یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
پیش‌بینی سبدهای حمایتی تولید کتاب در برنامه‌های فرهنگی ضرورت است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ در کنار سبدهای حمایتی معیشتی سبدهای حمایتی مطالعاتی، باید سبدهای حمایتی تولید کتاب و سبدهای حمایتی ایجاد کتابخانه‌ها را در برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی کنیم.

احمد راستینه هفشجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بر ضرورت حمایت از حوزه فرهنگ تاکید و بیان کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید مشمول حمایت جدی حکمرانان و کارگزاران نظام قرار گیرد، حمایت از عرصه کتاب، کتابخوانی و تولیدات و فعالان عرصه نشر و تولید محصولات فرهنگی است.

وی ادامه داد: وقتی به عرصه حمایت از فکر و اندیشه می‌رسیم از آنجایی که ملموس نیست، معمولاً از آن غفلت می‌شود؛ بنابراین عموماً سبدهای حمایتی به سمت سبدهای معیشتی و اقتصادی می‌رود، اما معتقدم مهم‌تر از سبد معیشتی مردم، سبد فکر و اندیشه مردم است.

راستینه با بیان اینکه باید جامعه خود را به سمت یک جامعه کتابخوان، فعال در عرصه فرهنگی و فعال در عرصه تولیدات محتواهای فکری و اندیشه‌ای سوق بدهیم، افزود: این راهکار حاصل نمی‌شود، مگر اینکه در کنار سبدهای حمایتی معیشتی، سبدهای حمایتی مطالعاتی، سبدهای حمایتی تولید کتاب و سبدهای حمایتی ایجاد کتابخانه‌ها در دستورات و برنامه‌های فرهنگی خودمان پیش‌بینی کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع تولید کاغذ در کشور، عنوان کرد: در این میان یکی از این موضوعات، نیاز ناشران و تولیدکنندگان آثار مکتوب محتوایی، به کاغذ است که سال‌هایی در تولید کاغذ و تامین نیاز داخل دچار مشکل بودیم، اما با توجه به اینکه حجم زیادی از نیاز را درون کشور تولید می‌کنیم، انتظار می‌رود، با حمایت از تولیدکنندگان و تولید، هزینه تمام‌شده کاغذ را کاهش دهیم تا کاغذ مورد نیاز ناشران و صاحبان فکر و اندیشه به قیمت کمتری تنزل و هزینه تمام‌شده کتاب کاهش پیدا کند.

به‌گفته راستینه، در برنامه هفتم توسعه کار بزرگی انجام شده و یک‌درصد از منابع هزینه‌های شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات دولتی را به نشر فرهنگ و هنر اختصاص دادیم. این یک درصد عدد قابل توجهی است که تلاش خواهیم کرد در جداول، بخشی از آن را به سمت حمایت از تولیدات و کتاب و کتابخوانی سوق بدهیم.

وی گفت: این کار نیازمند هماهنگی و همکاری سایر بخش‌های مجلس است، در این میان تلاش کمیسیون فرهنگی این است که از محل یک‌درصد منابع در اختیار توسعه منابع فرهنگی بخشی را نیز به سمت حمایت از کتاب و کتابخوانی سوق بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها