شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
ادای احترام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به نویسنده بانه‌ای

کردستان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با حضور در مزار نویسنده و مترجم برجسته شهرستان بانه، یاد زنده یاد ابراهیم خان یونسی را گرامی داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بانه، علی‌اصغر دریایی در حاشیه مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی بانه ضمن حضور در مزار شهدای این شهرستان و نثار فاتحه، با آرمان های شهدا و انقلاب تجدید میثاق کرد.

وی همچنین در قبرستان سلیمان بگ بانه بر مزار زنده یاد ابراهیم خان یونسی حضور یافت و به نویسنده و مترجم بزرگ ایران ادای احترام کرد و در سخنانی گفت: هرچه از زنده یاد ابراهیم یونسی با ترجمه های وزینی که از ادبیات فاخر جهان و تاریخ این سرزمین گهربار بگوییم سخنی به گزاف و تکراری و در شان این انسان وارسته کم گفتن است.

دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کردستان ادامه داد: همین بس که ایشان یکی از نقاط درخشان تعریف هنر داستان نویسی در تاریخ ادبیات داستانی کشور بوده و قلم توانمندشان آن را منبعی غنی و حیاتی در این عرصه نشان داد.

ابراهیم یونسی، نویسنده و مترجم پیشکسوت، متولد سال ۱۳۰۵ در شهر بانه استان کُردستان است. او بیش از ۱۰ کتاب تألیفی و ۴۰ ترجمه را در کارنامه ادبی خود ثبت کرده است.

ادای احترام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به نویسنده بانه‌ای

یونسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین استاندار کُردستان بود. از میان آثار تألیفی این نویسنده و مترجم می‌توان آثاری را چون «هنر داستان نویسی» رمان «مادرم دوباره گریست»، «گورستان غریبان»، رمان «دادا شیرین»، رمان «رویا به رویا»، رمان «کج کلاه و کولی»، «اندوه شب بی‌پایان»، «شکفتن باغ» و رمان «زمستان بی بهار» نام برد.همچنین از میان انبوه ترجمه‌های این مترجم می‌توان به آثاری چون «تاریخ معاصر کُرد»، «جامعه شناسی مردم کُرد»، «با این رسوایی، چه بخشایشی»، «آروزهای بزرگ»، «اسپارتاکوس»، «تاریخ ادبیات روسیه»، «جنبه‌های رمان»، «داستان دو شهر»، «دفتر یادداشت روزانه یک نویسنده»، «سه رفیق»، «تاریخ اجتماعی هنر»، «میراث شوم» و «خاطرات تریسترام شاندی» اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و هیات همراه در ادامه سفر به شهرستان بانه و به مناسبت گرامیداشت سی‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از قدیمی ترین کتابفروشی شهر بانه بازدید و از سال ها تلاش و کوشش ارزشمند ناجی احمدی کتابفروش، ناشر و فعال عرصه کتاب و کتابخوانی تجلیل و با اهدای شاخه گل هفته کتاب و کتابخوانی را به وی تبریک گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها