جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از سراب سایه‌ها تا بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها

هفته گذشته اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این هفته شاهد رویداد بررسی کتاب «از مانویت به تصوف»، همایش ملی «نفوذ و سلطه؛ مروری بر روابط بدفرجام ایران و آمریکا از آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی»، بررسی کتاب «عملیات سیا پس از انقلاب»، چاپ کتاب «سراب سایه‌ها»؛ درنگی در ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ تا رونمایی از کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» بودیم.

تجربه اعتدال؛ آراء نظریات و کارنامه حجت‌الاسلام حسن روحانی در دولت‌های تدبیر و امید

کتاب «تجربه اعتدال؛ آراء نظریات و کارنامه حجت‌الاسلام حسن روحانی در دولت‌های تدبیر و امید» تالیف سعید میرزایی از سوی موسسه فرهنگی هنری قدرولایت منتشر شد.

غربی‌ها ریشه‌های ایرانی مانویت و میتراییسم را نادیده می‌گیرند / به میراث گذشتگان توجه کنیم

موسسه اطلاعات در یکی از سلسله نشست‌های «کتاب معیار» خود با عنوان عرفان و معنویت ایرانی، به رونمایی و بررسی کتاب «از مانویت به تصوف» نوشته دکتر نصرالله پورجوادی، استاد دانشگاه تهران پرداخت. این کتاب به‌تازگی از سوی نشر بَرسَم چاپ و منتشر شده است،. در این نشست افزون بر نویسنده اثر، دکتر اصغر دادبه، استاد زبان و ادبیات فارسی و دکتر سعید کریمی از سخنرانان بودند.

بزرگ‌ترین آزادی رها شدن از استعمار ذهنی غرب است

پژوهشکده تاریخ معاصر با همکاری مؤسسه فرهنگی منتظران منجی علیه‌السلام و مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی همایش ملی «نفوذ و سلطه؛ مروری بر روابط بدفرجام ایران و آمریکا از آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی» را چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار کرد.

اسناد لانه جاسوسی، شبیه اسناد مرسوم و عادی تاریخی نیست

محمد کفاش، مولف کتاب «عملیات سیا پس از انقلاب» می‌گوید: اسناد لانه جاسوسی، شبیه اسناد مرسوم و عادی تاریخی نیست. این اسناد بدون هیچ سانسور و واسطه ممیزی به دست ما رسیده است. پس از تسخیر سفارت آمریکا سازمان cia و همچنین موساد، در ساختار اطلاعاتی خود تجدیدنظر کرده و تغییرات اساسی ایجاد کردند.

«سراب سایه‌ها»؛ درنگی در ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱

تازه‌ترین اثر مهدی محمدی با عنوان «سراب سایه‌ها» درنگی در ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید. این کتاب روایتی از آشوب‌های میانه سال ۱۴۰۱ با اتکا به مجموعه گسترده‌ای از داده‌ها و اسناد است. رویکرد «سراب سایه‌ها» تحلیلی است و تلاش می‌کند از خلال یک گفت‌وگوی ذهنی با مخاطب، همزمان با مرور داده‌ها و اسناد و از طریق ایجاد پیوند میان آن‌ها، روایتی منسجم و عینی از این ناآرامی‌ها تولید کند.

گزارش‌های اسنادی برای نمایندگان کنگره و آشکار شدن دریچه‌های جدیدی از بحران

«بحران گروگان‌گیری در ایران: خلاصه‌ای از تحولات روزانه» در دو جلد به شرح وقایع ایران از دی ماه ۱۳۵۶ تا دی ماه ۱۳۵۸ (چند روز قبل از آزادی گروگان‌ها) می پردازد. کتاب «بحران گروگان گیری در ایران: خلاصه‌ای از تحولات روزانه» در واقع مجموعه گزارش‌هایی است که کنگره آمریکا برای تصمیم‌سازی های خود اقدام به جمع‌آوری آنها کرده است. این گزارش‌ها به مثابه اسنادی است که دریچه‌های جدیدی از این بحران را آشکار می‌کند.

اسرائیل خط مقدم دفاعی و امنیتی آمریکا در منطقه است / ناعادلانه عمل کردن غربی‌ها

نشست بررسی تاریخی روابط ایران-فلسطین و آمریکا – اسرائیل با حضور دکتر ابراهیم متقی استاد دانشگاه تهران و دکتر حمیدرضا دهقانی پوده سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قطر برگزار شد.

سرگذشت زندگی نادرشاه فرازوفرودهای مصیبت‌بار و فاجعه‌آمیز داشته است

جای خالی پژوهشی نوین که متکی بر منابع و اسناد تازه‌یاب باشد درباره نادرشاه احساس می‌شود. مایکل آکس‌وُرسی استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه اکستر با نگاشتن «نادرشاه شمشیر ایران» این خلا را پر کرده است. نویسنده کتاب را به شیوه‌ای خاص و نوین با فتح دهلی در شرح اقدامات نادر در آن دیار می‌آغازد.

چاپ دوم «نامه بختیار» روی پیشخان کتابفروشی‌ها رفت

انتشارات بنیاد محمود افشار با همکاری نشر سخن چاپ دوم کتاب «نامه بختیار؛ مقالات، ترجمه‌ها و یادداشت‌های دکتر مظفر بختیار» به قلم حمید رضایی را به چاپ دوم رساند.

کتاب ذره ذره اتفاقات تاریخی و تصویرهای واقعی رژیم پهلوی را بررسی کرده است

نشست معرفی و بررسی کتاب «چاپید شاه» از سلسله نشست‌های «همسایه با کتاب» شنبه (سیزدهم آبان ماه ۱۴۰۲) با حضور سپیده انوشه، نویسنده اثر و نفیسه سادات موسوی در کتابفروشی قدیانی برگزار شد.

مأموریت بنیاد ایران‌شناسی مقابله با ایران‌هراسی‌ها است / هجمه‌های دشمن هویت دینی و ایرانی را تهدید می‌کند

محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: اگر مسئولان دغدغه هویت ایرانی را درک کنند، درمی‌یابند که هر چه در امر شناخت و شناساندن هویت و فرهنگ ایران سرمایه‌گذاری کنند، کم است زیرا این فعالیت ثمرات فراوانی خواهد داشت.

شهلا طهماسبی شماری از ترجمه‌های تاریخی‌اش را به کتابخانه ملک اهدا کرد

شهلا طهماسبی، مترجم کتاب‌های بسیاری را در حوزه تاریخ ترجمه کرده است که می‌توان به کتاب‌های آذربایجان در دوره قاجار، زندگی و احوال ایرانیان، شرق و غرب زاگرس، قسطنطنیه، ایل بختیاری در دوره ی قاجار، سفرنامه ادوارد بکهاوس ایستویک، سیاست خارجی آلمان و ایران دوره رضاشاه، شش ماه در ایران، ماموریت به ایران، نماهایی از ایران، نگاهی به ایران و… اشاره کرد.

چاپ نهم «نبرد قدرت در ایران» در بازار کتاب

چاپ نهم کتاب «نبرد قدرت در ایران؛ چرا و چگونه روحانیت برنده شد؟» تالیف محمد سمیعی از سوی نشر نی روانه بازار نشر شد.

نویسنده نامداری که از تاریخ تمدن نوشت

ویل دورانت در کشور ما نام ناشناخته‌ای نیست. بیشتر از چهار دهه از مرگ او می‌گذرد و هنوز هم نوشته‌هایش، با ترجمه‌های تازه در کشور ما منتشر می‌شوند. همین چندی قبل، چاپ تازه‌ای از کتاب «درباره معنی زندگی» به بازار کتاب کشور ما عرضه شد. دورانت این کتاب را اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی نوشته بود. انصافاً نوشته‌هایش خواندنی‌اند و همه ویژگی‌های یک کتاب جذاب را در خود دارند. معمولاً از او با اثر سترگش، مجموعه یازده جلدی «تاریخ تمدن» یاد می‌کنیم، هرچند «تاریخ فلسفه» و «لذات فلسفه» نیز از متون مشهور او محسوب می‌شوند و بسیاری از کتاب‌خوان‌های کشور ما، نسخه‌ای از این دو کتاب را میان کتاب‌های خودشان جای داده‌اند. همچنین «تفسیرهای زندگی» را نباید فراموش کرد که مطالعه‌ای درباره زندگی و افکار شماری از چهره‌های ادبی قرن بیستم است و راهنمای خوبی برای شناخت خطوط فلسفی موجود در آثار نویسندگانی مثل کامو و فالکنر و پروست شناخته می‌شود.

نمودهای شناخته‌شده باورهای اساطیری بومیان آمریکای جنوبی

کتاب «اساطیر آمریکای جنوبی» نوشته هارولد اُسبُرن با ترجمه محمدحسین باجلان فرخی از سوی انتشارات اساطیر منتشر شد. در این کتاب نمودهای شناخته‌شده باورهای اساطیری بومیان آمریکای جنوبی به تصویر کشیده شده و به سبب کسل‌کننده‌بودن از بررسی تمام نمودها دوری جسته شده است.

واکنشی به سردرگمی رشته جغرافیا

محمود شورچه، مؤلف کتاب «آموزش و یادگیری جغرافیا» بیان کرد: بحث این کتاب را از تجربه زیسته خودم شروع می‌کنم. معمولاً دانشجویان جغرافیا حداقل یک بار دچار سردرگمی جغرافیاشناسی شده‌اند. من هم ۲۰ سال با جغرافیاشناسی درگیر بوده‌ام و به این فکر می‌کردم که هسته مشترک این علم چیست؟ آن تکیه‌گاه که جغرافیا را از محو شدن در رشته‌های دیگر مصون می‌دارد، چیست؟

چاپ نسخه‌های خطی هند شناخت متقابل از تاریخ و فرهنگ هر دو کشور است

اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در یادداشتی نوشت: شاید هیچ دو ملتی به اندازه ایران و هند پیشینه چندهزارساله همدمی و همدلی و همکاری و تبادلات علمی و فرهنگی نداشته باشند.

آمریکا و اسرائیل نمی‌خواهند جنگ به لبنان کشیده شود

سید صلاح فحص، نماینده جنبش امل در تهران با اشاره به وقایع روز در غزه گفت: آمریکا در حمایت از اسرائیل دو مشکل دارد؛ امروز اوکراین از یک طرف و اسرائیل از طرف دیگر. لذا با جنگی که در غزه است، کسی خبر ندارد که در اوکراین اوضاع از چه قرار است؟ الان کل هدف آمریکا حمایت از اسرائیل است. برای همین خیلی تلاش می‌کنند که نزدیک لبنان نشوند تا در منطقه جنگ وسیع‌تر نشود.

رونمایی از سند چشم‌انداز ۱۰ ساله وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

مراسم بررسی عملکرد دو ساله وزارت میراث‌فرهنگی در قالب هشتمین همایش «افق تحول» در محل سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار شد. در این مراسم ۸ عنوان کتاب تخصصی مرتبط با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی رونمایی شد.

ناصرخسرو؛ همراهی نام‌آشنا از دبیرستان تا امروز

محمدرضا توکلی‌صابری، محقق و مصحح گفت: قدیمی‌ترین نسخه سفرنامه ناصرخسرو به همت شارل شفر تصحیح و ویرایش شده و اساس کار دکتر محمد دبیرسیاقی و دیگران بر آن قرار دارد. من نسخه‌ای را پیدا کردم که ۱۹۹ سال قدیمی‌تر از آن است و نسخه دیگری هم پیدا کردم که حدود ۲۸۸ سال قدیمی‌تر است، چون قدیمی‌ترند نسخه بهتری است و فکر کنم من نسخه بهتری را فراهم کردم، آن‌طوری که برخی‌ها نوشتند.

کتاب «رسوم دارالخلافه؛ نقش آیین‌های ایرانی در نظام خلافت اسلامی» به چاپ سوم رسید

نشر کارنامه چاپ سوم کتاب «رسوم دارالخلافه؛ نقش آیین‌های ایرانی در نظام خلافت اسلامی» نوشته هلال بن محسن صابی با ترجمه محمدرضا شفیعی کدکنی را روانه بازار نشر کرد.

«کشور کوچک» خواندنی شد

کتاب «کشور کوچک» نوشته گنل فی با ترجمه آذر نورانی از سوی نشر نیستان منتشر و وارد بازار کتاب شد. بوروندی کشور کوچک گبی ده‌ساله‌ای است که نسل‌کشی وحشتناکی، همه شادی‌ها و داشته‌هایش را از او می‌گیرد. او فرزند پدری فرانسوی و مادری اهل روانداست و کودکانه‌های جهانش را در بی‌نهایت‌های آفریقا می‌شناسد و تجربه می‌کند.

کتاب در مسیر خودآگاهی تاریخی حرکت کرده است

کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» نوشته امیرحسین ثابتی سه‌شنبه ۱۶ آبان ساعت ۱۸ در موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران رونمایی شد. در این نشست دکتر شهریار زرشناس، استاد دانشگاه، دکتر حسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس و علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس حضور داشتند و درباره این کتاب سخن گفتند.

«تمدن اسلامی»؛ نگاهی اجمالی به بیانات مقام معظم رهبری

کتاب «تمدن اسلامی» که نگاهی است اجمالی به بیانات مقام معظم رهبری درباره تمدن اسلامی، با گردآوری محمدحسین علیجان‌زاده و به همت نشر معارف چاپ و عرضه شد.

«درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران» را بخوانید

دکتر عباس پناهی، استاد تاریخ دانشگاه و مولف کتاب «جنبش جنگل در رویارویی با رویدادهای داخلی و بین‌المللی» به عنوان پیشنهاد مطالعه در آخر هفته به علاقه‌مندان حوزه تاریخ و سیاست گفت: علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه تاریخ و سیاست اگر می‌خواهند مطالعه اجمالی درباره اندیشه سیاسی در ایران و فلسفه سیاسی و اندیشه ایرانشهری داشته باشند، کتاب «درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران» اثر جواد طباطبایی را که از سوی انتشارات کویر به چاپ رسیده است، مطالعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها