چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
چهار کتاب در اختتامیه همایش سوختگان وصل رونمایی می‌شود

دبیر بیستمین همایش ادبی «سوختگان وصل» از رونمایی چهار کتاب جدید شامل دو عنوان مجموعه داستان و دو عنوان مجموعه شعر از آثار برگزیده ۱۹ دوره گذشته در مراسم اختتامیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سعید حدادیان در نشست خبری بیستمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «.. و این ستاره دنباله‌دار» که پیش از ظهر امروز، چهارشنبه ۲۵ بهمن در ساختمان نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد، توضیح داد: جریان جلسات سوختگان وصل از آغاز دهه ۸۰ شکل گرفت و امروز وقتی به گذشته می‌نگریم، نگاهمان تغییر کرده و حالا انگیزه قوی‌تری برای ادامه این مسیر داریم. خدا را شاکریم که امروز را دیدیم، روزی که در آستانه اختتامیه بیستمین دوره این رویداد هستیم؛ دو دهه آخر قرن چهاردهم هجری شمسی این لطف به ما شد که بر سفره ادبیات پایداری و مقاومت بتوانیم در کنار افراد بزرگی باشیم؛ کسانی که دست به قلم می‌برند و شعر و داستان می‌گویند.

وی با بیان اینکه ما تعریف ایده‌آل ادبیات پایداری را در قرآن پیدا می‌کنیم، افزود: آیات مهمی در تعریف درست ادب پایداری وجود دارد. ما چه بخواهیم چه نخواهیم، همه مسلمانان شهادت‌طلبی را در نماز دارند و ما در نماز از خدا می‌خواهیم در راه شهدا باشیم، راهی که چه بسا به شهادت ختم شود.

حدادیان با اشاره به عنوان‌های همایش سوختگان وصال در ۱۹ دوره گذشته به انتشار ۳۶ جلد کتاب ادب پایداری از آثار برگزیده این دوره‌ها با عنوان سوختگان وصل اشاره کرد و گفت: دوره نخست را به جانبازان شیمیایی اختصاص دادیم. دوره بعد به شهدای تفحص پرداختیم و دوره سوم به آزادگان پرداختیم. در دوره چهارم به مفقودین پرداختیم و در پنجمین همایش محوریت را به همسران جانبازان اختصاص دادیم. سه دوره متوالی شلمچه، هویزه و مجنون سوژه‌های اصلی بودند و نهمین برنامه هم به جانبازان شهید اختصاص داشت. حسن ختام دهه اول، برنامه‌ای تحت عنوان «راز منور» بود که آن را به یاد شهدای علمی برگزار کردیم. بعد از دوره دهم به ملاقات مقام معظم رهبری رفتیم که سخنان ایشان انگیزه مضاعف به ما داد و ایشان در آن جلسه به ما گفتند این کارها را شما نکردید، خدا کرد که این جمله تاثیر زیادی روی من گذاشت. همچنین تاکید کردند که این مسیر را حفظ کنیم. در دهه نود، نیمی از پدران و مادران شهدا از دنیا رفته بودند و ما دو سال ۹۱ و ۹۲ را برای این عزیزان برگزار کردیم. سپس مصمم شدیم که مقاومت منطقه را هم به رخ بکشیم و در آغاز دزفول را به عنوان نماد مقاومت کشورمان به عنوان سوژه اصلی مطرح کردیم. این دوره تحت عنوان «الف دزفول» برگزار شد و بعد از آن برای مدافعان حرم، شهدای حله و مقاومت یمن جشنواره برگزار شد. سال ۹۶ اعلام کردیم می‌خواهیم برای حاج قاسم سلیمانی همایش بگیریم که استقبال ویژه‌ای در زمینه شعر و داستان از آن شد و کتاب‌های آن همایش چندین بار تجدید چاپ شد. دو برنامه دیگر هم شخصیت محور داشتیم. سال ۹۸ مکتب حاج قاسم و بعد به سراغ سید حسن نصرالله رفتیم که به دلیل کرونا این دو همایش با کمی تغییر همزمان با هم سال گذشته برگزار شد.

وی درباره همایش امسال گفت: ما پنج برنامه از اوایل دی ماه داشتیم و از افراد مختلفی تجلیل کردیم. در داستان کسانی که بیش از دیگران برگزیده بودند را به ترتیب مورد تجلیل قرار دادیم و در جریان شعر این رویداد را به سه بخش تقسیم کردیم. سوم دی ماه برنامه تجلیل را برای برگزیدگان شعر کلاسیک از جمله غزل، قصیده و قطعه داشتیم. چهارم دی ماه شعرخوانی داشتیم و پنجم دی ماه برگزیدگان ترانه، دوبیتی و رباعی و ششم دی ماه نیز برگزیدگان شعر نو تجلیل شدند.

حدادیان با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه بیستمین همایش سوختگان وصل اول اسفند، از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود، افزود: در اختتامیه پنج نفر در حوزه شعر و پنج نفر در حوزه داستان به عنوان برگزیده تمام سال‌های قبل معرفی می‌شوند. همچنین تاکنون ۳۶ جلد کتاب شامل ۱۹ جلد از آثار برگزیده حوزه شعر و ۱۷ جلد حوزه داستان را منتشر کرده‌ایم که در مراسم اختتامیه تجمیع آن آثار را در قالب دو جلد کتاب شعر و دو جلد کتاب مجموعه داستان رونمایی خواهیم کرد.

دبیر بیستمین دوره همایش سوختگان وصل همچنین در پاسخ به پرسش ایبنا درباره برنامه‌های همایش برای استعدادیابی توضیح داد: خوشحالیم که تاکنون با اینکه فقط جشنواره را برگزار کرده‌ایم و جلسات حلقه روشنا را داشته‌ایم، توانسته‌ایم چهره‌های موفق ادبیات را به جامعه معرفی کنیم.

همچنین فاطمه نانی‌زاد، مسئول اجرایی همایش در سخنانی عنوان کرد: ما در بیستمین دوره اشعار را به قالب‌های جدا تقسیم کردیم تا بررسی‌های دقیق‌تری داشته باشیم. ما در هفته اول دی ماه، به عنوان افتتاحیه این دوره برگزار کردیم، در روز اول ۱۰ داستان نویس که در حوزه شرکت در این رویداد و برگزیده بودن پربسامد بودند مورد تجلیل قرار گرفتند و در مجموع ۵۹ نفر برگزیده قدردانی شدند.

.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها