شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳
مفهوم اجرا محدود به یک کلمه و یک اجرا نمی‌شود

کتاب «ماهیت و جوهره تئاتر روبر لپاژ» ضمن بررسی کلی ماهیت و جوهرهٔ تئاتر در آثار روبرلپاژ به تمهیداتی گوناگون، آزمایش‌ها و تحقیقات روی می‌آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «ماهیت و جوهره تئاتر روبر لپاژ» نوشتهٔ الکساندر ساشا دونجروویچ و ترجمهٔ مهرداد رایانی مخصوص از انتشارات نیماژ در پاییز ۱۴۰۲ منتشر و با قیمت ۳۰۶ هزار تومان در بازار کتاب به فروش می‌رسد.

این کتاب با ۳۳۶ صفحه ضمن بررسی کلی ماهیت و جوهرهٔ تئاتر در آثار روبرلپاژ به تمهیداتی گوناگون، آزمایش‌ها و تحقیقات روی می‌آورد. الکساندر ساشا دونجروویچ به‌عنوان نویسندهٔ این کتاب معتقد است این کتاب یک پژوهش منتقدانه یا بحث تئوریک دربارهٔ تمرین تئاتر نیست، بلکه به نمایش گذاشتن وجه هنرمندانه و فردی است که لپاژ در خلق اجراهایش به‌عنوان کارگردان، نویسنده و ابداع‌کننده یک مسیر طی کرده است.

در بخشی از این کتاب نویسنده می‌گوید: «تئاتر لپاژ به میزانسی نیاز دارد که همچون روی‌هم گذاشتن یا ساختن چیزهایی در فضا / مکان است به‌طوری‌که ساختارهایشان نسبت به تمام تغییرها باز و منعطف باشد.
و در ادامه می‌گوید: میزانسن بر اساس بازیگوشی و اقدام‌های عجیب اجراگران ساخته می‌شود، هر جزء از میزانسن لپاژصرفه نتیجهٔ حس و فرایندی سنتی و برآمده از تمرین‌ها نیست. در حقیقت این میزانسن‌ها فقط از طریق تعامل تماشاگر و بازیگران در طول اجرا کشف می‌شود.»

کتاب «ماهیت و جوهره تئاتر روبر لپاژ» کتابی است کامل مبحث تئاتر روبرلپاژ که از درون‌مایه آن به‌عنوان بحث اصلی تئاتر برگرفته است، استفاده کرده است. این کتاب با تمرکز بر ویژگی‌ها و مولفه‌های تئاتر لپاژ در نظر دارد تمام عناصر موجود در صحنهٔ تئاتر و شخصیت‌ها را باتوجه‌به سیر خطی ذهن لپاژ مورد بررسی قرار بدهد.

همچنین باتوجه‌به اینکه مهم‌ترین ویژگی‌های آثار هنری لپاژ برگرفته از: تکنولوژی، ابزار چندرسانه‌ای و تغییر و حرکت به سمت خلق گروهی است معمولاً میزانسن‌ها در تغییروتحول صورت می‌گیرند و تعاملات تماشاگران با اجراکنندگان بسیار قابل‌پذیرش بوده است.

در پایان باید به این نکته اشاره‌ای هم داشته باشیم که کتاب «ماهیت و جوهره تئاتر روبر لپاژ» کتابی است برای سینماگران و دانشجویان سینما و تئاتر به‌خصوص افرادی که بی‌صبرانه تئاتر روبرلپاژ را به‌عنوان الگوی تمام‌عیار دنبال می‌کنند و از تکنیک‌ها و دانش او در تجربهٔ کاری‌شان استفاده خواهند برد.

کتاب «ماهیت و جوهره تئاتر روبر لپاژ» مفهوم اجرا را محدود به یک کلمه و یک اجرا نمی‌کند؛ بلکه اجرا را در معنای گسترده‌تری معنا می‌بخشد و معتقد است محیط باز برای تمرین باز می‌تواند اجرای شگفت‌آوری را رقم بزند و علاوه بر اجراکننده تماشاگر هم در چنین شرایطی ذهن خلاق خود را برای اتفاقی نو آماده می‌کند چرا که در تئاتر لپاژ مرزهای قدیمی و کهنه از بین می‌رود و تنها فرایند ابداعی و خلاق و دائمی حضور پیدا می‌کنند.

کتاب «ماهیت و جوهره تئاتر روبر لپاژ» نوشتهٔ الکساندر ساشا دونجروویچ و ترجمهٔ مهرداد رایانی از انتشارات نیماژ در پاییز ۱۴۰۲ منتشر و با قیمت ۳۰۶ هزار تومان وارد روانه بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها