سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
مسابقه کتابخوانی عفاف و حجاب فرصتی برای توسعه زیست عفیفانه/ حجاب رفع موانع تعالی بشریت است

بوشهر- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، مسابقه بزرگ کتابخوانی «ستاره‌ها چیدنی نیستند» را در این استان فرصتی برای توسعه زیست عفیفانه و فرهنگ کتابخوانی در کنار دیگر ارزش‌های فرهنگی در جامعه امروز دانست و تأکید کرد: «حجاب» رفع موانع تعالی بشریت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، عبدالرحیم افروغ در بعداز ظهر سه‌شنبه در آیین پایانی مسابقه بزرگ کتابخوانی «ستاره‌ها چیدنی نیستند» گفت: کتاب آموزگار بی‎مانند و مایه هدایت بشر است. از همین رو است که بزرگ‎ترین معجزه آخرین فرستاده و پیامبر خدا بر زمین؛ یعنی حضرت محمد (ص) است.

وی در ادامه به اهداف برگزاری این مسابقه کتابخوانی که با موضوع «عفاف و حجاب» و محوریت کتاب‌های «بی‌پرده با حجاب» اثر نعیمه اسلاملو و «ستاره‌ها چیدنی نیستند» نوشته محمدعلی حبیب‌اللهیان برگزار شد؛ اشاره و تصریح کرد: این مسابقه با اهداف مختلفی برپا شد که از جمله آن می‌توان به جریان‌سازی مطالعه کتاب در کنار دیگر موضوعات فرهنگی، انس با کتاب و عادت به مطالعه و تشکیل جامعه‌ای کتابخوان اشاره کرد.

افروغ افزود: کتاب موجب تعالی و تغییر مسیر و رفتن به سمت موفقیت است. بارها اتفاق افتاده است که یک فرد با مطالعه یک کتاب دچار تحول شده و در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته است.

وی در ادامه حجاب را در جامعۀ اسلامی یک ضرورت دانست و گفت: این مسابقه را با محوریت «حجاب و عفاف» برنامه‌ریزی و اجرای کردیم؛ چون حجاب را با منطق و استدلال باور داریم و آن را به‎عنوان یک وظیفه انسانی می‌دانیم و نه برای برای بانوان، بلکه برای همۀ افراد جامعه؛ زیرا حجاب فرد را به تعالی می‌رساند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر سپس حجاب را رفع موانع تعالی بشریت معرفی کرد و افزود: آنجایی که هر چیزی باعث سایه انداختن شود و مانع از رشد و سیر منطقی کمال انسانی شود، باید برای آن تدبیر کرد که حجاب یکی از تدبیرهای نجات‌بخش و متعالی است.

وی تأکید کرد: اسلام قائل به شکل‌گیری خانواده است و تشکیل خانواده را به عنوان یک نهاد مقدس و الگو به جامعه بشری معرفی می‌کند و پوشش نیز زمینه‌ساز رسیدن انسان‌ها به کمال و رشد می‌داند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در پایان یادآور شد: استقبال کم‌نظیر از این مسابقه حاوی پیامی ارزشمند بود و به ما دلگرمی داد تا مسابقات کتابخوانی بعدی را با موضوعات دیگر با شور و انگیزه بیشتری برگزار کنیم.

مسابقه کتابخوانی عفاف و حجاب فرصتی برای توسعه زیست عفیفانه/ حجاب رفع موانع تعالی بشریت است

فرهنگ عفاف و حجاب را به‌طور غیرمستقیم در قالب داستان رواج دادیم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر نیز در بخش بعدی این مراسم گفت: مهم‌ترین کار در عرصه «عفاف و حجاب»، کار فرهنگی است و کتاب بهترین ابزار برای افراد در رسیدن به اهداف ترسیم‌شده در زندگی است. از این رو، با توجه به شرایط کنونی جامعه درصدد برآمدیم تا به طور غیرمستقیم در قالب داستان و رمان فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه ترویج و توسعه بدهیم.

حیدر راهب ادامه داد: شهریور امسال فراخوان این رویداد بزرگ را با محوریت دو کتاب شاخص در حوزه حجاب منتشر کردیم. این مسابقه با هدف شناسایی و تقویت حلقه‌های کتابخوانی موجود در استان، تشکیل حلقه‌های مطالعاتی جدید، ترویج فرهنگ «عفاف حجاب»، معرفی آثار فاخر با موضوع «عفاف و حجاب» و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان برگزار شد.

به گفته وی، بعد از انتشار فراخوان، ۲۲۰۰ نفر در این مسابقه ثبت نام کردند که از این شمار، ۹۰۰ نفر در آزمون مسابقه در ۲۹ حوزه حاضر شدند. در رده بزرگسال با محوریت کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» برگزار شد، ۱۲ نفر نمره کامل یعنی (۱۰۰) و در رده نوجوان با محوریت کتاب «بی‎پرده با حجاب» نیز فقط یک نفر موفق به کسب نمره ۱۰۰ شد.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، ۳۹۳ نفر از شرکت‌کنندگان در آزمون نمره بالای ۷۰ و تعداد ۶۲۹ نفر امتیاز بالای ۵۰ را کسب کردند. که نفرات برگزیده در هر سه بخش مسابقه به استثنای نفر اول بخش نوجوان به قید قرعه معرفی و تقدیر خواهند شد.

راهب یادآور شد: با توجه به استقبال خوب از مسابقه بزرگ کتابخوانی «ستاره‌های چیدنی نیستند» و به دست آوردن و شناسایی شبکه کتابخوانی استان، تا پایان سال یک مسابقه کتابخوانی دیگر نیز برگزار خواهد شد که فراخوان آن تا دو هفته دیگر منتشر خواهد شد.

مسابقه کتابخوانی عفاف و حجاب فرصتی برای توسعه زیست عفیفانه/ حجاب رفع موانع تعالی بشریت است

برگزیدگان مسابقۀ بزرگ کتابخوانی «ستاره‌ها چیدنی نیستند»

در ادامه برگزیدگان بخش اول مسابقه بزرگ کتابخوانی «ستاره‌های چیدنی نیستند» بر اساس قرعه‌کشی به این شرح معرفی شدند:

بخش بزرگسال: نفر اول: فاطمه زارع‌خضری، نفر دوم: فاطمه سلیمانی و نفر سوم: فرنگیس غلامی

(به نفرات برگزیده این بخش به ترتیب ۵ میلیون تومان، ۴ میلیون تومان و ۳ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر اهدا شد.)

بخش نوجوان: نفر اول: هدیه دشتی، نفر دوم: عرفه‌زهرا راستگو و نفر سوم: ژینا احمدی

(به نفرات برگزیده این بخش نیر به ترتیب ۳ میلیون تومان، ۲ میلیون تومان و۱ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر اهدا شد.)

برگزیدگان بخش دوم مسابقه که از میان نفراتی که امتیاز بالای ۷۰ را کسب کرده بودند، نیز به قید قرعه انتخاب شدند و جوایز نفیسی به آن‌ها تعلق گرفت. در این بخش امیر مرادی برندۀ لب‌تاپ، سکینه بهشتی‌پور برندۀ نیم‌سکه طلا، راضیه اکبری برندۀ کمک‌هزینه به کربلای معلا، زهرا طالب‌زارعی برندۀ دوچرخه، فاطمه جوکار برندۀ تبلت و رحیم کره‌بندی نیز برندۀ ساعت هوشمند شد.

در بخش سوم این رویداد نیز که شامل شرکت‌کنندگانی می‌شد که امتیاز بالای ۵۰ را کسب کرده بودند، کارت‌های هدیه ۵۰۰ تومان، ۳۰۰ تومان و ۲۰۰ تومانی اهدا شد.

برندگان این بخش نیز همگی به قید قرعه انتخاب و معرفی شدند که دریافت‌کنندگان کارت ۵۰۰ تومانی به این شرح است: شهربانو عباسی‌سملی، امینه روا، نجمه اسماعیلی، مهدی خالقی، نجمه مختاری، سمانه زنگنه، ابوالفضل ناصری‌پور، زهرا درویشی، فاطمه جنگجو و سیده طاهره ساجدی.

برگزیدگان کارت ۳۰۰ تومانی این رویداد نیز به قید قرعه به این شرح معرفی شدند: فاطمه چرغان، رضوان اکبری، فردیس ملاح، الوالفضل عالی‌پور، امینه پشتیبان‌نژاد، شریعت عالی‌پور، فاطمه صادقی، فاطمه تراکمه، طاره جاهدین محمدی و زینب احمدی.

سرانجام برگزیدگان کارت‌های ۲۰۰ تومانی این بخش هم بر اساس قرعه انتخاب شدند که اسامی آن‌ها عبارت است از: ناهید جوکار، هنگامه خضری، منیژه غلامی‌پور، سیده‌زهرا سجادی، مائده شعبانی، طیبه جمهوری، شهربانو کرمی، هدیه اصلانی‌نیا، یوسف صبحانی‌نسب و ماه‌نساء غلامی‌پور.

به گزارش ایبنا؛ از دیگر بخش‌های این رویداد می‌توان به بپخش نماهنگی از سخنان مقام معظم رهبری دربارۀ حجاب، سرودخوانی با موضوع «حجاب»، تجربه‌نگاری شرکت‌کنندگان از خوانش کتاب‌های «ستاره‌ها چیدنی نیستند» و «بی‎پرده با حجاب» و روخوانی بخشی از کتاب «ستاره‌ها چیدنی نیستند» و … اشاره کرد.

این مسابقه بزرگ کتابخوانی به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با همکاری استانداری، اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها