سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
نبود مطالعه در والدین آسیب جدی بر پیکره نسل جوان وارد کرده است

خوزستان -معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: بخش بزرگی از والدین سواد لازم در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی را ندارند و آسیب جدی بر پیکره جامعه دربین نسل نوجوان و جوان وارد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، عبدالله افرازه شهاوند ظهر سه شنبه در مراسم پویش اهدای کتاب، احیای زندگی در کوت امیر شهرستان کارون ضمن تبریک سی و یکمین دوره کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: نباید اتفاقاتی که در غزه افتاد، بر اثرگذشت زمان موجب فراموشی شود بلکه باید روزبه‌روز بر حساسیت دولت‌ها، ملت‌ها و مداخله‌گرایی خودشان بیفزایند و جنایات را محکوم کنند.
شهاوند با اشاره به دسته‌بندی انسان‌ها در قرآن اظهار کرد: مهم‌ترین معیارها که خداوند انسان را براساس آن دسته‌بندی کرده، بین انسان‌هایی که می‌دانند و نمی‌دانند، است و قرآن صراحت دارد.
مطالعه یکی از راه‌های مهم خواندن و آگاهی است
وی با بیان اینکه ائمه نیز بین انسان‌های بافضیلت، دانش و عالم فرق گذاشته است، عنوان کرد: مطالعه یکی از راه‌های مهم خواندن و آگاهی است.
وی ادامه داد: خواندن فایده‌های زیادی بر جسم و روح هر فرد دارد و بر کنترل استرس، اعتماد به نفس تاثیرگذار است.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با توضیح اینکه سرانه مطالعه در کشور پایین است و برای خارج شدن از این ریل باید راهکارهایی را اولویت‌بندی کنیم، تصریح کرد: نهادهای رسمی، غیر رسمی، دولتی و غیردولتی باید تلاش کنند وضعیت را تغییر داده و ذائقه مردم را سمت مطالعه سوق دهند.
شهاوند مناسبت‌ها را بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و افزود: برگزاری جشنواره روستاها، مناسبت اربعین، نوروز، مراسم، مدارس و… باید بگردیم و به غیر از کار روزمره‌ای که در زمینه مطالعه انجام می‌دهیم از مناسبت‌ها برای افزایش سرانه مطالعه بیشتر استفاده کنیم.
والدین همپای فرزندان خود کتاب بخوانند
وی نقش خانواده در افزایش سرانه مطالعه را تاثیرگذار دانست و گفت: متأسفانه نبود مطالعه در بین والدین، آسیب‌های جدی بر پیکره جامعه در بین نسل نوجوان و جوان وارد کرده است. و بخش قابل توجهی از والدین از سواد لازم در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی برخوردار نیستند و ضرورت است که والدین نقش آفرینی کنند و همپای فرزندان خود کتاب بخوانند.
وی ترویج کتابخوانی را مختص یک نهاد یا دستگاه ندانست و یادآور شد: همه باید پای کار بیایند چه دولتی، غیردولتی، رسمی و غیررسمی و باید در معابر عمومی چون سیتی سنترها، حسینیه‌هاو مساجد ایستگاه مطالعاتی دائر شود.
امام جمعه شهرستان کارون در این مراسم گفت: قرائت و کتابت از خصوصیات خاص انسان است و خداوند متعال براساس قرائت و قلم تربیت و اکرام را به این عالم عنایت می‌کند.
زیربنای کرامت خداوند قرائت و کتابت است
حجت‌الاسلام خضیراوی افزود: کرامت خداوند متعال، زیربنای آن قرائت و کتابت است. و آنچه ما امروز دریافت می‌کنیم بر اساس همین دو کلمه است.
در این مراسم مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: در استان خوزستان متولی ۲۲۱ کتابخانه هستیم و تا ۳۰ آبان ماه قرار است ۱۲۷۵ برنامه کتابخانه‌ای اجرا شود که بخشی از این برنامه‌ها محوری و استانی هستند.
حسین زاده افتتاح یک باب کتابخانه در شهرستان اندیمشک، تکریم مقام کتابخوانی و اختتامبه جشنواره کتابخوانی دفاع مقدس در شوش را از جمله برنامه‌های مهم هفته کتابخوانی نهاد برشمرد و افزود: اهدای کتاب، احیای زندگی باشعاری که به خوبی انتخاب شد و کتابی که دوباره زنده می‌شود را امروز از این محل آغاز کردیم.
وی بیان کرد: اهدای ۵هزار و۵۰۰ نسخه کتاب از سوی شرکت آب جنوب شرق را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم تا ۱۷ اسفند سال‌روز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی این ادامه پیدا کند.
کتاب‌های خوانده شده در مخازن منازل و ادارات برای توسعه فضیلت دانایی به کتابخانه‌ها اهدا شوند
حسین زاده ضمن درخواست از همه مردم، مسئولان، مدیران و صنایع برای شرکت در طرح اهدای کتاب، عنوان کرد: کتاب‌هایی که در مخازن منازل هستند و یا کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های سازمان‌ها و ادارات موجود است و خوانده شدند؛ برای اینکه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، به کتابخانه‌های عمومی تحویل دهند تا بتوانیم این فضیلت را توسعه دهیم.
وی هدف‌گذاری برای طرح اهدای کتاب، احیای زندگی را تعداد ۱۰۰ هزار نسخه کتاب تا پایان سال قلمداد کرد.
مدیرعامل شرکت آب جنوب شرق نیز در این مراسم بیان کرد: شرکت آب جنوب شرق جزو مجموعه شرکت‌های سازمان آب و برق خوزستان است که وظیفه تولید و تامین آب شرب و صنعت استان را در جنوب شرق استان را برعهده دارد.
مکاری افزود: با تأکید مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در کنار سایر فعالیت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی تلاش کردند ۵هزار و ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان و در اولویت شهرستان کارون اهدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها