جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
اسناد معتبر تاریخی برای توصیف پارچه‌بافی در ایران باستان

کتاب «نقش‌مایه‌های انسانی در منسوجات ایرانی» نوشتهٔ مریم مونسی سرخه و سارا حسین‌زاده قشلاقی در پاییز ۱۴۰۲ برای سومین بار توسط انتشارات آبان با ۳۱۱ صفحه به قیمت ۲۲۵ تومان منتشر و وارد بازار کتاب شد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «نقش‌مایه‌های انسانی در منسوجات ایرانی» نوشتهٔ مریم مونسی سرخه و سارا حسین‌زاده قشلاقی در پاییز ۱۴۰۲ برای سومین بار توسط انتشارات آبان با ۳۱۱ صفحه به قیمت ۲۲۵ تومان منتشر و وارد بازار کتاب شد.

«نقش‌مایه‌های انسانی در منسوجات ایرانی» با موضوع پارچه‌بافی، طراحی پارچه و تاریخ پارچه در ایران باستان نوشته شده است و به‌عنوان کتابی جامع در حوزهٔ توصیف و معرفی دقیق پارچه‌های منقوش شده با نقوش انسانی در تاریخ ایران است و نویسنده در طول نگارش این کتاب سعی بر این داشته است تا با اسناد معتبر تاریخی به موارد مهمی در این حوزه دست پیدا کند.

چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۹۸ و نوبت دوم آن در سال ۱۳۹۹ بوده است که برای سومین بار در پاییز ۱۴۰۲ منتشر شد.

مریم مونسی سرخه و سارا حسین‌زاده قشلاقی هر دو به‌عنوان نویسندهٔ این کتاب در آثار منتشر شده در سال‌های گذشته‌شان به موضوع پوشاک، سواد بصری در پوشاک و تاریخ پیشینهٔ پوشاک از قبل از اسلام تا به عصر مدرن پرداخته‌اند.

در ابتدای این کتاب نویسندگان با معرفی هنر پارچه‌بافی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی به طی‌کردن مراحل پشت سر گذاشته شدهٔ این هنر و فرازوفرودهایی که در طی این مسیر وجود داشته اشاره می‌کند. همچنین به تحلیل پارچه‌های منقوش شدهٔ انسانی از لحاظ ترکیب‌بندی، فرم، و رنگ توضیحات کاملی را ارائه می‌دهد.

کتاب «نقش‌مایه‌های انسانی در منسوجات ایرانی» در سه فصل کامل به انواع پارچه‌ها در زمان‌های تاریخی با همهٔ ادوار گذشته به پیشینهٔ منحصربه‌فرد خود متمرکز شده است، در تمام این سه فصل ابتدای مطلب با یک مقدمه آغاز و با جمع‌بندی فصل به پایان می‌رسد.

دو مؤلف این کتاب در ابتدا نوشته‌اند: حضور نقش‌مایه‌های انسانی، با ویژگی‌های متنوع ظاهری و نیز حالات متفاوت، در این بافته‌های قابل‌ملاحظه است. در دوره‌های مختلف هنری می‌توان تغییرات این نقوش را به لحاظ مضمون، نوع اجرا، چهره‌پردازی و لباس آرایی مشاهده کرد.

در ادامه با توجه و تمرکز بر پارچه‌های اسلامی گفته‌اند: باتوجه‌به نوع نگاه دینی ایرانیان در پس از اسلام و محدودیت‌هایی که در کاربرد این نقش‌مایه‌ها، چگونگی استفاده از آن در پارچه‌بافی ایرانی، امری جالب و حساس است.

مریم مونسی سرخه و سارا حسین‌زاده قشلاقی به‌عنوان نویسندگان این کتاب طی تحقیق و پژوهشی که ضمن نگارش کتاب داشته‌اند از مسئولان موزه‌های ملی ایران، کاخ گلستان، کلیسای وانک، هنرهای تزیینی اصفهان، موزه استاد مقدم، موزه ملک و هنرهای ملی ایران تشکر کرده‌اند چرا که در کتاب «نقش‌مایه‌های انسانی در منسوجات ایرانی» وابسته با تمام هنرهای تزیینی و سنتی ایران است که بر روی تمام پارچه‌ها حک می‌شوند.

این کتاب برای علاقه‌مندان به هنر پارچه‌بافی، هنر ایرانی؛ اسلامی و هنر طراحی پارچه می‌تواند به‌عنوان مرجع مهم و ارزشمندی قابل‌استفاده باشد.

کتاب «نقش‌مایه‌های انسانی در منسوجات ایرانی» نوشتهٔ مریم مونسی سرخه و سارا حسین‌زاده قشلاقی در ۱۴۰۲ در نوبت سوم توسط انتشارات آبان با ۳۱۱ صفحه به قیمت ۲۲۵ تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها