دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
«کُنار زیارت» به اعتقادات و باورها تاکید می‌کند/ «آخرین زمستان» آگاه کننده است

هرمزگان - منتقد هرمزگانی گفت:  «کُنار زیارت» به اعتقادات و باورها تاکید می‌کند و «آخرین زمستان» با یک موضوع تلخ، آگاه کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، ویژه برنامه کودک، کتاب و نویسنده، با محوریت نقد و بررسی کتاب‌های «کُنار زیارت» و «آخرین زمستان» در بندرعباس برگزار شد.

در ویژه برنامه‌ای، «کُنار زیارت» و «آخرین زمستان» در بندرعباس، منتقد و کارشناس برنامه با افتخار کتاب «کُنار زیادت» را بالا گرفت و با اشاره به نگاه مثبت و ویژه مولف نسبت به اعتقادات و باورهای بومی و ملی در این اثر گفت: در نگاه نخست در می‌یابیم هدف نویسنده فراتر از مطالعه داستان و سرگرمی محض است. بلکه امیرحسین والا ضمن توجه به بُعد سرگرمی موضوع به صورت غیرمستقیم و به زبان کودکانه و دلپذیر، اعتقادات و باورهای بومی را نیز انتشار داده است.

محمدرضا تولایی ادامه داد: خواندن این کتاب و این داستان قشنگ چند حُسن دارد. نخست اینکه کتابی است که برای آشنایی با گویش محلی و بومی کاربرد دارد. دوم اینکه به اعتقادات و باورها تاکید می‌کند و سوم اینکه کنار زیارت برای مردم هرمزگان تقدس دارد و خاطره‌انگیز است.

وی با توصیه به مدارس گفت: این کتاب می‌تواند در همه مدارس استان هرمزگان باشد و هدیه ارزشمندی برای کسانی است که به این استان می‌آیند تا با باورهای مردم هرمزگان بیشتر آشنا شوند.

با ارزش‌ترین سوغاتی که می‌توانم از بندر ببرم، گویش بندری است

تولایی به موضوع اهمیت زبان مادری اشاره کرد و افزود: به عنوان یک معلم همیشه در امتحاناتم یک بیت شعر بندری خواهم داد و همچنین به عنوان یک غیر بومی با ارزش‌ترین سوغاتی که می‌توانم با خود ببرم، گویش بندری است. بنابراین سعی کنیم که گویش‌های محلی خود را یاد بگیریم و به دیگران هم یاد بدهیم.

او در خصوص کنار زیارت هم توضیح داد: در همه روستاها و شهرهای استان هرمزگان معمولاً قدمگاه و زیارتگاه ها در جوار خود یک کُنار دارند که به کُنار زیارت شهرت داشته و برای مردم تقدس دارد. شخصیت نخست این کتاب هم کُناری است که توسط یک پیرزن در یکی از محلات سنتی بندرعباس کاشته، آبیاری و تنومند می‌شود اما با توجه به اینکه در طرح شهرداری قرار می‌گیرد، مقرر می‌شود که آن را از بین ببرند. اما کتاب باعث می‌شود که کنار در امان بماند و همچنان سبز و میوه‌دار و سایه‌دار برقرار باشد و به عنوان نمادی برای این محله باشد. این درخت کُنار برای پیرزن آنقدر ارزشمند است که آن را فرزند خود می‌نامد.

وی در جمع بندی بررسی این کتاب گفت: در مجموع داستان مربوط به اعتقادات و باورهایی است که همه ما نسبت به کُنار داریم. حتی در روایت‌ها هم آمده است «نفرین بر کسی که درخت کُنار را قطع کند.» این باور در وجود همه هرمزگانی‌ها هم هست که نباید درخت کُنار را قطع کرد و در پایان بخش نخست به نویسنده کتاب گفت از دغدغه‌مندی شما سپاسگزارم و باید اعتراف کنم بعد از خواندن این کتاب، ارادتم نسبت به شما دوچندان شد.

این مدرس دانشگاه در بررسی کتاب آخرین زمستان نیز گفت: کتاب درباره جنگ است. و همانطور که در مقدمه و پشت جلد آمده است هرگز دوست نداریم از جنگ بگوییم در حالی که همه به صلح فکر می‌کنیم.

دبیر محفل ادبی اندیشه اضافه کرد: نگاه والا در این اثر با یک موضوع تلخ، آگاه کننده است و ۲۰ دقیقه وقت نیاز داریم تا این کتاب را بخوانیم. این کتاب به اطلاعات شما نسبت به دنیای پیرامونتان می‌افزاید.

تولایی با اشاره به حمله اسرائیل به غزه و ۸ سال دفاع مقدس ابراز داشت: در قالب داستان، پسری بعد از حمله دشمن از خانه آواره می‌شود و به اتفاق مادر در چادر در فصل زمستان روزگار می‌گذراند. او فکر می‌کند جنگ نیز مثل بازی های کودکانه اش، تفنگ بازی است و تمام می‌شود اما این اتفاق نمی‌افتد.

این منتقد ادبی ادامه داد: داستان ساده و صمیمی و با جملات همه فهم و قابل درک برای کودکان است. بنابراین با مطالعه کتاب کودکان در می‌یابند وقتی که جنگ اتفاق می‌افتد همه دنیا نسبت به آن اعتراض می‌کنند زیرا جنگ خانمان برانداز است، زیرساخت ها و امکانات را از بین می‌برد و موجب فقر و گرفتاری می‌شود.

او به تصویرگری سمیرا سادات نیز اشاره کرد که همسو با جریان داستان پیش رفته است. در پایان هم به کودکان توصیه کرد: ارتباطتان را با نویسنده این کتاب قطع نکنید و با مشاوره معلمان خود داستان بنویسید و از رهنمون های والا کمک بگیرید تا مثل وی یک نویسنده حرفه‌ای بشوید.

نیاز است که به مقوله مهم ادبیات بیشتر توجه شود

در ادامه نویسنده این دو اثر ضمن سپاسگزاری از حضور و توجه به آثارش گفت: فارغ از اینکه چه شغلی داشته باشی، ادبیات به دردتان می‌خورد. همانطور که من ریاضی خواندم و مهندس عمران هستم، ادبیات به درد من خورده است و موجب لذت مضاعف در زندگیم شده است. بنابراین نیاز است که به این مقوله مهم بیشتر توجه شود.

امیرحسین والا ابتدا درباره کتاب آخرین زمستان اینچنین گفت: این یک اثر مشترک محصول تلاش من و مریم سید افقهی مولف و شاعر هرمزگانی نوشته شده است. ایده کتاب خیلی ساده به ذهنم رسید اما وسعت و زاویه نگاهمان جنگ‌های خاورمیانه را پوشش می‌دهد. جنگ فلسطین، یمن، عراق و … که با این جنگ ها خاورمیانه هیچ وقت روی آرامش ندیده است. بنابراین نگاه ما به سمت صلح بود.

وی اضافه کرد: کودکان معنی جنگ را نمی‌فهمند و خدا را شکر که معنی جنگ را نفهمند. این کتاب هم برای پرهیز از جنگ نوشته شده است. در خصوص تصویرگری کتاب هم گفت: سیده سمیرا سعادت یک معلم و تصویرگر خوبی بود که تصویرگری بسیار خوبی داشت.

این ناشر هرمزگانی درباره کتاب «کُنار زیارت» گفت: این داستان را کشف کردم و در واقع حاصل کشف و مشاهده من از درخت و اتفاقات پیرامونش بود. این درخت در محله خواجه عطای بندرعباس و روبروی منزل عیسی جنگانی از نقاشان تراز اول و هنرمندان هرمزگانی است که به احترام وی اسم شخصیت پسر داستان، عیسی انتخاب شده است.

این شاعر آئینی ادامه داد: نه تنها «کُنار زیارت» مقدس است بلکه همه درخت‌ها بخشی از طبیعت هستند و تقدس و احترام دارند و باید ما نگاهمان به پیرامونمان یک نگاه خاص و محترمانه باشد و به خودمان اجازه ندهیم که زندگی آن‌ها را به مخاطره بیندازیم.

نویسنده این دو اثر در ادامه به سؤالات پرتکرار کوکان از نامگذاری، تصویرگری، شخصیت‌ها، المان ها و … پاسخ گفت.

این برنامه ادبی که با دکلمه و شعر خوانی نیز همراه بود با حضور محمدرضا تولایی منتقد و مدرس دانشگاه و امیر حسین والا مولف و ناشر آثار و دانش آموزان، آموزگاران و مسئولان آموزشگاه پسرانه غلامحسین رضانیای بندرعباس برگزار شد.

کتاب آخرین زمستان، به قلم امیرحسین والا و مریم سیدافقهی، تصویرگری سیده سمیرا سعادت با موضوع کودکان و جنگ در ۲۸ صفحه مصور و در قطع خشتی، با شمارگان ۲ هزار نسخه به قیمت ۱۰ هزار تومان سال ۱۳۹۶ به همت انتشارات سومیتا، چاپ و منتشر شد.

کتاب «کُنار زیارت» به قلم امیرحسین والا، تصویرگری مطهره پلاسی زاده، در ۱۶ صفحه مصور در قطع خشتی، با شمارگان ۲ هزار نسخه به قیمت ۸ هزار تومان سال ۱۳۹۷ به همت انتشارات سومیتا، چاپ و منتشر شد.

این ویژه برنامه به همت اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب عصر روز یکشنبه (۲۸ آبان ماه) در سالن همایش این اداره کل واقع در خیابان دانش محله قلعه شاهی بندرعباس دوست‌داران کتاب و ادبیات را گرد هم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها