چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
زندگی‌نامه ابرمرد پزشکی ایران منتشر شد

انتشارات آرون کتاب «دکتر ذبیح قربان؛ ابرمرد پزشکی ایران» به قلم حسینعلی رونقی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «دکتر ذبیح قربان؛ ابرمرد پزشکی ایران» به قلم حسینعلی رونقی است. این کتاب ۱۳۴ صفحه‌ای، شامل بخش‌هایی از جمله؛ «شهر آباده استان فارس»، «استهبان فارس»، «حبیب الله آموزگار»، «تهران (زمان احمد شاه)»، «آموزگار در کابینه هویدا»، «اقدامات آموزگار در وزارت بهداری»، «نخست وزیری آموزگار»، «سیاست اقتصادی آموزگار»، «تغییر رئیس سازمان امنیت»، «استعفای آموزگار»، «آموزش پزشکی ذبیح قربان در کشور لبنان»، «نقش رضاخان سردار سپه»، «حاج محمد نمازی»، «سیاست و دانشگاه شیراز»، «دکتر قربان، قربانی سیاست»، «دکتر قربان در بازنشستگی»، «دکتر قربان و انقلاب سال ۱۳۵۷»، «سپاس‌گزاری پزشکان استان فارس از دکتر قربان»، «دکتر ذبیح قربان از نگاه شاگردان اندیشمندش»، «دکتر پرویز جواهری»، «دکتر امیر مترجمی»، «دکتر کاظم عباسیوند»، «کتر مسعود خاتمی»، «دکتر شهلا بهمرد»، «دکتر احمد صادقی»، «نگاهی به دکتر قربان»، «دکتر موسی کهن‌نیم»، «درباره دکتر قربان»، «دکتر رالف سلیم پور»، «از طب تا کشاورزی» و «یادی از دورانی کوتاه در خدمت استادی بزرگ» مطالب خود را عرضه است.

در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب آمده است: «نوشتن کتاب درباره دکتر ذبیح قربان در شرایط موجود بسیار دشوار است. زیرا شرایط ویژه فرهنگ ایران که مخلوطی از ملی‌گرایی ایرانی، فرهنگ اسلامی و فرقه‌های گوناگون آن همراه با باورهای سنتی گروهی دیگر از ایرانیان همراه با یک سونگری‌های ویژه جامعه ایرانی، کار را بسیار دشوار می‌سازد.

از سویی دکتر قربان، بنیانگذار و سازنده دانشکده پزشکی، آموزشگاه‌های بهداری، پزشکیاری، بیمارستان‌های گوناگون و نوگرائی پزشکی در استان فارس بوده و شاگردان و مریدان او همواره ده‌ها بیمارستان مدرن در سراسر ایران برپا کرده‌اند و همه را به خاطر آموزش‌های دکتر قربان دانسته اند.

دکتر قربان در طول خدمت خود از سال ۱۳۱۲ که تنها پزشک استان فارس بود و با شرایط زمان، که جنگ جهانی دوم به تازگی خاتمه پیدا کرده و وضع مالی دولت بسیار نگران کننده بود، با درایت خاص، توانست پزشکی نوین برای ایران پایه گذاری کند.

در ابتدا، با دشواری‌هایی فراوان توانست یک درمانگاه نوین برای مردم شیراز تهیه کند و در آن با همگامی‌های سخاوتمندانه مردم شیراز کار خود را در شیراز آغاز نماید و پس از آن با پایان یافتن جنگ توانست در شرایط بسیار دشوار از موقعیت استفاده کرده، بتواند برای استان فارس یک آموزشگاه عالی بهداری پایه‌ریزی کند که برای شهرستان‌ها و روستاهای ایران بتواند پزشکی را به مردم محروم روستاها ارائه دهد.

پس از موفقیت این طرح و ایجاد آموزشگاه عالی بهداری نه تنها در استان فارس بلکه در بیشتر شهرستان‌های ایران و روستاها افزون بر آموزشگاه عالی بهداری و تأسیس آموزشگاه پزشک‌یاری توانست کادر درمانی نسبتاً آموزش دیده برای روستاهای سرتاسر ایران تهیه و ارائه نماید.»

این کتاب در ۱۳۴ صفحه در نوبت چاپ اول، با قیمت ۱۵۰ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.‌

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • اکبر اعرابی صانعی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    توانا بود. هر که دانا بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها