دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
اختتامیه جایزه ادبی یوسف در مسجد جامع خرمشهر برگزار می‌شود

سردار بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بیان کرد: تاکنون طی برگزاری دوازده دوره جایزه ادبی یوسف، بیش از ۱۷ هزار نویسنده جوان با جایزه داستان کوتاه یوسف همکاری داشته‌اند که نشان دهنده ظرفیت موضوع دفاع مقدس و مقاومت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری «دوازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف»؛ ویژه داستان‌های کوتاه دفاع مقدس و مقاومت با حضور سردار عباس بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، احسان عباسپور؛ دبیر علمی و سیدرضا میربابا؛ دبیر اجرایی این جایزه و همچنین حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد؛ شاعر و دبیر کنگره شعر بین‌المللی دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.

مظلومیت مردم فلسطین دست‌مایه میلیون‌ها داستان کوتاه


در ابتدا، سردار سرتیپ‌دوم عباس بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، اظهار کرد: دل‌های ما همگی این روزها دردمند مردم فلسطین، به‌خصوص مردم مظلوم غزه است. عمده شهدا کودکان و زنانی هستند که به مظلوم‌ترین شکل به خاک و خون کشیده می‌شوند و این یک جنایت بی‌سابقه است.

وی از نویسندگان و اهالی قلم خواست نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی عکس‌العمل نشان دهند و گفت: امیدواریم اهالی قلم نسبت به این اتفاقات واکنش مناسب داشته باشند و واقعیت این رژیم جعلی و کودک‌کش را به جهانیان نشان دهند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به عملیات طوفان‌الاقصی پرداخت و تصریح کرد: عملیات بزرگ طوفان‌الاقصی اتفاقاً با حوزه داستان‌نویسی ما ارتباط خاص دارد. در این عملیات اتفاقات ویژه‌ای رقم خورده است که ابتدا باید به اصل عملیات غافل‌گیرانه که توسط رزمندگان حماس صورت گرفت، پرداخت. این عملیات باعث شد در شرایطی که موضوع فلسطین به فراموشی سپرده شده بود، این موضوع در راس اخبار دنیا قرار گیرد. عکس‌العمل رژیم صهیونیستی که می‌توانست با نگاه درست صورت گیرد ولی با کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان صورت گرفت، صحنه‌ی دیگری از این اتفاق است که نباید از نظر نویسندگان پنهان باشد. سکوت شورای امنیت سازمان ملل که بی‌خاصیت بودنِ خودش را در این واقعه نشان داده است، نکته‌ی مهم دیگری است که باید به آن پرداخت. البته این وقایع صحنه‌های زیبایی هم داشت؛ حمایت جهانی مردم نسبت به مظلومیت مردم فلسطین و غزه بی‌نظیر بود که می‌تواند دستمایه میلیون‌ها داستان کوتاه باشد.

سردار بایرامی با بیان اینکه در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره جایزه یوسف قرار داریم و از بنیان‌گذاران این رویداد قدردانی می‌کنیم، افزود: تاکنون ۱۷ هزار ۶۷۹ نویسنده و داستان‌نویس در این رویداد در ادوار مختلف این جایزه با ما ارتباط داشته‌اند که اکثراً جوان‌ها بوده‌اند که قابل توجه است و باید نسبت به آن توجه ویژه داشت. این نشان می‌دهد زمینه و بستر برای حضور جوانان و داستان‌نویسان برای تثبت وقایع مهم دفاع مقدس و مقاومت وجود دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اتفاقات غرب‌آسیا در غزه و فلسطین اشغالی، در آینده می‌توانیم به‌عنوان یک پیوست اصلی دفاع مقدس به این موضوع بپردازیم و نگاه داستان‌نویسان را به‎درستی هدایت کنیم. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌دنبال ارائه الگوهای مناسب از فعالیت‌های فرهنگی و هنری به جامعه است؛ ما در ادوار گذشته بهترین‌های داستان نویسی را از نگاه استاتید احصا و به کتاب تبدیل کردیم؛ در هر دوره یک کتاب خوب از آثار برتر رسیده از سراسر کشور را تبدیل به کتاب کرده‌ایم که امسال نیز این اتفاق رقم خواهد خورد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با تاکید براینکه علاقه‌مند به داستان است، افزود: تلقی ما چنین است که این جایزه ازجمله استثنایی‌ترین جشنواره‌های حوزه داستان کوتاه است. اختتامیه جشنواره داستان کوتاه یوسف روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه در محل مسجدجامع خرمشهر به‌عنوان نماد مقاومت مردم ایران برگزار خواهد شد. امیدواریم امسال بتوانیم این مراسم را با شکوه برگزار کنیم.

سردار بایرامی در پاسخ به سوالی پیرامون اضافه کردن بخش بین‌الملل به این جایزه گفت: ما امروز تاثیرگذاری فرهنگ دفاع مقدس را در منطقه و بسیاری از کشورها شاهد هستیم؛ اضافه کردن بخش بین‌المللی در رویدادهای فرهنگی و هنری یک ضرورت است که امسال برای نخستین بار در کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت انجام شد و امیدواریم بتوانیم با کمک اساتید و مجموعه‌های فرامزی زمینه‌هایی تحقق آن را فراهم کنیم تا بتوانیم آثاری را از جریان مقاومت در سراسر دنیا در این جایزه میزبانی کنیم لذا اضافه شدن بخش بین‌المللی به جایزه داستان کوتاه یوسف را در شورای علمی این رویداد مطرح خواهیم کرد تا مورد بررسی اساتید قرار گیرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسن منعمی بیدگلی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    با سلام و احترام ضمن تشکر از شما می خواستم بپرسم اسامی برگزیدگان استان تهران اعلام شده یانه؟. یاعلی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها