دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
نماد کتاب در روستای «رودبار» هرمزگان ساخته شد

هرمزگان - درپی گزارش میدانی ایبنا از نماد کتاب در هرمزگان، یکی از زیباترین المان‌های کتاب در روستای رودبار استان هرمزگان طراحی و نصب شد.

رئیس شورای شهر رودبار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، از ایجاد نماد اهمیت و ارزش کتاب و کتابخوانی در فاصله حدود ۱۳۰۰ کیلومتری جنوب تهران پایتخت ایران زمین، روستایی دور افتاده در غرب هرمزگان از توابع شهرستان بندر خمیر (نخستین شهر تالابی کشور) در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس در بخش رویدر، در ورودی شهرک رودبار خبر داد.

علی پروین ادامه داد: این المان به همت شورای اسلامی و دهیاری رودبار طی ۲ ماه برنامه ریزی، اجرا و نصب شد.

وی اضافه کرد: این المان ترکیبی شامل تابلو سنتی، برکه (آب انبار)، چارتاق قدیمی، تاریخ نگاری منطقه و نماد کتاب است که علاوه بر محوطه سازی در زمینی بالغ بر ۳۲ متر مربع بنا شده است.

این مولف و شاعر هرمزگانی گفت: روی تابلو تاریخ نگاری شعری از خودم آمده است و با همفکری و همدلی اعضای شورا (احمد ساجدی نایب رئیس، محمد دریا، عبدالله خداینده و شهناز جهاندیده و حسین فروتن دهیار) منطقه این نماد فرهنگی از جنس بتون ساخته شد و همچنین به تاثیر پذیری از محیط، محوطه سازی نیز از سنگ استفاده شده است.

پروین همچنین گفت: المان کتاب حدود ۲ متر ارتفاع دارد و حالت پلکانی‌اش بیانگر آن است که کتاب، پله پله انسان را به بالا و به افتخار می‌رساند.

طراح اثر با اشاره به اینکه با همفکری احمد ساجدی نایب رئیس شورا این کار را طراحی کرده‌اند، گفت: سعی کردیم بهترین زیر ساخت، بهترین کیفیت و بهترین رنگ را برای آن در نظر بگیریم که رنگ آن فقط ۲۵ سال ضمانت دارد و نقاش یک شرکت معتبر از صفر تا صد کار را انجام داد.

پروین، سازنده المان را استاد محسن، از نیروهای تخصصی و اساتید دانشگاه معرفی کرد و گفت: کار با ظرافت خاصی بنا و به زودی نیز افتتاح خواهد شد.

نماد کتاب در روستای «رودبار» هرمزگان ساخته شد

رئیس شورای شهر رودبار همچنین در خصوص موقعیت نماد ابراز داشت: شهرک رودبار در مسیر کهورستان به بخش رویدر در شهرستان بندرخمیر قرار دارد.

او ضمن تحسین مردم این منطقه اذعان کرد: در این شهرک ۲ هزار و ۵۰۰ نفری افراد بیکار و فقیر نداریم مگر اینکه خوشان نخواهند کار کنند وگرنه طی ۲ سال مسئولیت در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی ۸۰ دستگاه چرخ خیاطی توسط کمیته بانوان شورا به صورت امانی در اختیار بانوان قرار داده شده که همه به استقلال مالی رسیده‌اند. ضمن اینکه ۹ میلیارد تومان هم تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد در اختیار بانوان به منظور ایجاد مشاغل خانگی قرار دادیم. و جالب است بدانید المان شهر بندرعباس (طولانی‌ترین نام شهری در ایران) در شهرک رودبار ساخته شده و هم اکنون بعضی از نمادهای این کلانشهر در رودبار ساخته می‌شود.

این چهره کتابخوان از نشست ایجاد کتابخانه در این شهرک با فرشاد محمدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان خبر داد و گفت: طی بازدید محمدی از ساختمانی که برای کتابخانه عمومی در نظر گرفته‌ایم با موافقت این مقام مسئول به زودی در این مکان موقتاً کتابخانه دایر خواهد شد و زمینی به متراژ ۱۰۰۰ متر مربع در بهترین مکان شهرک در نظر گرفته‌ایم که طی ۵ سال نیز مکان شایسته‌ای نیز برای کتابخانه خواهیم ساخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) روستای رودبار بر اثر سیلاب ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۱، صد در صد تخریب شد و مردم این روستا با کوچ به این مکان جدید، با همت و پشتکار مثال زدنی این مهم را رقم زدند تا به عنوان یک سرمشق در کشور مطرح شوند.

گزارش میدانی ایبنا از هرمزگان با عنوان «کتاب‌ها در مبلمان شهری جا خوش کردند / ظرفیت‌هایی که همچنان باقی است» به همت یوسف ملایی خبرنگار این خبرگزاری در شهریور امسال منتشر شد و موج مثبتی در این زمینه ایجاد کرد. از آن پس شاهد ساخت چند المان کتاب در این استان جنوبی بودیم و همچنان این روند رو به رشد ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط