سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
تأکید رهبری بر کلیدواژه‌های ایمان و امید، مقابل راهبرد دشمن است/ امروز تجلی دفاع مقدس، در غزه دیده می‌شود

بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس با حضور سردار بهمن کارگر، سرلشکر پاسدار محمد باقری و سایر شخصیت‌های لشکری و فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس با حضور سردار بهمن کارگر، سرلشکر پاسدار محمد باقری و سایر شخصیت‌های لشکری و فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم محمد حسینی؛ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در اختتامیه کتاب سال دفاع مقدس بیان کرد: این جشنواره پیامی درباره فرمان رهبر معظم انقلاب است از این بابت که باید آثار دفاع مقدس به لحاظ کمی و کیفی افزایش یابد. قبلاً فقط به سرداران جنگ اکتفا می‌کردیم و الان به سمت سربازان و آزادگان رفتیم. هر چند برخی لب فرو بستند که باید سراغ آنها رفت و صفحات درخشان تاریخ جنگ از زبان آن‌ها استخراج شود تا با روشن شدن صفحات تاریخ جنگ از تحریف آن جلوگیری شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که آثار دفاع مقدس باید صد برابری شود. بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس مسئول افزایش کتاب‌های جنگ نیست و ناشران و سازمان‌ها و نهادها نیز باید همراهی کنند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بیان کرد: هر سال شاهد هستیم که آثار جدیدی درباره رزمندگان ارائه شده و ابعادی از آن روشن می‌شود که نشان دهنده این است که جنگ ما یک بعدی نیست. در این میان باید سراغ افراد دیگر هم برویم قبل از اینکه پیر شده و حافظه‌شان کمرنگ شود. در آثار جنگ باید این مفهوم رسانده شود که ترس در قاموس رزمندگان جایی نداشت.

حسینی با اشاره به اینکه امروز باید سراغ اقشار مختلف سربازان و فرماندهان رفت، گفت: باید خاطرات آن‌ها را گرفت و با تکیه بر مدارک به چاپ رساند. باید خاطرات جنگ به خوبی تبیین شود. اینکه چطور توانستیم در مقابل قدرت‌ها بایستیم. در این دوره بچه‌های انقلابی از تمامیت ارضی کشور دفاع کردند و باید امروز این نکات به نسل جوان منتقل شود که با چه خون دل‌ها این سرزمین حفظ شد. این صفحات زرین تاریخ باید ثبت شود و به آینده منتقل شود.

وی در ادامه گفت: هر چه قدر درباره رزمندگان سخن گفته شود باز هم کم است و امروز تجلی جنگ ما، در غزه دیده می‌شود. دیروز آمریکا و اروپا به عراق بمب شیمیایی می‌دادند که بر سر ما بریزند و امروز در برابر ظلم و ستمی که در غزه جریان دارد سکوت کرده‌اند.

در این مراسم پیام رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح توسط سرتیپ دوم مهدی امیریان قرائت شد که به شرح زیر است:


«کتاب یکی از زیباترین و مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ بشری و وسیله انتقال علوم و معارف به جامعه انسانی است. شکوه این ارزش در تابش آیات نورانی قران کریم متجلّی شده است که خداوند متعال به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه جاوید آخرین سفیر سعادت بشری را کتاب قرار داده است.


تأکیدات پیوسته مقام معظّم رهبری (مدظله‌العالی) بر کتاب‌خوانی و تشبیه فرهنگ به «فضایی که در آن تنفس می‌کنیم» مسیری روشن را فراروی همگان ترسیم کرده است که امیدوارم با تلاش و همت جهادی و همیاری همه متولیان فرهنگی، روزبه‌روز شاهد رشد و فراگیری فضیلت نوشتن و کتابخوانی به عنوان یک فرهنگ ماندگار و میراث ملی باشیم.


در گام دوم انقلاب اسلامی که جهان سلطه و زیادت خواه، با استفاده از رسانه های نوین به جنگ تمام عیار ترکیبی و شناختی با جبهه مقاومت به ویژه با ملت خداجوی ایران برخاسته است، با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های تخصصی وعلمیِ صاحبان اندیشه و ذوق و قلم، بر ایشان فرض است با تلاش مضاعف در راستای تبیین، تفسیر و توصیف هوشمندانه و خردورزانه فرهنگ و ارزش های والای دفاع مقدس و مقاومت برای جامعه تشنه حقیقت، به صیانت و پاسداری از آن گنجینه تمام ناشدنی پرداخته تا از گزند آفات دروغ و تحریف مصون بماند.


امیدوارم خداوند حکیم به آحاد نویسندگان، پژوهشگران، شاعران و ناشران فرهیخته و متعهد و دست‌اندرکاران بیست و یکمین دوره جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس، توفیق استمرار مکتب و راه نورانی حضرت امام خمینی (ره) و شهدای والامقام انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت تحت عنایات حضرت ولی عصر (عج) و رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)، را عنایت فرماید.»

برای ثبت خاطرات دفاع مقدس همه باید به میدان بیایند / با شعار وعده‌ها عملی نمی‌شود

سردار کارگر در اختتامیه جایزه کتاب سال دفاع مقدس گفت: مقام معظم رهبری در سال ۹۷ گفتند موضوع کتاب در دفاع مقدس باید صد برابری شود و ما برای این مهم، برنامه‌ریزی بیست ساله کردیم و امسال در دیدار شهریورماه فرمودند: در همه حوزه‌ها باید افزایش بالایی داشته باشد و ما در ظرف پنج سال به ظرفیت سی برابری در زمینه کتاب رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه در مرکز تحقیقات و اسناد سپاه آثار ده برابر شده است گفت: در آن دیدار مقام معظم رهبری فرمودند تنها به کمیت توجه نشود و کیفیت هم اضافه شود. من امیدوارم در افزایش کمیت و کیفیت به بنیاد حفظ آثار کمک شود و در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به میدان بیاید؛ لذا در این حوزه با شعار اهداف پیش نمی‌رود و باید در عمل دفاع مقدس را در زمینه کتاب پررنگ کرد. ما در دیدار با وزیر آموزش و پرورش توافق کردیم که دفاع مقدس در آموزش و پرورش پررنگ شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس افزود: در زمینه کتاب باید توجه خاص شود چون کتاب بدیل ندارد و فیلم و آهنگ و دیگر موضوعات به جای خود، اما برای کتاب نمی‌توان بدیلی قرار داد. ما در بنیاد حفظ نشر آثار در نباشیم خاطرات پدران و مادران شهدا ثبت شود که متاسفانه تعداد زیادی از آنها در قید حیات نیستند.

فرهنگ دفاع مقدس باید در آثار متعدد ثبت شود

امید همیشه کلیدواژه سخنان رهبری است

حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: آنچه با نام شهدا برگزار می‌شود معنا و عطر و جاذبه دیگری دارد. قاعدتاً ادبیات دفاع مقدس از یک جهت تناسب با فرهنگستان زبان فارسی تناسب دارد و ما هم موضوع دفاع مقدس را مهم می‌دانیم. انقلاب اسلامی یک واقعه بزرگ و تمدنساز در جهان معاصر بود و چهره فرهنگی و سیاسی جهان را عوض کرد و یکی از آثار آن دفاع مقدس بود که یک قطعه زرین تاریخ ایران است و می‌تواند الهام‌بخش نسل امروز و نسل آینده باشد.

وی افزود: دشمنان انقلاب همیشه تلاش کردند تا ناامیدی را به جای امید بنشانند و همواره درصددند نسل جوان را ناامید کنند. نسل جوان انقلاب را ندیده‌اند و حالا که با تحریم مواجه هستیم آنها انقلاب را با گرانی و تورم مشاهده می‌کنند در حالی که در اغلب سخنرانی‌های مقام معظم رهبری، کلیدواژه امید است. ایشان امسال در گردهمایی سالانه در خرداد از دو کلیدواژه ایمان و امید استفاده کردند که درست مقابل راهبرد دشمن است. دفاع مقدس سرچشمه امید است و مردم ایران در این جنگ که عملاً جنگ جهانی بود و فقط به نام یک کشور ثبت شد پیروز شدند. ما در ۳۱ شهریور دیدیم که ارتش کشور در حال بازسازی و سپاه آن در حد یک جوانه است. از نگاه غربی‌ها این کشور با مشکلاتی که دارد نمی‌تواند با دوازده لشکر و سه هزار تانک مقابله کند و این از نگاه دنیایی درست بود اما آنها معجزه ایمان را ندیدند و جنگی که قراربود یک هفته طول بکشد به هشت سال انجامید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: من بارها گفتم جز خدا هیچکس نمی‌داند که رزمنده‌ها در جنگ چه اندازه تلاش کردند که این خاک بماند و هر چه قدر که تلاش شود ذره کمی از آن مجاهدت‌ها ثبت خواهد شد. این دفاع مقدس مانند یک معدن است که تنها بخش کوچکی از ان استخراج شده است.

حداد عادل گفت: این خاطرات برای نسل فردا مایه ایمان و امید است. من می‌خواهم بگویم خود سپاه یک منبع امید است و زمانی که تاسیس شد کلمه سپاه تنها گاهی در ارتش به کار می‌رفت اما امروز عریض و طویل و برخاسته از امید مردم است و امروزه به نماد مقاومت در منطقه تبدیل شده و از مرزهای کشور فراتر رفته است. بنابراین هر چه درباره دفاع مقدس و واقعیات آن کار شود، کم است و امروز کتاب‌های دفاع مقدس یه گونه خاصی از ادبیات فارسی تبدیل شده است و هر کس بخواهد تاریخ ادبیات این دوره را بنویسد ده‌ها کتاب به نثر و نظم درباره دفاع مقدس نوشته شده است که این آثار می‌تواند منبع وسیعی برای ادبیات شود.

به شهادت تاریخ رزمندگان حافظ چان ذره ذره خاک ایران هستند

امیر دریادار سیاری گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در مسیری قرار گرفتیم که می‌توانیم بازیگر منطقه باشیم و تنها یک کشور گل و بلبل نیستیم که فقط برای خوشگذرانی به آن بیایند. ما امروز در منطقه جایگاه غیرقابل انکاری داریم و آنها تلاش نمی‌کنند که این قدرت و پیشرفت ما را ببینند. دشمن نمی‌خواهد عظمت و پیروزی انقلاب اسلامی را ببیند.

وی بیان کرد: در ۲۵۰ سال گذشته هر بار که جنگ شده تکه‌ای ازان جدا شده اما در جنگ عراق و ایران ما در مقابل دشمن تابن دندان مسلح ایستادیم و از تمامیت ارضی دفاع کردیم و ذره‌ای از خاک کشور جدا نشد. این نتیجه به راحتی به دست نیامد و ما سال‌های سال باید از تجربیات جنگ بهره ببریم و از ارزش‌های آن درس بگیریم. ما باید خاطرات جنگ را بنویسیم که این کار ارزشمندی است و به فرموده رهبری باید آثار باید صدبرابری شود و البته با حفظ کیفیت.

امیر سیاری اشاره کرد: به نظرم تا زمانی که روحیه دفاع مقدسی داریم در جهان جایگاه داریم و وقتی این میدان از ما گرفته شود جایگاه ما متزلزل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط