یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
امضا برنامه مبادله فرهنگی ایران و چین

مراسم امضای تفاهمنامه مبادلات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم امضای تفاهمنامه مبادلات فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین یکشنبه (۷ مهرماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و لو اینگ چوانگ، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین، در سالن شهید رحیمی این سازمان برگزار شد.

لو اینگ چوانگ، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین گفت: طرفین این تفاهمنامه، به‌طور صادقانه و عمیق تبادل نظر کردند؛ خوشحالم و یقین دارم بعد از این جلسه با استفاده از این فرصت و با انعقاد برنامه اجرایی برای برنامه بعدی بتوانیم با هدف تعمیق و گسترش روابط فرهنگی، هنری و آموزشی همکاری خوبی داشته باشم.

وی افزود: می‌دانم برای برگزاری این جلسه دو طرف ایران و چین، زحمت کشیدند؛ از زحمات هر دو طرف تشکر می‌کنم. حجت‌الاسلام ایمانی‌پور تاکید کردند که طرفین تفاهمنامه، با استفاده از ظرفیت‌های کمیته مشترک فرهنگی همکاری‌های دو طرف در زمینه پروژه‌ها و برنامه‌ها با سرعت بیشتری اجرایی شود؛ بر این اساس روابط فرهنگی دو طرف به معنای تمام پیش برود.

ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز بیان کرد: خوشحالیم، برنامه مبادله فرهنگی برای دوره سه‌ساله را امضا می‌کنیم. امیدوارم با توجه به علاقه دو کشور به توسعه مناسبات در امور مختلف این برنامه بتواند راهگشای توفیقات بیشتر برای اجرای برنامه‌های فرهنگی هر دو کشور باشد.

وی ادامه داد: می‌توانیم با همکاری‌های جدید، در ایچاد نظم نوین منطقه‌ای و جهانی ایفای نقش موثری داشته باشیم. تشکیل کمیته فرهنگی مشترک بین ایران و چین در کنار کمیسیون‌های اقتصادی و سیاسی حاکی از اهمیت روابط فرهنگی دو کشور است و گمان می‌کنم، باید فاصله زمانی این کمیته‌ها را کوتاه‌تر کنیم تا بتوانیم توافقات را عملی کنیم. امیدوارم معاون وزیر فرهنگ چین در سفری که به ایران دارند از مراکز مهم فرهنگی ما دیدار کنند و زمینه همکاری‌های مختلف را در زمینه گردشگری، سینمایی، هنری و موسیقی پیگیری کنند. این آغاز یک همکاری خواهد بود؛ ظرفیت همکاری‌های منطقه‌ای و فرهنگی در قالب اجلاس شانگهای و زمینه‌های دیگر را نیز می‌توانیم داشته باشیم.

به گزارش ایبنا؛ صورتجلسه دومین نشست کمیته مشترک فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به شرح زیر است؛


سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین، در اجرای تفاهم‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۰ برای تشکیل کمیته مشترک فرهنگی دو کشور امضا کردند؛ دومین جلسه کمیته را یکشنبه ۷ آبان‌ماه) برگزار کردند.


این جلسه با سخنان حسین روزبه، معاون توسعه روابط فرهنگی بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌عنوان رئیس هیئت ایرانی و لو اینگ چوانگ، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین به‌عنوان رئیس هیئت چینی، آغاز شد.

طرفین با تاکید بر حمایت و اجرای ابتکار تمدن جهانی و با نظر داشت، تکثر فرهنگی جهان، احترام به فرهنگ و مقدسات ملت‌ها را مورد توجه قراردادند. آن‌ها با اذعان به اینکه سرنوشت مشترک ملت ها ایجاب می‌کند با مراودات و تعاملات فرهنگی حس هم‌زیستی ملت‌ها تقویت شود، بیان کرد: ایران و چین با پیشینه هزاران سال تعامل تمدنی کهن، در دوران معاصر همگام با توافق‌نامه جامع ۲۵ ساله به تعمیق و گسترش پیوندهای فرهنگی خود اهتمام می‌ورزند.


روسای کمیته مشترک فرهنگی از تعاملات بخش‌های مختلف فرهنگی دو کشور و تشکیل کارگروه‌های تخصصی و امضای تفاهم‌نامه‌های دو جانبه بین آن‌ها به‌ویژه بخش‌های گردشگری، صدا وسیما، سینما، نمایشگاه‌های کتاب، صنایع دستی و … حمایت کرده و بر لزوم عملیاتی کردن برنامه‌های اجرایی مناسب به‌منظور ایجاد زمینه بهره‌مندی و آشنایی اقشار مختلف جوامع دو کشور توسط آن‌ها، تاکید کرد.

در ادامه این جلسه، نمایندگان نهادهای فرهنگی دو کشور، مهمترین محورها و برنامه‌های پیشنهادی خود را برای اجرا مطرح و به تبادل نظر پرداختند و در پایان، دو طرف در زمینه‌های زیر توافق کردند:

- دوطرف درمورد تاریخ برگزاری سال فرهنگی و گردشگری دو کشور همکاری و مشورت خواهند کرد.


- دو طرف زمینه لازم برای اجرایی سازی مفاد سند برنامه مبادلات را فراهم خواهند کرد و هماهنگی های لازم در این خصوص را به عمل می‌آورند.

متن تفاهم‌نامه فرهنگی ایران و چین به شرح زیر است؛

برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین برای سال¬های ۱۴۰۵ ۱۴۰۲ هجری شمسی (۲۰۲۷ ۲۰۲۴ میلادی)

دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین (که از این پس «طرف‌ها» نامیده می‌شوند) براساس موافقت‌نامه فرهنگی منعقده در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۶۲ هجری شمسی (۱۴ سپتامبر ۱۹۸۳ میلادی) و نظر به علاقه و تمایل مشترک برای توسعه و تحکیم مناسبات دوستانه و گسترش همکاری‌های فرهنگی، علمی و آموزشی خود، در باره برنامه ذیل برای سال‌های ۱۴۰۵-۱۴۰۲ هجری شمسی (۲۰۲۷ -۲۰۲۴ میلادی) تفاهم می‌کنند.


فصل اول: فرهنگ و هنر

فصل دوم: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری


فصل سوم: علوم و آموزش


فصل چهارم: رسانه¬های جمعی


فصل پنجم: ورزش و جوانان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها