جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
کتاب «زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق» منتشر شد

کتاب «زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق» پیچیدگی‌ها، تمایزات، تکثر، تناقضات و تغییراتی را که در تاریخ در تجربیات مدنی فرهنگ‌های اسلامی درباره زنان وجود دارد، بیان می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق» ترجمه و تحقیق حکمت بروجردی و با سرویراستاری سعاد ژوزف همزمان با ۸ مارس، روز جهانی زن از سوی انتشارات صدر به بازار کتاب آمد.

این کتاب به موضوع زنان در کشورهای اسلامی می‌پردازد. در این کتاب موضوعاتی همچون مردسالاری، فمنیسم، زن در اسلام، دائره‌المعارف حوزه زنان و اسلام، خانواده، نزاع‌های ملی‌گرایانه و حق شهروندی زنان، تعریف ملت به مثابه خانواده، سرزمین پدری، سرزمین مادری، خاستگاه اندیشه خانواده، روابط خویشاوندی به مثابه تضاد تاریخی، سیاست، استعمار و استثمار، جامعه اسلامی در سده‌های نخست و میانه اسلامی، اصلاحات دوران استعمار، حقوق، قانون اساسی، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، تدوین قانون اساسی، حمایت از حقوق زنان در قانون اساسی ۱۹۴۵ و اصلاحیه‌های آن و مباحث دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: زنان در فرهنگ‌های اسلامی از منظر خانواده، حقوق و سیاست به ترجمه بخش‌هایی از جلد دوم دائره‌المعارف زنان و فرهنگ‌های اسلامی پرداخته است. این دائره‌المعارف تلاش می‌کند اسلام را در تمامی نقاطی که مسلمانان زندگی می‌کنند به مثابه یک دین معرفی کند که متاثر از گونه‌گونی‌های فرهنگی بوده و هست. از این رو پیچیدگی‌ها، تمایزات، تکثر، تناقضات و تغییراتی را که در تاریخ در تجربیات مدنی فرهنگ‌های اسلامی درباره زنان وجود دارد، بیان می‌کند و برخلاف تصویری که از زنان در رسانه‌ها و تفسیرها داده می‌شود، آنها را در چارچوب فرهنگ و تاریخی که در آن قرار داشتند، تعریف می‌کند. این طرح میان فرهنگی، تطبیقی و جهانی با تاکید بر تنوع فرهنگی در میان مسلمانان به تفکیک تاریخی (در دوره‌های مختلف، از بعد از اسلام تاکنون) و جغرافیایی (در هر منطقه‌ای که مسلمانان در آنجا اکثریت یا اقلیتی دارند)، مطالعه همزمان تاریخی و جغرافیایی را که از ویژگی‌های بی‌بدیل این اثر است، ممکن می‌سازد.

کتاب «زنان در فرهنگ اسلامی از منظر خانواده، سیاست و حقوق» ترجمه و تحقیق حکمت بروجردی و با سرویراستاری سعاد ژوزف در ۶۷۱ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۵۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات صدر به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها