جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
کتابفروشی‌های غیرمعمول چهارگوشه جهان؛ از «شکسپیر» در پاریس تا «آرنا»ی بروکلین

در این کتاب‌فروشی‌های مستقل و پررونق از مکزیکوسیتی تا ملبورن، با یک کتاب جدید همراه شوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از مجله اسمیتسونیان، شایعات حاکی از آن است که «جی. کی. رولینگ» هنگام نوشتن رمان «هری پاتر» و تدریس انگلیسی در پرتغال از «لیوراریاللو» الهام گرفته است. زمان زیادی طول نمی‌کشد تا از ظرفیت للو به‌عنوان یک موزه قدردانی کنیم: یک دهلیز شیشه‌ای رنگارنگ؛ نور، مرکز توجه را روی راه پله‌های قرمز تیره کتاب‌فروشی می‌اندازد و این صحنه به اندازه‌ای تماشایی است که شما را در مسیر خود متوقف می‌کند.

لیوراریاللو یکی از کتابفروشی‌های متمایز است که (برخلاف پیش‌بینی‌های صنعتی) در سرتاسر جهان به رونق خود ادامه می‌دهد. برای مسافران، این فروشگاه‌ها فراتر از مجموعه‌ای از کتاب‌هایی هستند که به‌خوبی انتخاب شده‌اند. این کتاب‌فروشی‌ها زیبایی فراوان، شخصیت‌های عجیب و غریب و تاریخ محلی را درون دیوارهایشان بسته‌بندی می‌کنند، مانند مراکز اجتماعی، فعالیت‌های اجتماعی مورد نیاز مردم محلی را ارائه و میزبانی می‌کنند؛ در این محل‌ها می‌توانید نبض خلاقانه یک مقصد را حس کنید.

در پاریس، عاشقانه‌های کرانه چپ رودخانه سن را در کتاب‌فروشی «شکسپیر» می‌توان پیدا کرد؛ همچنین آثار ادبی شهر به دوران اسکات فیتزجرالد و ارنست همینگوی برمی‌گردد و همچنان به جذب افراد برجسته‌ای مانند «زادی اسمیت» ادامه می‌دهد.

بروکلین، که گاهی به‌عنوان کرانه چپ نیویورک توصیف می‌شود، به محله انتخابی بسیاری از نویسندگان محلی و کتاب‌فروشی‌های مستقل تبدیل شده است. یکی از جذاب‌ترین آن‌ها «پاورهاوس آرینا» است، جایی که کتاب‌خوانی، مهمانی‌های معرفی کتاب، نمایشگاه‌های هنری و گفت‌وگو با ادیبان و هنرمندان معاصر در فضایی به سبک آمفی‌تئاتر با سقف‌های بلند ۲۴ فوتی میزبانی می‌شود.

همان‌طور که «نیل گیمن» نویسنده بریتانیایی می‌گوید: «شهر بدون کتابفروشی، شهر نیست.» موارد مورد علاقه ما مطابق با این ارزیابی هستند، چه در یک کلیسا، بانک یا خانه واقع شده باشند.
 

کتاب‌های مبادله‌ای، انگلستان


کتابفروشی «النویک» به دلیل نقشش در تولید پوستر «آرام باش و ادامه بده» که چند ماه پیش از جنگ جهانی دوم طراحی شده بود، توجهات را به خود جلب می‌کند. این کتابفروشی در ایستگاه راه‌آهن قدیمی ویکتوریایی قرار دارد؛ فضای اتاق نشیمن به لطف قالیچه‌ها، شومینه‌های گرم در زمستان، اسباب‌بازی‌های مخصوص بچه‌ها دنج و جالب بوده و مجموعه گسترده‌ای از کتاب‌های دست دوم در موضوعات مختلف عرضه می‌کند. زمانی که داستان صاحبان فروشگاه را می‌شنوید بیشتر جذب آن خواهید شد: مری (متولد ایالات متحده) و استوارت مانلی (متولد بریتانیا) در یک پرواز بین قاره‌ای با هم آشنا شدند.

کتابفروشی‌های غیرمعمول چهارگوشه جهان؛ از «شکسپیر» در پاریس تا آرنا شهر بروکلین


 

لیوراریا للو، پورتو، پرتغال

معماری نئوگوتیک این کتابخانه سابق اشاره‌ای به مجلل درونی دارد: چوب‌های حکاکی شده، ستون‌های طلاکاری شده، سقف‌های تزئین‌شده، و راه‌پله‌ای قرمزرنگ و زیبا که توسط یک دهلیز شیشه‌ای رنگ‌آمیزی روشن شده است. این کتابفروشی با قدمت یک قرن دارای بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب مختلف به چندین زبان ازجمله ترجمه انگلیسی استعدادهای کشور پرتغال، مانند فرناندو پسوا و خوزه ساراماگو است؛ همچنین مجلات، سی‌دی‌ها، کتاب‌های عتیقه و مجموعه‌ای بزرگ را در خود پورتو خواهید یافت.

کتابفروشی‌های غیرمعمول چهارگوشه جهان؛ از «شکسپیر» در پاریس تا آرنا شهر بروکلین


 

کتاب‌فروشی بارت، اوجای، کالیفرنیا

سال ۱۹۶۴ وقتی مجموعه کتاب‌های مالک این کتابفروشی، «ریچارد بارتین‌سیل» به‌قدری بزرگ شد که دیگر جایی در خانه‌اش باقی نماند، شروع به چیدمان آن‌ها به‌صورت چند قفسه در مسیر پیاده‌روی کرد و مشتریان هم پول کتاب‌ها را در قوطی‌های قهوه می‌انداختند. امروزه، او یک کتاب‌فروشی تمام‌عیار در فضای باز، با حیاط، کاناپه، قهوه و هوای آفتابی ایجاد کرده است. اینجا هزارتویی از کتاب‌های پُرکاربرد است؛ ازجمله «آشپزخانه» این خانه که برای کتاب‌های آشپزی تعیین شده و یک «گالری» برای کتاب‌های هنری در نظر گرفته شده است.

کتابفروشی‌های غیرمعمول چهارگوشه جهان؛ از «شکسپیر» در پاریس تا آرنا شهر بروکلین


 

کتابفروشی دومینیکنن، ماستریخت، هلند

این کتاب‌فروشی بهشتی در یک کلیسا فضایی الهام‌بخش است، با ستون‌های سنگی بزرگ، طاقچه‌هایی که به‌عنوان گوشه‌های مطالعه و مناظری از قفسه بالایی در امتداد شبستان کلیسا تنظیم شده‌اند. با یک کتاب خوب در کافه (جایی که گروه کر آواز می‌خواند) مستقر شوید و آماده باشید که با نقاشی‌های دیواری پُرآذین قرون وسطایی سقف حواستان پرت شود!

کتابفروشی‌های غیرمعمول چهارگوشه جهان؛ از «شکسپیر» در پاریس تا آرنا شهر بروکلین


 

پاورهاوس آرنا، بروکلین

بروکلین به عنوان مرکز صحنه ادبی نیویورک با ساکنان برجسته‌ای مانند پل آستر، جومپا لاهیری و جنیفر ایگان و کتابفروشی‌های مستقل شکوفا شده است. «پاورهاوس آرینا» سال ۲۰۰۶ افتتاح شد و خود را به عنوان «آزمایشگاهی برای تفکر خلاق» معرفی می‌کند. فضای صنعتی و مدرن نه تنها به کتاب‌ها، بلکه به میزبانی رویدادهای مختلف کتابخوانی، مهمانی‌های رونمایی از کتاب، نمایشگاه‌های هنری و گفت‌وگو با صداهای ادبی معاصر در فضای نشستن به سبک آمفی‌تئاتر با سقف‌های بلند ۲۴ فوتی اختصاص دارد. غالباً قفسه‌ها پر از کتاب‌های هنری و ادبیات کودکان است.

کتابفروشی‌های غیرمعمول چهارگوشه جهان؛ از «شکسپیر» در پاریس تا آرنا شهر بروکلین

کتاب‌فروشی «شکسپیر» در پاریس

گرترود اشتاین، ارنست همینگوی و معاصران ادبی در این کتاب‌فروشی در کرانه چپ مشرف به رود سن (که در فیلم «نیمه‌شب در پاریس» وودی آلن به آن اشاره شده است) معروف بودند. این کتاب‌فروشی یکی از نمادهای متعدد پاریس، همچنان یک پناهگاه غیرمتعارف است و گردشگران و مهاجران بی‌شماری را به خود جذب می‌کند. نویسندگان حتی می‌توانند در ازای چند ساعت کار در مغازه، برای چند روز یا چند هفته در اینجا بخوابند. استعدادهای معاصر مانند دیو اگرز و مارتین آمیس نیز در کتاب‌فروشی مشهوری که میزبان کتابخوانی، جلسات نویسندگان و جلسات چای یکشنبه بوده‌اند، خانه پیدا کرده‌اند!

کتابفروشی‌های غیرمعمول چهارگوشه جهان؛ از «شکسپیر» در پاریس تا آرنا شهر بروکلین


 

کافه برریا ال پندولو، مکزیکوسیتی

خرید کتاب در این محل میزبان موسیقی زنده، شعرخوانی، استندآپ کمدی و رویدادهای دیگر در فضایی جذاب با بالکن‌ها و گیاهان سرسبز است. درحالی که این کتابفروشی چندین نمایندگی در سراسر مکزیکو سیتی دارد، فروشگاه Zona Rosa آن به دلیل انتخاب گسترده کتاب‌های انگلیسی، با نوازندگی پیانو همراه است.

کتابفروشی‌های غیرمعمول چهارگوشه جهان؛ از «شکسپیر» در پاریس تا آرنا شهر بروکلین


 

کتاب‌فروشی «کتاب برای آشپزها»، ملبورن

در این کتاب‌فروشی مستقل، در محله فیتزروی با ترکیبی از آثار کلاسیک جدید، دست دوم، تاریخی و چاپ نشده و همچنین جدیدترین آثار پرفروش سرآشپزان مشهور، بیوگرافی‌ها و مجموعه‌هایی از نقدهای غذایی، استاد آشپز درونی خود را بیدار کنید و از آن لذت ببرید؛ به‌عبارت دیگر، هرچیزی که بخواهید درباره غذا بخوانید را می‌توانید در اینجا پیدا کنید. این فروشگاه متعلق به دوستداران غذا و سرآشپزها بوده و توسط خود آن‌ها نیز اداره می‌شود.

کتابفروشی‌های غیرمعمول چهارگوشه جهان؛ از «شکسپیر» در پاریس تا آرنا شهر بروکلین

مترجم: بهاره گلپرور

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    سلام و تشکر متن جالبی بود
  • حمیدآل طه IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    مردم دنیابقدری وسیع ابطیف شده و گسترده آن که دیگر کسی بسخنان امثال حافظ و شکسپیر گوش نمیکنه چه بخواهد برای شاولبخندی بزند.قدرتمندان صحنه‌ای هنرلبخندتاقدری نابودشدن که دیگرننیتوانندعمومامردم رابخندانند.فیلمهای دهه هفتادراببین اگرحالت تهوع نداشتی اونوقت مطمین باش شکسپیر زنده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها