شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
بررسی چالش‌ها و آسیب‌های آموزش زبان فارسی در ارمنستان

نماینده بنیاد سعدی در ارمنستان به منظور بررسی چالش و آسیب‌های آموزش زبان فارسی در مدارس این کشور، با مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علم، فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به منظور بررسی چالش و آسیب‌های آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان و با هدف تشکیل کارگروه و مشخص کردن نقشه راه برای رفع این چالش‌ها، محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در ارمنستان در محل وزارت آموزش و پرورش، علم، فرهنگ و ورزش جمهوری ارمنستان حضور یافت و با مسئولان آن وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، اسدی موحد گفت: ارمنستان از معدود کشورهایی است که ترویج و گسترش آموزش زبان فارسی به صورت اجباری در مدارس آن دنبال می‌شود و پرداختن به آموزش زبان فارسی از مهمترین اولویت‌های رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان محسوب می‌شود.اگرچه زبان فارسی سال‌هاست در مدارس ارمنستان تدریس می‌شود اما خلأهای زیادی وجود دارد که باید با تلاش مشترک برطرف شود.

وی از مرحله نهایی تعمیرات اتاق‌های زبان فارسی مدارس ۳۵ و ۱۸۸ ایروان با حمایت سفارت ایران در ارمنستان به درخواست مدارس مذکور خبر داد و افزود: جهت رسیدگی بهتر به نیازهای مدارس باید فهرست تجهیزات و نیازهای دیگر مدارس مشخص شود و جهت برطرف کردن آنها گام‌های حمایتی مشترکی برداریم.

نماینده بنیاد سعدی در ارمنستان با اشاره به نداشتن کتاب درسی واحد و تهیه شده با روش‌های تدریس نوین، بر اهمیت تسهیل روند تایید کتاب‌های درسی و حمایت از چاپ و معرفی آن به مدارس زبان فارسی ارمنستان تأکید کرد.

اسدی موحد به معرفی فعالیت «بنیاد سعدی» در راستای ترویج و گسترش زبان فارسی در خارج از ایران پرداخت و کتاب «گام اول» زبان فارسی را کتابی مورد تایید و محصول تلاش‌ها و تجربه تدریس موفق متخصصان آموزش زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان آن بنیاد عنوان کرد.

در ادامه این دیدار، آرکادی پاپویان رییس اداره روابط خارجی و دیاسپورا (مهاجران) بر اهمیت و جایگاه ویژه روابط فرهنگی ایران و ارمنستان تاکید کرد و گفت: تسهیل روند تایید کتاب «گام اول» به عنوان کتاب درسی اصلی و واحد برای کلاس پنجم، ششم و سطح مقدماتی آموزش زبان فارسی مدارس ارمنستان و ارسال خارج از نوبت آن برای کرسی ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان جهت دریافت تایید تخصصی، اثبات اهمیت جایگاه و اولویت آموزش زبان فارسی در ارمنستان است.

وی به اهمیت داشتن دو محور اصلی همکاری عملی، محتوایی و تکنیکی در راستای برطرف کردن چالش‌های موجود در حوزه آموزش زبان فارسی اشاره کرد و چالش‌های محتوایی این حوزه را برشمرد.

رئیس اداره روابط خارجی و دیاسپورا افزود: با توجه به اهمیت دوجانبه تقویت و گسترش روابط آموزشی و فرهنگی دو کشور، طرح ایجاد مرکز زبان و فرهنگ با همکاری رایزنی فرهنگی و سفارت ایران قابل اجراست و بیانگر توجه ویژه و اهمیت تقویت روابط فرهنگی دو کشور محسوب می‌شود. هر چند ارمنستان تجربه تاسیس چنین مرکزی با هیچ کشوری را ندارند اما روابط ایران و ارمنستان، منحصر به فرد است.

وی در پایان، پیشنهاد داد که جهت راه‌اندازی آموزش زبان ارمنی در مدارس ایران نیز تلاش‌های مشترکی آغاز شود.

در این دیدار همچنین، آرتاشس توروسیان، رئیس مرکز ملی توسعه و نوآوری آموزش، بر اهمیت فراهم شدن فرصت ادامه تحصیل در دانشگاه های مختلف ایران تأکید کرد.

در پایان این دیدار، تامارا سارگیسیان رییس اداره کل آموزش و پرورش جمهوری ارمنستان نیز آمادگی خود را جهت برگزاری نشست‌های مربوط به آموزش زبان فارسی با متخصصان ایرانی برای برطرف کردن چالش‌های موجود اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها