سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۸
نشست «بازچاپ فهارس نسخ خطي مجلس شوراي اسلامي»

همزمان با نخستين روز بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب، نشست «بازچاپ فهارس نسخ خطي مجلس شوراي اسلامي و چشم‌اندازهاي آينده» از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود._

احسان شكراللهي، دبير اين نشست در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين موضوع اظهار داشت: اين برنامه با حضور حجت‌الاسلام ابوالفضل حافظيان بابلي، ناصر گلباز و احمدرضا رحيمي ريسه در تبيين ضرورت‌هاي انجام بازچاپ نسخه‌هاي خطي، بررسي انواع و كيفيت آن برپا مي‌شود.

وي با تأكيد بر تفاوت‌هاي بارز فهرست‌نويسي در حوزه نسخه‌هاي خطي نسبت به نسخه‌هاي چاپي عنوان كرد: تمامي نسخه‌هاي چاپ شده يك اثر(در يك دوره چاپ يا همان شمارگان) از مشخصات واحدي برخوردارند. در صورتي كه هزار نسخه خطي در يك موضوع داشته باشيم ـ حتي اگر از نظر كتابشناسي نيز واحد باشند ـ از لحاظ نسخه‌شناسي كاملا متفاوت‌اند و در ويژگي‌هايي نظير كاتب اثر، زمان تأليف نسخه(دوره‌تاريخي)، جنس كاغذ به‌كار رفته، آرايه‌هاي استفاده شده و ... تفاوت‌هاي بارزي دارند.

دبير نشست «بازچاپ فهارس نسخ خطي مجلس شوراي اسلامي و چشم‌اندازهاي آينده» يادآور شد: عرصه نسخه‌شناسي و فهرست‌نويسي نسخه‌هاي خطي به اين دليل تخصصي‌تر از ساير زمينه‌هاست كه خواندن و استفاده از آن براي همگان ممكن نيست و افراد محدودي از متخصصان از اين مطالب بهره‌برداري مي‌كنند و اطلاعات استخراج شده را در اختيار ديگران قرار مي‌دهند. 

وي با بيان اين كه «فهرست‌نويسي حوزه‌هاي نسخ خطي به صورت كتاب چاپ مي‌شود و اين روند در ايران بيش از يك سده قدمت دارد» گفت: با گذشت زمان از چاپ فهرست‌هاي خطي، اطلاعات جديدي به ‌دست مي‌آيد، توضيحاتي اضافي مي‌شود و برخي مجهولات به معلومات تبديل مي‌شوند و تمامي اين عوامل از دلايل باز چاپ فهرست‌هاي نسخ خطي‌ به شمار مي‌روند.

شكرالهي تصريح كرد: در گذشته امكان حروفچيني محدودتر از زمان حال بود و با توجه به پيشرفت محدود تكنولوژي، امكان چاپ و ارايه فهرست‌نويسي‌ها به شيوه امروزي نبود. ارايه اين فهرست‌نويسي‌هاي به صورت زيباتري كه در عين حال كامل‌تر از قبل نيز باشند، از ديگر دلايل بازچاپ اين فهرست‌ها به شمار مي‌آيند.

وي افزود: اكنون نزديك به 30 جلد از اين نسخه‌ها در كتابخانه مجلس وجود دارند كه بسياري از آنها ناياب و برخي در آستانه از بين رفتن‌اند. اين موضوع ضرورت بازچاپ اين فهرست‌ها را بيش از پيش نمايان مي‌سازد.

دبير نشست «بازچاپ فهارس نسخ خطي مجلس شوراي اسلامي و چشم‌اندازهاي آينده» گفت: كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در نظر دارد تمامي فهرست‌هايي را كه تاكنون چاپ كرده است و آثاري را نيز كه در آستانه چاپ دارند، حروف‌چيني مجدد، با افزودن اطلاعات جديد و مستدركات تازه كارشناسان در قالبي جديد با 15 جلد منتشر كند. پيش‌بيني مي‌شود تا نيمه سال جاري تعدادي از اين فهرست‌ها چاپ و منتشر شوند. 

نشست «بازچاپ فهارس نسخ خطي مجلس شوراي اسلامي و چشم‌اندازهاي آينده» از ساعت 16 تا 30/17 فردا(چهارشنبه) در كارنامه نشر واقع در زيرزمين شبستان نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار مي‌شود.

بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از 16 تا 26 ارديبهشت ماه با حضور ناشران داخلي و خارجي در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط