دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
10 ارديبهشت؛ سمينار «ابن‌سينا و دين‌شناسي»

دومين سمينار گروه تاريخ علم پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در بررسي آرا و انديشه‌هاي ديني بوعلي سينا با عنوان «ابن‌سينا و دين‌شناسي» دهم ارديبهشت ماه برگزار مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين همايش با دبيري دكتر جعفر آقاياني چاوشي، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف و سخنراني جمعي از استادان و صاحب‌نظران اين حوزه در بررسي ابعاد گوناگون آرا و انديشه‌هاي ديني ابن‌سينا بر پا خواهد شد.

در اين مراسم استاداني نظير آيت‌الله سيد حسن سعادت مصطفوي، دكتر حسين كلباسي، سيدصدرالدين طاهري، رضا اكبري، محمدصادق زاهدي، آيت‌الله احمد بهشتي، قاسم پورحسن، موسي ملايري، مهدي نجفي افرا و محمد لنگهاوزن نظرات و دستاوردهاي خود در حوزه آرا و اعتقادات ديني ابن‌سينا را ارائه مي‌كنند.

«اينهماني توحيد ابن‌سينا با توحيد قرآن»، «برهان ابن‌سينا بر تجرد نفس ناطقه مبتني بر انسان معلق»، «بررسي مهمترين دلايل ابن‌سينا بر تجرد نفس ناطقه»، «رويكرد قرنطينه‌گرايانه ابن‌سينا در وجود خدا» و «انتظار بشر از دين با تكيه بر انديشه‌هاي ابن‌سينا و غزالي» از موضوعات سخنراني‌هاي اين همايش‌اند.

از ديگر مباحث اين نشست مي‌توان «ابن‌سينا، بنيانگذار حكمت اشراق و حكمت متعالي»، «بررسي اشكالات جي. ال. مكي و آنتوني فلو در مساله خير و شر و پاسخ آنها در فلسفه ابن سينا»، «حقيقت وحي از نظر ابن‌سينا؛ نقد تطبيقي و بررسي شبهات بعضي از معاصرين در اين زمينه»، «معادشناسي ابن‌سينا» و «بررسي براهين ابن‌سينا در نفي جوهريت خدا» را نام برد. 

مجموعه مقالات ارايه شده به اين سمينار و نتايج مباحث ارايه شده اين همايش تا اوايل تابستان سال 88 به صورت مكتوب منتشر خواهد شد.

دومين سمينار پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي با عنوان «ابن‌سينا و دين‌شناسي» 10 ارديبهشت(پنج شنبه) از ساعت 9 تا 35/18 در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي به نشاني تهران بزرگراه كردستان نبش خيابان 64 برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط