جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
شناسایی ۱۰۰ روستای فعال در حوزه کتاب در کشور

اردبیل- مدیرکل دبیرخانه شورای اجتماعی وزارت کشور از شناسایی ۱۰۰ روستای فعال دوستدار کتاب و فعال در امر ترویج کتابخوانی در سطح کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایران (ایبنا) در اردبیل، حجت الله غلامعلی در مراسم تجلیل از روستاهای برگزیده از استان اردبیل که در روستای زرج آباد از توابع شهرستان کوثر برگزار شد اظهار کرد: روستاییان در حوزه فرهنگی پیشگام هستند و ۱۰۰ روستای فعال در حوزه کتاب به صورت شارکتی با هم در ارتباط هستند و هر روز به میزان فعالیت های آنان افزوده می شود.

وی با بیان اینکه ترویج کتابخوانی سبب ارتقای فرهنگ و توسعه زیرساخت ها فرهنگی یک منطقه می شود، عنوان کرد: اردبیل دیرینه فرهنگی موفقی دارد و علمای زیادی را تربیت کرده است و انتخاب دو روستای دوستدار کتاب این قدمت فرهنگی را نشان می دهد.

غلامعلی خبر داد: وضعیت کتابخوانی در استان‌ها رو به افزایش است و این روزها شاهد رشد سرانه مطالعه در سطح کشور هستیم.

در ادامه مراسم صادقلو فرماندار شهرستان کوثر نیز بیان کرد: در سال ۱۳۲۸ اولین مدرسه روستایی در روستیا زرج آباد احداث شد و عالمان برجسته‌ای از کوثر تربیت شدند و اکنون بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب توسط فرهیختگان این شهرستان به رشته تحریر در آمده است.

وی افزود: این شهرستان دارای اساتید برجسته علمی و چهره ماندگار در سطح ملی و بین المللی شهره هستند.

شناسایی ۱۰۰ روستای فعال در حوزه کتاب در کشور

همچنین حجت الاسلام عسگر بیگی امام جمعه شهرستان کوثر نیز در این مراسم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری به اهمیت کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: پایگاه‌ها و کتابخانه‌ها در مساجد باید همه به امر ترویج فرهنگ کتابخوانی توجه کنند.

وی با بیان اینکه زیرساخت حل بسیاری از مشکلات کشور در حوزه‌های اقتصادی توجه به فرهنگ است، بیان کرد: خداوند فرموده ما به انسان‌هایی که اصحاب علم هستند منزلت می‌بخشیم، عزیزان ما با این ایمانی که دارند پله های رشد فرهنگی و اقتصادی را در کنار هم طی خواهند کرد.

در آیین تجلیل از روستای پریخان از توابع شهرستان مشگین شهر، دیگر روستای دوستدار کتاب، شهرام محمدی فرماندار مشگین شهر اظهار کرد: شهرستان مشگین شهر محل تلاقی تاریخ و جغرافیا است و آثار موجود در حوزه های مختلف تمدنی نشان دهنده آن است.

وی با اشاره به وجود عالم بزرگی چون آیت الله مشکینی و اندیشمندانی چون سعدالدین وراوینی بیان کرد: این شهرستان نیاز به توسعه زیرساخت های فرهنگی دارد.

محمدی معرفی روستای پریخان را به عنوان روستاهای دوستدار کتاب نشانه علاقه مندی اهالی به حوزه کتاب دانست و تصریح کرد: لازم است این حوزه در بخش های دیگر نیز تسری پیدا کند.

پروانه رضا قلی زاده مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز در این مراسم بابیان اینکه ۸۳ باب کتابخانه عمومی به عنوان پایگاه ثابت فرهنگی و یک با کتابخانه سیار در سطح استان فعال است عنوان کرد: ۱۶ باب از این تعداد کتابخانه ها در مناطق روستایی به ارایه خدمات در حوزه های فرهنگی و کتابخانه ای مشغول هستند.

وی اضافه کرد: در نهمین جشنواره روستا های دوست دار کتاب، دو باب از کتابخانه های استان در بین ۱۳ کتابخانه منتخب کشوری قرار دارد و کتابخانه های روستای زرج آباد در شهرستان کوثر و روستای پریخان در مشگین شهر به عنوان کتابخانه برتر انتخاب شدند.

شناسایی ۱۰۰ روستای فعال در حوزه کتاب در کشور

رضاقلیزاده تصریح کرد: همه کتابخانه های استان به عنوان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی دارای ظرفیت های برجسته فرهنگی اند و مورد استقبال همه اقشار جامعه هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل اظهار کرد: همه کتابخانه های روستایی استان از این ظرفیت برخوردارند. و امید داریم در سال های آینده نیز با فعالیت این مراکز فرهنگی شاهد انتخاب تعداد دیگری از کتابخانه ها به عنوان برگزیده کشوری باشیم.

دهیار روستای پریخان نیز با بیان اینکه این روستا ۱۶ شهید دارد، اظهار کرد: این منطقه در اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی بویژه در ایام ماه محرم به عنوان برنامه های شاخص استانی مطرح هست.

وی اجرای برنامه‌های فرهنگی سبب پیشبرد جامعه دانست و یادآور شد: تولید ایده های خلاق و متناسب با آداب و رسوم این روستا نشان از توجه به حوزه فرهنگ است و نیر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش موثری دارد.

در پایان این مراسم در هر دو روستای پریخان و زرج آباد از برخی فعالان کتاب و کتابخوانی تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها