویی در مدیریت فرهنگی و مسئله پوشش بود. امسال نمایشگاه باید توانمندی حوزه فرهنگی برای حل مسائل پیش رو را نشان دهد.

وی ضمن اشاره به قدردانی رهبر انقلاب درباره اقدامات انجام شده در نمایشگاه بین‌المللی کتا، ۱۴۰۲ افزود: سال گذشته استقبال میلیونی مخاطبان را بدون کمترین حاشیه‌ای داشتیم. دشمن می‌خواهد مردم را در مقابل هم قرار دهد؛ اما بنا داریم در این فضا با روحیه جهادی و استفاده از ابزارهای اقناعی، تبلیغی و گفت‌وگو محور فضای مطلوبی را برای حوزه مسائل فرهنگی ایجاد کنیم و نسبت به این مسئله خیلی امیدوار هستیم.

نظرسنجی‌ها از مراجعان به نمایشگاه روزانه انجام شود

محمدمهدی اسماعیلی با تاکید براینکه برای مسئله فلسطین حتماً باید رویداد تعریف کرد، گفت: نظر سنجی‌ها از مراجعان به نمایشگاه اگر روزانه انجام شود، مفیدتر است؛ این رویکرد موجب می‌شود نواقص روز اول در سومین روز نباشد؛ علاوه‌براین باید فضای پذیرش انتقاد را باز کرد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در جشنواره‌های گذشته مسابقه نقد جشنواره‌ها را برگزار کردیم و به کسانی که دقیق‌تر اشکالات را بگویند جایزه می‌دهیم، گفت: آمادگی داریم جلسه کارگروه نشر و کاغذ با حضور معاون اول رئیس جمهور را اینجا برگزار کنیم.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، به میزبانی مصلی امام خمینی (ره) از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه با شعار «بخوانیم و بسازیم» و در دو قالب نمایشگاه مجازی و فیزیکی برپا خواهد شد. نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۲۰ فعال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها