شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
احوال و آثار «قوام الدین محمد سیفی قزوینی» منتشر شد

قم - کتاب «قوام الدین محمد سیفی قزوینی» به احوال و آثار عالمی شیعی به نام «میرزا قوام الدین حسنی قزوینی» پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتاب «قوام الدین محمد سیفی قزوینی» به احوال و آثار عالمی شیعی به نام «میرزا قوام الدین حسنی قزوینی» پرداخته است. «محمد بن محمد مهدی الحسنی السیفی القزوینی»، ملقب به «قوام الدین»، و متخلّص به «سیفی» و «جمال» و «قوام» از دانشمندان و ادیبان نیمه اول قرن دوازدهم است.

او در اواخر سده یازدهم در شهر قزوین در خانواده‌ای اصیل از خاندان سادات سیفی قزوین متولد شد. وی از «سادات سیفی» قزوین است که جدشان سید جلیل «قاضی سیف الدین محمد» بوده و نَسبِ او به «زید بن الحسن بن علی بن ابی طالب (ع)» منتهی می‌شود.

قوام‌الدین بعد از آموختن علوم مقدماتی در قزوین، برای ادامۀ تحصیلات راهی اصفهان، و در آن دیار به تحصیل علم مشغول شد، و در محضر اساتید معروف آن شهر مخصوصاً علامه ملامحمدباقر مجلسی و شیخ جعفر قاضی علم آموخت و پس از دستیابی به مقامی والا در علوم و فنون مختلف، به قزوین بازگشت. وی با استفاده از ذوق سرشارش بسیاری از متون علمی و درسی عصر خودش را به نظم کشید، که علت اشتهار وی همین آثار منظوم است. در این کتاب حیات ایشان و نسخ باقی مانده از تراث وی به نحو مبسوط بررسی و متن آثار فارسی او با تصحیح درج شده است.

کتاب «قوام الدین محمد سیفی قزوینی» تألیف امیر بارانی بیرانوند که توسط محسن صادقی و محمدکاظم محمودی ویرایش شده است در قطع وزیری با ۳۳۲ صفحه به قسمت ۱۵۰ هزار تومان از سوی موسسه کتابشناسی شیعه منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها