پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
نگران از دست رفتن سنت مطالعه هستم

محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری معتقد است: نگرانی بزرگ من از دست رفتن سنت مطالعه است؛ زمان‌های نه‌چندان دور مطالعه یک ارزش بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تجلیل و تقدیراز پروفسور محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری، نویسنده پیشکسوت نشر کتاب دانشگاهی در سرای علمی و فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی برگزار شد.

پروفسور محمود گلابچی، استاد معماری دانشگاه تهران با قدردانی از برپایی مراسم گرامیداشت خود گفت: انتشار یک اثر فاخر و ارزشمند دانشگاهی تاثیر بسیار زیادی در تعلیم و آموزش دانشجویان دارد.

وی با اشاره به روش‌های متفاوت نشر در حوزه انتشارات دانشگاهی افزود: کتاب، چه فیزیکی و دیجیتال برای آموزش دانشگاهی یک ضرورت است.

این استاد دارای کرسی معماری دانشگاه در یونسکو با تاکید بر اینکه باید به سمت مرزهای دانش برویم تا بتوانیم آن را حفظ کنیم، ادامه داد: نظام دانشگاهی و استادان دانشگاه باید در نوشتن و تالیف کتاب، بیش از گذشته همت و تلاش داشته باشند و آثار تالیفی خود را در زمینه معماری توسعه دهند.

استاد معماری دانشگاه تهران با اشاره به داوری خود در گردهمایی معماران مطرح جهانی در انگلیس گفت: در این همایش، زاها حدید و شوماخر دو معمار جهانی و سرشناس، کتاب «معماری دیجیتال» از انتشارات دانشگاه تهران را در دست داشتند و از وجود چنین کتابی در ایران که همگام با کتاب‌های معماری جهان تالیف و نگارش شده بود، ابراز شگفتی داشتند.

گلابچی با اشاره به نگارش و تالیف کتاب «معماری متاورس» به زبان فارسی افزود: وجود کتاب‌های تالیفی دانشگاهی در سطح ملی و جهانی بسیار در خور تامل و تقدیر است و تالیف کتاب «معماری دیجیتال» در کشور نیز اقدامی برای همگامی با تالیفات جهانی است.

وی رشته معماری را رشته اصلی و میان رشته‌ای در علومی همچون اقلیم‌شناسی، مهندسی، علوم انسانی، جامعه‌شناسی، پایداری سازه، فیزیک و شیمی معرفی و اظهارکرد: باید ابری از دانش را در حوزه‌های مختلف داشته باشیم تا بتوانیم دانش را حفظ و نگهداری کنیم.

این چهره ماندگار حوزه مهماری، بر از دست رفتن سنت مطالعه در کشور به‌عنوان خسران و ضرری بزرگ تاکید و بیان کرد: نگرانی بزرگ من از دست رفتن سنت مطالعه است؛ زمان‌های نه‌چندان دور، مطالعه یک ارزش بود اما در حال حاضر مطالعه به دقیقه رسیده است و قطعاً حوزه دانشگاهی از این آسیب ضرر بیشتری می‌بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها