چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
عرفان در اشعار نظامی گنجوی برگرفته از قرآن است

نماینده بنیاد سعدی در بنگلادش گفت: نظامی در بحث عرفان و خداشناسی، سراغ منبع اصلی این بحث رفته و آیات قرآن را مبنای برداشت و تفسیر خود از عرفان قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به مناسبت بزرگداشت نظامی گنجوی، همایشی با عنوان «رمانتیسم و ارزش‌های اخلاقی در شعر نظامی گنجوی» با مشارکت و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی، در محل این دانشگاه برگزار شد.

در این همایش که با شرکت دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی و تعدادی دیگر از دانشجویان رشته‌های علوم انسانی گروه‌های مختلف دانشکده علوم انسانی همراه بود، غلام صابرستار، رئیس دانشگاه راجشاهی، سیدرضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بنگلادش، محمدبلال حسین، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه راجشاهی، مجید پویان، استاد اعزامی زبان فارسی به دانشگاه داکا، عطاء الله، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی، نورالهدی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی و شفیع‌الله، رییس گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه به ایراد سخنرانی و ارائه مقاله پرداختند.

در ابتدای برنامه، غلام صابرستار، رئیس دانشگاه راجشاهی ضمن خوشامدگویی به رایزن فرهنگی کشورمان و تشکر از مشارکت و همکاری وی در برگزاری این همایش، روابط فرهنگی ایران و بنگلادش را دیرینه و متکی بر مناسبات تاریخی طولانی دانست و با اشاره به سابقه ششصدساله رواج زبان فارسی در سرزمین کنونی بنگلادش به عنوان بخشی از شبه‌قاره، علاقه‌مندی خود به گسترش هرچه بیشتر روابط فرهنگی، علمی و آموزشی میان دو کشور را ابراز کرد.

در ادامه، سیدرضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بنگلادش از غلام صابرستار، ریاست دانشگاه راجشاهی، محمد بلال‌حسین، ریاست دانشکده علوم انسانی و شفیع‌الله، رییس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه و همکارانشان به خاطر برگزاری این همایش با مشارکت و همکاری رایزنی فرهنگی، تقدیر و تشکر کرد.

وی در سخنانی با موضوع مفاهیم و آموزه‌های عرفانی در منظومه مخزن‌الاسرار نظامی گنجوی، آبشخور عرفان این شاعر بزرگ و نامدار ادب فارسی را که بنابر عقیده برخی نظامی‌پژوهان، یکی از پنج چهره تراز اول تاریخ شعر و ادب فارسی است، آیات قرآن عنوان کرد و با قرائت ابیات آغازین منظومه مخزن‌الاسرار و نیز برخی از ابیات مناجات‌های اول و دوم این مجموعه، مستنداتی از خود نظامی گنجوی بر اثبات این سخن ارائه داد.

نماینده بنیاد سعدی در بنگلادش همچنین تأکید کرد: عرفان که به مفهوم خداشناسی است، تجلی تام و تمام در آیات قرآن دارد و نظامی هم در بحث عرفان و خداشناسی، سراغ منبع اصلی این بحث رفته و آیات قرآن را مبنای برداشت و تفسیر خود از عرفان قرار داده است.

میرمحمدی در ادامه به وجود پیامبر عظیم الشان اسلام به عنوان مصداق اول عارف کامل و واصل در عالم خلقت اشاره کرد و افزود: نظامی در نعت‌های چهارگانه پیامبر اسلام در مخزن‌الاسرار به رهروان طریق عرفان گوشزد کرده که الگو و مصداق کامل عرفان و خداشناسی پیامبر اسلام است و هرکسی که دنبال یافتن نمونه و الگوی حقیقی در طی طریق عرفان و خداشناسی باشد، باید به پیامبر اسلام اقتدا کند و در پیمودن مسیر عرفان، راه آن حضرت را در پیش گرفته و در حد توان و وسعت روحی خود در این وادی قدم بردارد.

وی همچنین با اشاره به وجود طریقت‌ها و نحله‌های صوفیانه و عارفانه در بنگلادش که امیرمومنان علی (ع) را مقتدای خود می‌دانند، آن حضرت را ادامه‌دهنده و شارح عرفان پیامبر اسلام دانست و بر ضرورت شناخت درست و واقعی آن حضرت در طریق عرفان تاکید کرد.

در ادامه همایش، عطاء‌الله، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی و پژوهشگر آثار نظامی گنجوی، مقاله‌ای با عنوان رمانتیسم و آموزه‌های اخلاقی در شعر نظامی گنجوی که عنوان همایش هم برگرفته از عنوان این مقاله علمی و پژوهشی بود، ارائه داد.

در این مراسم همچنین از طرف رایزنی فرهنگی به ۹ نفر از دانش‌آموختگان ممتاز و رتبه‌های اول تا سوم مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی و نیز دوره آموزش آزاد سطح متوسطه زبان فارسی دانشگاه، جوایز نقدی، تقدیرنامه و بسته چند جلدی کتاب از منشورات رایزنی فرهنگی اهدا شد و به هرکدام از ۱۰ عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه نیز تابلو خطی حاوی بیت نخستین منظومه مخزن‌الاسرار نظامی گنجوی که اثر هنرمند خطاط اعزامی به داکا برای برگزاری برنامه هفته قرآنی بود و به سفارش رایزنی فرهنگی در ایام حضور وی در بنگلادش به تحریر در آورده بود، اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها