چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
لزوم پژوهش در حوزه دین و فرهنگ اصیل اسلامی

قم - رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه اگر حوزه تحقیق و پژوهش به درستی اتفاق نیافتد دچار مشکلاتی خواهیم شد، بیان کرد: پژوهش در حوزه دین و فرهنگ اصیل اسلامی بسیار واجب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی عصر چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در سالن جلسات بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س)، گفت این بنیاد در مسیر پژوهش تأسیس شده است و تاکنون ده‌ها و بیش از صد اثر در حوزه علوم انسانی و اسلامی از این بنیاد ارائه شده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه مجامع بین‌المللی باید از تولید این آثار مطلع باشند، عنوان کرد: در این مسیر اصحاب رسانه نقش موثری دارند. اگر در موضوعی جریان پژوهش اتفاق نیافتد جریان سطحی‌نگری در جهات مختلف حاکم می‌شود.

جوادی آملی با بیان اینکه از جمله مسائلی که پژوهش در آن بسیار واجب است حوزه دین و فرهنگ اصیل اسلامی است، تصریح کرد: اگر در این حوزه تحقیق و پژوهش به درستی اتفاق نیافتد دچار مشکلاتی خواهیم شد و جامعه‌ای که در حوزه دین نگاه سطحی و قشری داشته باشد، نمی‌تواند از آسیب‌ها و آفت‌ها در امان باشد.

وی یادآور شد: پژوهش نقش مادر را دارد و آموزش و فرهنگ نیز می‌توانند به عنوان امور دیگر، این محکم را کمک کنند. پژوهش‌ها باید به صورت بنیادین انجام شود. جامعه اسلامی بیش‌تر به پژوهش نیاز دارد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بدون پژوهش معنای دین محقق نخواهد شد، بیان کرد: افرادی که به صورت سطحی به دین نگاه می‌کنند آسیب و آفاتی را برای خود و جامعه به ارمغان می‌آورند.

جوادی آملی با بیان اینکه مبنای حرکت آیت‌الله جوادی آملی پژوهش است، اظهار داشت: بخش عظیمی از محققین بزرگوار در کنار آثار ایشان موجب شده است که کتب ایشان بسیار ارزشمند معرفی شود. پژوهش برای این بنیاد بسیار ارزشمند و مهم است و باید فرهنگ پژوهش را در جامعه گسترش دهیم تا از آفات ظاهرنگری، سطحی‌نگری و قشری بودن فرهنگ و دین نجات پیدا کنیم.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه هرچه پژوهش عمیق‌تر باشد، نجات از آفات سطحی‌نگری بیش‌تر خواهد بود، عنوان کرد: کشورهای صنعتی که در عرصه‌هایی به موفقیت رسیده‌اند به این دلیل است که در آن عرصه پژوهش را در سطح عالی انجام داده‌اند. پژوهش‌گران باید با بهره‌مندی از این دانش راه دسترسی به موفقیت‌های پژوهشی را برای خود تسهیل کنند.

لزوم پژوهش در حوزه دین و فرهنگ اصیل اسلامی

سال گذشته مجموعاً ۲۱ اثر تفسیری، فقهی، فلسفی و قرآنی داشته‌ایم

در ادامه حجت‌الاسلام عمادی معاون پژوهشی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه طی یک سال گذشته مجموعاً ۲۱ اثر تفسیری، فقهی، فلسفی و قرآنی داشته‌ایم، مطرح کرد: امسال ۱۵۰ صفحه به رساله علامه جوادی آملی اضافه شده است. کتاب‌های فقهی برای امسال نیز آماده بود ولی به این دلیل که به پیش‌نیاز و مقدمه نیاز داشتند، در انتشار آن‌ها توقف ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه ۷ اثر نیز به زودی وارد بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: در برخی از این آثار بیش از ۴۰۰ محقق حوزوی تلاش داشته‌اند. پرونده ۴۱ اثر نیز باز است و تلاش برای تکمیل، تدوین، چاپ و رونمایی از آن‌ها ادامه دارد.

آزمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی بنیاد اسرا راه‌اندازی شده است

وحید احمدی معاون فناوری و اطلاعات بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه علوم انسانی دیجیتال در فضای پژوهش امری است که پرداختن به آن اجباری است، اظهار کرد: بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء نیز این موضوع را در دستورکار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته جلسات متعددی پیرامون علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی برگزار شده است، مطرح کرد: خروجی این جلسات راه‌اندازی آزمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی بوده است که از هفته آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند.

معاون فناوری و اطلاعات بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه تمام آثار استاد را به صورت دیجیتالی تنظیم کردیم، خاطرنشان کرد: گام دوم ما این بود که این آثار دیجیتال را در قالب یک پلتفرم در اختیار متقاضیان قرار دهیم که در سال جاری در دست اقدام است. آزمایشگاه تلاش می‌کند تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های هوش مصنوعی را به خدمت بگیرد تا جست‌وجو را از سمت کلید واژه به سمت هوشمندی ارتقا دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها