جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از جهان پهلوان تختی تا امیرکبیر؛ آن مرد روشن

هفته گذشته اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته نیز کتاب محوری‌ترین موضوع گرد هم آمدن اهالی تاریخ و سیاست بود. در این هفته شاهد رویدادهایی همچون «گفت وگو با محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ به مناسبت سالروز کشف حجاب»، یادی از جهان پهلوان تختی، «تدوین روزشمار تاریخ انقلاب اسلامی چرایی وقوع برخی رخدادها»، «خاطرات هاشمی‌رفسنجانی یکی از منابع اصلی روز شمار انقلاب»، «امیرکبیر تلفیق درک‌مندی و دردمندی روزگار خود» بودیم. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

تاریخ ابزار تسویه حساب سیاسی نیست

امروزه جوامع در عرصه تاریخ با مسئله نوع روایت، پذیرش و باورمندی تاریخ مواجه هستند. همواره تمام جریان‌های معارض و موافق دولت‌ها و حاکمیت‌ها برای اینکه بتواند روایت خودشان را یک روایت مرجع نشان بدهند تلاش می‌کنند. مسئله روایت تاریخ انقلاب امروز هم به یکی از مهم‌ترین چالش‌های تاریخ‌نگاری تبدیل شده است و هم می‌تواند یک فرصت فوق‌العاده برای تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی پدید آورد.

در آستانه ۲۵ دی ماه که به عنوان روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نامگذاری شده است قاسم تبریزی، پژوهشگر و محقق تاریخ به چالش‌های روایت تاریخ انقلاب پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

کتاب جامعی دربارۀ مسئله مهم حجاب منتشر نشده است

محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: اگرچه در برخی رونمایی‌ها برای کتاب‌هایی که در مورد کشف حجاب منتشر شده است، شرکت کرده‌ام اما واقعیت این است، کتاب جامعی که دایرةالمعارف‌گونه باشد و بتوان به آن ارجاع داد یا الان به یاد ندارم و یا منتشر نشده است. معمولاً آثاری که در این زمینه وجود دارد، یا بخشی از واقعیت است و کامل به آن نپرداخته‌اند.

پهلوان تختی با این بزرگی و رادمردی، جز در ابن بابویه، خانه‌ای ندارد

غلامرضا تختی که با عنوان «جهان پهلوان» نیز شناخته می‌شود، کشتی‌گیر برجسته‌ای بود که در بازی‌های بین‌المللی مدال‌های زیادی را از آن خود کرد. او از چهره‌های مشهوری است که در فرهنگ ورزشی ایران، به عنوان نماد پهلوانی و جوانمردی شناخته شده است.

تدوین روزشمار تاریخ انقلاب اسلامی چرایی وقوع برخی رخدادها را به تصویر می‌کشد

سید روح‌الله امین‌آبادی، پژوهشگر تاریخ معاصر می‌گوید: مجموعه کتاب‌های «ایران پس از انقلاب اسلامی» می‌تواند در تدوین مجموعه‌های بی‌شماری پیرامون رخدادهای سیاسی، امنیتی، نظامی و… دهه شصت کمک حال پژوهشگران، فیلم‌سازان و یا تهیه‌کنندگان مستندهای مرتبط با تاریخ انقلاب باشد.

پژوهشگر پژوهشکده مردم‌شناسی برگزیده جایزه ملی پژوهش‌های جهانگردی و میراث شد

ژیلا مشیری، کارشناس مسئول پژوهشکده مردم‌شناسی برای کتاب «خاطرات مردم شناسان ایران» رتبه نخست جایزه ملی پژوهش‌های جهانگردی و میراث را در بخش سفرنامه و خاطرات از آن خود کرد.

زمینه‌های قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم منجر به پیروزی انقلاب شد

قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ در قم سرآغاز اعتراض‌هایی بود که در بهمن سال ۱۳۵۷ به سرنگونی رژیم پهلوی در ایران انجامید اما اینکه چرا این قیام شکل گرفت و چگونه به سرنگونی رژیم منجر شد، پرسشی است که موسی حقانی، محقق تاریخ و رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر به آن پاسخ داده است.

تلفیق هنر نقاشی با موسیقی ملا ممدجان

«ملا ممدجان» یک داستان عاشقانه با ریشه‌های عمیق در فرهنگ و تاریخ هرات، افغانستان است این داستان نشان‌دهنده عشق پرشور میان این دو جوان است.

انعکاس وکیل الرعایا در دنیای تصویر

از امیرکبیر نقش‌های مختلفی در سینما و تلویزیون ساخته شده که بر جعبه جادویی و پرده نقره‌ای نقش بسته. همچون تمامی اقتباس‌ها در دنیای تصویر، چندی از این نقش‌ها در حافظه مردم ماندگار شدند و چندی از آنها فراموش شدند.

خاطرات هاشمی‌رفسنجانی یکی از منابع اصلی روز شمار انقلاب است

هاشمی‌رفسنجانی از معدود کسانی است که خاطراتش را طی یادداشت‌های روزانه از سال ۱۳۶۰ تا زمان وفاتش در سال ۱۳۹۵ نوشت. در سال ۱۳۷۸ که اولین نسخه از این یادداشت‌ها منتشر شد، مورد توجه عموم مردم و علی‌الخصوص علاقه‌مندان تاریخ معاصر ایران و تاریخ انقلاب اسلامی قرار گرفت.

امیرکبیر، خوشنامی و سال‌های کوتاه صدارت

درباره امیرکبیر که یکی از وزیران خوشنام تاریخ ماست چند عنوان کتاب وجود دارد که بیشترشان پژوهش‌هایی قدیمی‌اند و حداقل چنددهه از چاپ نخست‌شان می‌گذرد. می‌شود گفت که از او کم نوشته‌اند.

شهید اندرزگو، مبازرۀ ناتمام خود را تمام کرد

نشست هم‌اندیشی نویسندگان و ناشران جبهه فرهنگی انقلاب برگزار شد. در این نشست گزارشی از برخی فعالیت‌های دبیرخانه جایزه شهید اندرزگو ارائه شد و نویسندگان و ناشران آراء و نظرات خود را درباره چگونگی افزایش تولیدات باکیفیت در حوزه تاریخ انقلاب و مقابله با تطهیرسازی پهلوی‌ها در حوزه نشر را ارائه دادند.

امیرکبیر تلفیق درک‌مندی و دردمندی روزگار خود بود

محمدرضا سنگری گفت: امیرکبیر ایران و جهان خودش را به خوبی می‌شناخت. امیرکبیر تلفیق درک‌مندی و دردمندی بود. او درک روشنی از روزگار داشت و درد آن را نیز داشت. او شکست ایران را دیده بود و عصر صفویه را نیز مد نظر داشت و برایش این مسئله به وجود آمد که چرا این روند تاریخی طی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط