چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
توسعه پایدار صنعت چاپ نتیجه تعامل وزارت فرهنگ و بخش خصوصی است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، کاهش حقوق و عوارض واردات مواد اولیه‌ و واسطه‌ای، افزایش حقوق و عوارض کالای چاپ شده و حمایت معنوی فعالان چاپ برای حضور بین‌المللی را اقدامات موثر وزارت فرهنگ در حوزه چاپ دانست.

بابک عابدین در گفت‌وگو با ساره گودرزی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه صنعت چاپ و بسته‌بندی در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نقش حیاتی در اقتصاد کشور دارد، عنوان کرد: برای تقویت و پیشرفت این صنعت، همکاری و تعامل میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران برای پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های این صنعت طی سال‌های اخیر بسیار خوب و موثر بوده است.

وی با اشاره به برخی از این همکاری‌ها، افزود: یکی از دغدغه‌های جدی فعالان این صنعت، کاهش حقوق و عوارض واردات مواد اولیه و واسطه‌ای مورد نیاز صنعت چاپ است. از اقدامات مهم این همکاری، کاهش حقوق و عوارض اقلامی بود که برای کاهش هزینه‌ها برای تولیدکنندگان، کمک درخورتوجهی محسوب می‌شود و در تنظیم عرضه و تقاضا در بازار نقش مهمی دارد. در این حوزه جلسات متعددی داشتیم. این مساله در درازمدت موجب می‌شود، قیمت تمام‌شده برای صادرات بسته‌بندی و محصولات، تولیدکنندگانی که در حوزه صادرات فعال هستند، رقابت‌پذیرتر شوند.

وی افزایش حقوق و عوارض کالای چاپ شده را از دیگر موارد این همکاری نام برد و گفت: در همکاری با دفتر امور چاپ و نشر افزایش حقوق و عوارض کالای چاپ شده با هدف حمایت از تولید داخل نیز یک اقدام موثر به شمار می‌آید، این اقدام انگیزه تولیدکنندگان داخلی را افزایش داده و ترجیح به محصولات داخلی را در بین مصرف‌کنندگان بیشتر کند. در تعاملات انجام شده با دفتر امور چاپ همواره در امور صدور مجوز واردات برای اقلام چاپ و بسته‌بندی که در کشور قابل تولید هستند از کارشناسان بخش خصوصی استفاده کرده و حتی در مواردی که کالای چاپی مجاز به نرخ غیرواقعی ثبت سفارش شده، با همکاری اتحادیه به مکاتبه با گمرکات جمهوری اسلامی مبادرت کرده است.

وی همچنین به موضوع تسهیل کلی و موردی در صادرات کالای چاپ شده اشاره کرد و یادآور شد: طی سال‌های اخیر، تسهیل و همکاری کلی و موردی با نامه‌نگاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع موانع در زمینه صادرات کالای چاپ شده به سایر کشورها نیز برای تولیدکنندگان فراهم شده است، این موضوع بازارهای جدیدی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم کرده است. رفع موانع در صادرات این صنعت از مواردی است که نیاز به تعاملات بیشتری دارد.

عابدین درباره حمایت معنوی از حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره از حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت معنوی کرده است، این موضوع به ترویج و توسعه نام‌آوازه‌های ایرانی در صحنه بین‌المللی کمک کرده و موجب افزایش امید و انگیزه در فعالیت‌های تولیدی و صادراتی شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ همچنین به موضوع دانش‌بنیان‌ها در صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره نگاه ویژه‌ای به واحدهای دانش‌بنیان دارد. کمک شخص وزیر و پیگیری معاونت امور فرهنگی به افزوده شدن این بخش به فهرست فعالان مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نامه‌نگاری برای این مسئله بسیار ارزشمند است؛ زیرا این حمایت به افزایش نوآوری و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته در صنعت چاپ و بسته‌بندی کمک می‌کند؛ علاوه‌براین هزینه حضور فعالان این حوزه در برخی نمایشگاه‌های مرتبط توسط معاونت فناوری پرداخته می‌شود.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه همکاری در تسهیل امور واردات مواد اولیه و واسطه‌ای برای فعالان صنعت چاپ بسیار مهم است، عنوان کرد: بسیاری از اقلام مصرفی در صنعت چاپ مانند، زینک، مرکب، حلال‌ها، و برخی کاغذها و مقواها وارداتی هستند. بخش عمده این کالاها برای تولید صادراتی و داخلی ضروری است و در ایران تولید نمی‌شوند. تسهیل ورود آن‌ها برای استفاده در چرخه تولید، همچنین پایداری زنجیره تامین و صادرات غیرنفتی بسیار ضروری است. در تعامل با دفتر امور چاپ، همواره به این مهم اشاره کرده‌ایم که مساعدت‌های لازم انجام شده است.

ارشاد حامی همواره حاضر

عابدین با طرح این موضوع که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره از پروژه‌های آموزشی در صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی حمایت دارد، گفت: این اقدام به تأمین نیروی متخصص و متعهد و رشد دانش در این صنعت کمک می‌کند. تشکیل کارگروه و کمیسیون آموزشی و تامین بودجه دوره‌های آموزشی توسط اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی نیز در این مدت به خوبی انجام شده است.

وی همچنین به ایجاد کمیسیون‌های تخصصی اشاره کرد و افزود: برای بهبود محیط کسب و کار و رشد و رونق تولید در صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی، کمیسیون‌های ویژه توسط این وزارتخانه تشکیل شده است که به موضوعات و دغدغه‌های صنعت چاپ تخصصی نگاه می‌کند و همین مساله نشانگر رویکرد تخصصی این معاونت فرهنگی به صنعت چاپ و بسته‌بندی است.

عابدین با بیان اینکه توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای دیگر برای هماهنگی با وزارت امور خارجه، بخش‌های فرهنگی و اقتصادی سفارتخانه‌ها و رایزن‌های اقتصادی ایران در کشورهای هدف برای حضور فعالان صنعت چاپ نیز طی این مدت به خوبی در تعامل با وزارت ارشاد انجام شده است.

وی افزود: همچنین جلسات هماهنگی با پارلمان بخش خصوصی و چند جلسه با مسئولان اتاق بازرگانی با هدف بهبود محیط کسب و کار و تسهیل امور صنایع چاپ و وبسته‌بندی را نیز باید در زمره فعالیت‌های اثربخش این وزارتخانه نام برد.

عابدین گفت: علاوه بر قدردانی از مسئولان و کارشناسان این حوزه، امیدوارم که این تعامل با بخش خصوصی با هدف بهبود محیط کسب و کار با رویکرد تسریع و تسهیل امور برای رونق و توسعه پایدار در صنعت چاپ، مستمر ادامه یابد و این تعامل به درک اهمیت صنعت چاپ و بسته بندی در رشد تولید ناخالص ملی منجر شده و با پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصمیم‌سازان کشور نسبت به تخصیص بودجه اختصاصی برای توسعه پایدار این صنایع اقدامات لازم را دنبال کنن

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها