یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
نقاش ساختمانی که سودای سیمرغ در سر داشت

کارگردان «آپاراتچی» تصریح کرد: یکی از آرزوهای طایفی حضور در جشنواره فیلم فجر بود که هنگام نشست خبری فیلم «آپاراتچی» حضور او توسط مجری طرح فیلم محقق شد.

قربانعلی طاهرفر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن بیان علت ساخت فیلم اقتباسی «آپاراتچی»، گفت: نقش اصلی این فیلم یعنی جلیل طایفی پرچمدار هنر مردمی در شهر تبریز است. ما در دهه شصت با دو جریان شبه روشنفکری و تحجر مواجه هستیم. به تعبیر حضرت امام ره این جریان‌ها دو بال اسلام آمریکایی است. جلیل طایفی علاوه بر نقاش ساختمان، عشق سینما و علاقه‌مند به هنر انقلاب بوده است. این علاقه‌مندی‌ها در کنار هم باعث می‌شود، دوستان خود را برای ساخت فیلم کوتاه کنار هم، جمع کند. در واقع رضا ناجی بازیگر سینما نیز از همان روزها مطرح می‌شود و در سه فیلم او بازی می‌کند.

وی افزود: در نهایت طایفی، چند فیلم می‌سازد، سازمان اکرانی همراه با بلیط فروشی تشکیل می‌دهد و در تمام استان آذربایجان فیلم‌های خود را اکران می‌کند. این نشان می‌دهد مسیر هنر واقعی مردمی در دهه ۶۰ چقدر مقدس بوده است.

کارگردان «آپاراتچی» تصریح کرد: یکی از آرزوهای طایفی حضور در جشنواره فیلم فجر بود که هنگام نشست خبری فیلم «آپاراتچی» حضور او توسط مجری طرح فیلم محقق شد.

وی در خصوص بازتاب فیلم «آپاراتچی» میان مردم گفت: استقبال فیلم بسیار زیاد بوده است و مردم تبریز هم بسیار فیلم را دوست داشتند. چون در این هنر، یک گنجینه بی‌پایان هنر نهفته است که هر گوشه از این گنجینه به سینما منتقل شود باعث خوشحالی مردم است. این استقبال به من این درک را می‌دهد که مخاطبان فیلم را از جنس خودشان دانستند.

طاهرفر در مورد گویش بازیگرا فیلم «آپاراتچی» مطرح کرد: یکی از سوالات مخاطبان در مورد «آپاراتچی» این است که چرا زبان فیلم ترکی نیست؟ من متوجه شدم فیلمی که زیرنویس می‌خورد بخش مهم و زیادی از مخاطب خود را از دست می‌دهد. از طرفی هم محل کار تبریز بود و دلیلی نداشت که زبان فیلم فارسی باشد. به این نتیجه رسیدم که افرادی انتخاب کنم که ترک زبان هستند اما ترکی صحبت نمی‌کنند. اتمسفر کلی کار اینطور باید باشد که از لهجه‌ای که دارند بفهمیم فیلم در آذربایجان است.

طاهرفر خاطرنشان کرد: اولین اکران ما در تبریز بود. هنگامی که فیلم پخش می‌شد؛ فقط به بازخوردهای مردم نگاه می‌کردم. چون ادای لهجه با لهجه واقعی فرق دارد؛ به همین دلیل بازیگران اصلی فیلم، همه ترک زبان هستند.

وی افزود: ساختار سینمایی کشور به فیلم‌سازان شهرستانی جفا کرده است. بسیاری از استعدادهای شهرستانی پشت دیوار سینمای تهران مانده‌اند. البته گشایش‌هایی صورت گرفته است اما ان‌شاءالله کم کم این دیوار برداشته شود.

گفتنی است «آپاراتچی» اولین فیلم قربانعلی طاهرفر است که در جشنواره فجر امسال توانست جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کند. این فیلم با استفاده از کتاب «آپاراتچی» در خصوص یک نقاش ساختمان عشق فیلم است که قصد دارد یک فیلم سینمایی بلند بسازد. این فیلم در فهرست اکران‌های نوروزی قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها