پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
فقط با کتاب خواندن مشکلی حل نمی‌شود!

خراسان‌رضوی – سردبیر مجله دانش‌آموزی اندیشه فردا با اشاره به شعار امسال نمایشگاه کتاب گفت: در «بخوانیم و بسازیم» نکته بسیار مهم این است که «‌سازندگی» به «خواندن» اضافه شده، چون صرف کتاب‌خواندن شاید مشکلی حل نشود اما وقتی ساختن کنار خواندن می‌آید این سازندگی در ابعاد مختلف فرهنگی خود را نشان خواهد داد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مرجانه حسین‌زاده: با نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، انگیزه و شور فرهنگی در میان تمام دوست‌داران کتاب، فعالان فرهنگی، ناشران و مولفان افزایش پیدا می‌کند. این رویداد سالانه که فرصتی استثنایی برای تلاقی فرهنگ‌ها و ارتقای فرهنگ کتابخوانی است دیگر بعد از سال‌ها برگزاری در میان مردم، تبدیل به یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی شده که همواره پلی ارتباطی میان مترجمان، مولفان و خوانندگان ایجاد کرده است.

نمایشگاه کتاب فرصتی برای معرفی کتاب‌های جدید، ایجاد فضای تبادل‌اندیشه و افزایش آگاهی فرهنگی در جامعه فراهم می‌کند. همچنین این رویداد بزرگِ کتاب‌محور به عنوان یک فرصت تجاری برای ناشران و فروشندگان کتاب نیز بسیار ارزشمند است، زیرا آن‌ها می‌توانند به دنبالی مشتریان جدید بگردند و کتاب‌های خود را به جامعه معرفی کنند. وقتی با نوید موسوی، مدرس دانشگاه، فعال فرهنگی و سردبیر مجله دانش‌آموزی اندیشه فردا در خصوص سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت و گو کردیم او گفت: نمایشگاه کتاب همیشه یکی از محبوب‌ترین نمایشگاه‌ها در کشور بوده، همانند نمایشگاه خودرو و کامپیوتر که مخاطبان خاص خود را دارند، این نمایشگاه هم چون موضوعیت مهمی در جامعه دارد از سال‌ها قبل مورد توجه قرار گرفته است.

او که در سال‌های اخیر رویدادهای کتاب‌محور بسیاری نظیر «به وقت کتاب»، «راوی» و «کوچه» را در مشهد برگزار کرده و نقش بسیاری در ارتقا فرهنگ مطالعه داشته، بیان کرد: نمایشگاه کتاب یکی از مهمترین رویدادها در تمام این سال‌ها بوده که بر خیلی موضوعات اثر گذاشته از کتاب‌خوانی تا حضور همگانی مردم از سراسر کشور برای این رخداد، که تمام این اتفاقات بسیار ارزشمند هستند.

اهمیت دعوت از ناشران سرشناس

این معلم و مدرس دانشگاه با اشاره به راه‌کارهای هرچه بهتر برگزار شدن نمایشگاه کتاب ابراز کرد: یک نمایشگاه خوب آبروی خود را با دعوت از انتشارات خوب به دست می‌آورد لذا بهترین راهکار برای داشتن یک نمایشگاه خوب فراهم کردن بستری برای ورود ناشران صاحب نام و معتبر است که سال‌هاست کار می‌کنند.

فقدان بن کتاب و گران‌بودن کتاب‌ها!

این فعال فرهنگی ادامه داد: راهکار دیگر که طی سال‌های قبل انجام می‌شد و چندسالی است که دیگر وجود ندارد بن‌های خرید کتاب بودند که در دسترس عموم مردم قرار می‌گرفت تا اهالی کتاب بتوانند با آنها از آثار ارائه شده در نمایشگاه استفاده کنند. ولی این بن‌ها چندسالی است که وجود ندارد و نبود تخفیف و گران بودن قیمت کتاب‌ها خرید کتاب را مقرون به صرفه نمی‌کند.

اهمیت برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب

این روزنامه‌نگار با اشاره به اهمیت برنامه‌های جنبی نمایشگاه تاکید کرد: رونمایی از کتاب‌ها، جشن امضاها، دمی با نویسندگان و این قبیل برنامه‌های کتاب‌محور نیز تاثیر به سزایی برای عملکرد بهتر نمایشگاه کتاب دارد چراکه این‌گونه نیست که فقط کتاب به نمایشگاه رونق بدهد بلکه حضور نویسندگان، ناشران، مولفان و پژوهشگران در این رویداد نیز بی شک یکی از مهمترین اتفاق های مثبتی است که می‌‎توان برای نمایشگاه کتاب بیفتد.

فقط با کتاب خواندن مشکلی حل نمی‌شود!


استقبال مردم از کتاب‌های چند رسانه‌ای

دبیر و موسس جلسات کتاب‌خوانی «به وقت کتاب»، «راوی» و «کوچه» در مشهد، با بیان اینکه که امروزه فناوری های نوین بسترهای بیشتری را برای مطالعه فراهم کرده، تصریح کرد: اشکال مختلف کتاب که به صورت صوتی، الکترونیک، پادکست ها و ویدئوکست‌ها که امروزه در اختیار علاقه‌مندان کتاب است تعداد بیشتری از افراد به کتاب و کتاب خواندن علاقه پیدا کرده‌اند. ولی‌همچنان خیلی از قدیمی‌ترها همان حضور سنتی و کاغذی کتاب را می‌پسندند که همچنان پابرجاست.

نوید موسوی افزود: در واقع در عصر حاضر هرچه پیام را به گونه‌های مختلف و متنوع و درقالب‌های پیام‌متنی، ویدئو، عکس، گرافیک، پویانمایی، نمودار و انواع و.. مجهز کنیم این پیام موثرتر منتقل می‌شود لذا حمایت از این بخش‌ها و گستردگی این موارد باعث افزایش علاقه نسل جدید به مطالعه می‌شود.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: ضمن اینکه از لحاظ رسانه‌ای کتاب‌های الکترونیک قابلیت بیشتری دارد مانند جستجو همچنین در این نوع از کتابها موضوعات به صورت صوتی و تصویری هم ارائه می‌شوند که از جذابیت سمعی و بصری برخوردارند و متفاوت تر از کتاب به صورت سنتی و سرد است.

فقط با کتاب خواندن مشکلی حل نمی‌شود!

نوید موسوی شعار امسال نمایشگاه را شعار بسیار خوبی دانست و گفت: در «بخوانیم و بسازیم» نکته بسیار مهم این است که «‌سازندگی» به «خواندن» اضافه شده، چون صرف کتاب خواندن شاید مشکلی حل نشود هرچند که به نظرم کتاب خواندن همیشه مهم است و به طور غیرمستقیم بر روزمرگی ما اثرگذار است، اما ساختن وقتی کنار خواندن می‌آید قاعدتاً این سازندگی در ابعاد مختلف فرهنگی خود را نشان خواهد داد. انتظار می‌رود اینها در حد شعار باقی نماند و زمینه‌هایی برای این سازندگی را حداقل در حوزه کتاب ببینیم تا اثرات مثبتش در جامعه را شاهد باشیم.

او بیان کرد: کتابهای خاصی را خواندن پدیده ایست که در همه دوره‌ها گاهی مد می‌شود و نباید به این قضیه با جنبه بد نگاه کنیم. به نظرم بد نیست و اگر کتاب باعث‌شود عده‌ای با آن ژست کتابخوانی بگیرند بازهم ارزشمنداست. امیدوارم زمینه‌هایی ایجاد شودکه مردم به کتابخوانی روی بیاورند و کتاب واسطه و بهانه‌ای برای جمع شدن افراد مختلف ویا حتی ژست گرفتن باشد تا مسائل دیگری که برای جامعه ما مخرب هستند و آثار فرهنگی بدی را برجا می‌گذارند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: امیدوارم که دوباره نمایشگاه کتاب شلوغ و غرفه های کتاب را مملو از جمعیت ببینم. همچنین مسئولان و تصمیم گیرندگان برگزاری نمایشگاه این مسایل را مد نظر داشته باشند که با توجه به تورم و قیمت کتاب راهکارها و تدابیری چه در قالب یارانه یا تخفیفات انجام شود و این جریان در دستور کارشان باشد چراکه بسیاری از دوستان ناشر یا نویسنده و مترجم خودم معتقدند شرکت در نمایشگاه که اصلاً به صرفه نیست چراکه با این همه هزینه‌های بالای رفت و آمد و اسکان و غرفه نمی‌شود به نمایشگاه رفت به همین دلیل شاید خیلی از از ناشران خوب خراسان نتوانند به نمایشگاه بروند.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها