یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
ادراک سعدی از مناسبات لفظ و معنی کاری کارستان است

قدمعلی سَرّامی، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی حوزه زبان و ادبیات فارسی گفت: ادراک سعدی از مناسبات لفظ و معنی، یعنی رفتن سعدی از لفظ به معنی و از معنی به لفظ کاری کارستان است که فقط سعدی از عهده آن برآمده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، قدمعلی سَرّامی در درس‌گفتار سعدی‌خوانی که به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری عصر شنبه، اول اردیبهشت ۱۴۰۳، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، گفت: ادراک مناسبات لفظ و معنی، یکی از وجوه تفاوت سعدی با شاعران معمولی است و اولین کار بزرگ سعدی همان داشتن زبان سهل و ممتنع است ولی گاهی به واژه‌های غامض و پیچیدگی‌هایی نیز در آثارش برمی‌خوریم.

این شاعر و نویسنده، ادراک ذهنی جهان مبتنی بر تقابل و تضاد را یک حیرت بزرگ بسیار مشهود در کار سعدی تلقی کرد و افزود: سعدی بیشتر از همه متوجه دوگانگی‌های عالم بوده و جهان را مخلوق حُسن پنداشته است و با همه اقشار هم مدارا کرده است. عام و خاص بودن و علاقه ملت‌های مختلف و طبقات گوناگون جامعه به آثار سعدی از دیگر ویژگی‌های کار سعدی است. یکی از زیبایی‌های کار سعدی این است که فقط فهم و ادراک به مخاطبش نمی‌دهد بلکه بیشترین حال را هم به خواننده آثارش منتقل می‌کند. سعدی یکی از افرادی است که روی طبقات گوناگون اجتماعی و فرهنگی تأثیر گذاشته است وبا وجود پرداخت به زندگی روزمره دوران خود به یادکرد گذشته هم پرداخته و در زمان غلتیده است.

حسین ظاهری، هنرمند نقال و پرده‌خوان، هم در بخشی از این نشست، به استفاده از آثار سعدی در نقالی و پرده‌خوانی به عنوان گریزی جهت ایجاد تنوع در نقالی و تفهیم بهتر موضوع پرداخت و گفت: استفاده از مطایبه‌ها که در جاهایی از آثارسعدی می بینیم، ازجمله مواردی است که نقالان در این گریزها از آنها استفاده می‌کنند.

معرفی تعدادی از کتاب‌های شاخص در باره سعدی و آثارش توسط سهیل فتاحی، دانشجوی مقطع دکتری زبان وادبیات فارسی، پرداخت به وجوه داستانی مینی‌مالیستی سعدی در حکایات گلستان توسط هما ایران‌پور، داستان‌نویس شیرازی، پرداخت به ابعاد مختلف و شخصیت چند وجهی سعدی که منجر به شناخته شدن آن در جهان شده، توسط مریم فروزان‌کیا، روزنامه‌نگار و خوانش چند حکایت از گلستان سعدی توسط یاسر یگانه، روزنامه نگار، ازدیگر برنامه‌های ارائه شده دراین نشست ویژه بزرگداشت سعدی بود.

سلسله درس‌گفتارهای سعدی‌خوانی، هر دو هفته یک‌بار، شنبه‌ها از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری با ارائه قدمعلی سَرّامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسات می‌توانند درسالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها