سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
کتاب‌های قهرمانان ایرانی به دست کودکان و نوجوانان برسد/ نقش موثر کتاب در شخصیت‌سازی کودک

همدان - یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: با توجه به اینکه کتاب در شخصیت‌پردازی کودک موثر است، بنابراین باید کتاب‌ها و رمان‌های ایرانی بدست کودکان و نوجوانان رسانده شود.

فاطمه بگزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، در خصوص گرایش برخی از کودکان و نوجوانان به کتاب‌ها و رمان‌های خارجی اظهار کرد: در کشور ما کتاب زیادی تالیف شده و به چاپ می‌رسد، ولی اینکه چطور این کتاب‌ها به دست بچه‌ها برسد را بلد نیستیم و همین باعث شده که نتوانیم از این کتاب‌ها برای بچه‌ها بهره‌مند شویم.

وی با تاکید بر اینکه باید کتاب به دست کودکان برسد، عنوان کرد: این خانواده و مدرسه هستند که باید در رسیدن کتاب‌های داخلی و آموزنده به کودکان تلاش کنند تا خواننده کتاب‌های ایرانی کودکان باشند.

این نویسنده کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه کودک امروز ما کتاب‌ها و نویسندگان ایرانی را خوب نمی‌شناسد بیان کرد: کودک امروز ما به رمان‌ها و داستان‌های خارجی روی می‌آورد شاید به خاطر اینکه خیلی در دسترس اوست و کتاب‌های ما زیاد در دسترس قرار ندارد.

بگزاده با اشاره به اینکه کتاب واقعاً از سبد خانوار کم شده و خانواده موظف است که کتاب در سبد هر روزه باشد، خاطرنشان کرد: کتاب غذای روح است که ما آن را از کودکان گرفته‌ایم در حالی که باید برای خرید کتاب نیز برنامه‌ریزی شده و به مطالعه کودک اهمیت داده شود.

وی با بیان اینکه وقتی بیرون می‌رویم پشت ویترین کتاب فروشی‌ها بیشتر کتاب‌های خارجی دیده می‌شود یادآورشد: شاید جذابیت کتب خارجی به این دلیل است که کتاب‌های خارجی قهرمان به کودک معرفی می‌کنند و کودکی که هیجان را دوست دارد به دنبال مرد عنکبوتی و بتمن می‌رود.

نویسنده کودک و نوجوان تصریح کرد: ما باید قهرمانان واقعی و افتخارآفرینان کشورمان مانند شهید کشوری، شهید شیرودی، شهید عباس بابایی، شهید سلیمانی، شهید آبشناسان و … را به کودک و نوجوان معرفی کنیم که هزاران برابر از قهرمانان تخیلی خارجی‌ها بهتر است.

وی اضافه کرد: متاسفانه کتاب ایرانی به دست کودک نمی‌رسد باید کتاب به دست کودک برسد و با مطالعه آن ذهن کودک برای خواندن کتاب ایرانی پرورش یافته و مطابق آن شکل یابد.

بگزاده از آسیب‌هایی که کتب خارجی برای ذهن کودکان دارند نیز اینگونه گفت: وقتی کودک رمان و کتاب‌های خارجی می‌خواند، شخصیت کتاب از اول تا آخر با کودک است و همین باعث می‌شود که کودک نیز الگو بگیرد و گاهی شخصیت او با کتاب عجین شود.

وی ادامه داد: کودک ما تمایل به تقلید دارد و کتاب نامناسب و نامتناسب با سن کودک، فوق العاده در ذهن و اخلاق کودک تاثیر منفی می‌گذارد.

این نویسنده کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه گاهی حتی طرز لباس پوشیدن کودک نیز مطابق با شخصیت یک داستان می‌شود گفت: رمان‌ها و کتاب‌های داخلی می‌تواند شخصیت کودک را بسازد اینکه چگونه از کشورش دفاع کند، چگونه درس بخواند و چگونه با قوانین کشورش آشنا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها