دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
ماهیت صنعت چاپ و نشر فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه بیست‌وسومین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ و نشر اگرچه بخشی از آن به صنعت ارتباط دارد، یک ماهیت کاملاً فرهنگی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اختتامیه بیست‌وسومین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ دوشنبه (دوم بهمن ماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان صنعت چاپ ایران در تالار وحدت برگزار شد.

اسماعیلی گفت: در کنار برگزاری جشن سالانه صنعت چاپ با تلاش همکاران، اخبار خوبی به علاقه‌مندان این صنعت و همه دوستداران ایران سرافراز اعلام شد. وقتی برنامه‌های مهم خود را در دولت مردمی آماده می‌کردیم، ملی شدن صنعت چاپ را به‌عنوان یکی از برنامه‌های خود اعلام کردیم اما برخی ابراز تردید کرده و خُرده می‌گرفتند که چرا این موضوع سخت را بیان کردید و این مطالبه را ایجاد می‌کنید.

اسماعیلی با بیان اینکه کار در صنعت چاپ با چند مقوله ارتباط دارد، افزود: در صنعت نشر و حوزه کتاب با کاغذ ارتباط داریم، زمانی که کار خود را آغاز کردیم تولید کاغذ تحریر ۵ هزار تُن بود اما چند ماه قبل، ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با کاغذ ایرانی تولید شد. اکنون تولید کاغذ تحریر، به ۸۰ هزار تُن می‌رسد و با افتتاح مجموعه جدید به ۱۳۰ هزار تُن خواهد رسید.

صادرات کاغذ ایرانی؛ تا دو سال دیگر

وی با اشاره به افتتاح کارخانه‌های جدید تولید کاغذ بیان کرد: با افتتاح مجموعه‌های دیگر و جدیدی هم که مشغول کار هستند تا دو سال آینده به مرز صادرات در بخش کاغذ می‌رسیم و معتقدیم با همت اهالی صنعت چاپ شدنی است.

اسماعیلی با بیان اینکه در بحث جوهر و زینک، جوانان برومند ایرانی و دانشمندان جوان کار مهمی را انجام دادند، گفت: این اقدام، نشان داد که این کار شدنی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آماده حمایت جدی برای توسعه و تولید انبوه است، چهارشنبه گزارش این دستاورد مهم را به رئیس جمهور تقدیم می‌کنم؛ زیرا بنا داریم مسائل مختلف این حوزه را حل کنیم.

به‌گفته وی، طی این سال‌ها بازدید میدانی و جلساتی با اعضای صنعت چاپ داشتم و خوشحالم که به حل مسئله این صنعت کمک کنیم، در چاپ، نیاز به نوسازی ماشین‌آلات داریم و این آمادگی در معاونت امور فرهنگی و دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه تشکیل کارگروه و احصای مسائل این حوزه را پیگیری می‌کنیم، گفت: به‌عنوان خادم صنعت چاپ و نشر، این کار را در دولت دنبال می‌کنم و با دوستان‌مان در حوزه اقتصادی و بانکی به این مسئله و درخواست، برآورده خواهد شد، همچنین در بخش مشکلات ارز، مالیات و بیمه نیز پیگیری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اتفاق مهمی که طی دوسال اخیر در حوزه دولت، شاهد هستیم این بود که کارگروه ویژه «کاغذ» دایر و اردیبهشت‌ماه سال جاری، توافق کردیم به کارگروه «کاغذ و نشر» تغییر پیدا کند، در این میان جلسات آتی به بررسی وام، مالیات تامین اجتماعی و مسئله ارز اختصاص می‌دهیم، در این زمینه اگر دستور جلسه مشخص شود، جلسه هم برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امیدوارم با این اقدامات گام مهمی برای حل مشکلات برداشته شود، افزود: صنعت چاپ و نشر اگرچه بخشی از آن به صنعت ارتباط دارد، یک ماهیت کاملاً فرهنگی دارد.

به گزارش ایبنا؛ در ادامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیدگان بیست‌ودومین جشنواره ملی صنعت چاپ تقدیر شد؛

خانواده معزز شهدا: خانواده شهید مدنی

پیشکسوت: محمدجواد اصغری، مدیر چاپخانه اصغری از استان سیستان و بلوچستان

مهدی صانعی زرگریان، مدیرچاپخانه اکباتان از استان همدان

علی مشتاقی، بازنشسته چاپ از استان اصفهان

منصور دادوند، مدیر چاپخانه چکاد چاپ تهران

حسن قنبرزاده، مدیر چاپخانه چاپ خزر

بخش بانوی فعال
فروغ توتون‌چی، شهرستان استهبان استان فارس

بخش چهره علمی
خدایار صادقی، محقق پژوهشگر و استاد دانشگاه


صادرکننده برتر
اصغر بیاضیان، شرکت پرنیان چاپ تهران

کارآفرین برتر
بهمن بیاضیان، شرکت چاپ پلات قزوین

کارشناس ساعی استانی
حمیدگودرزی، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان لرستان

برای مشاهده اسامی برگزیدگان اینجا کلیلک کنید.

علاوه براین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این مراسم، از چهار محصول دانش‌بنیان رونمایی کرد.

این محصولات شامل تونر پرینتر، جوهر اکو سالونت، جوهر سابلیمیشن و پلیت افست بودند که توسط مهندسان جوان ایرانی طراحی و تولید شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها