چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۷
«چالش‌ها و منازعات خاورميانه» در راه است

كتاب «چالش‌ها و منازعات خاورميانه» تاليف اصغر جعفري‌ولداني از سوي انتشارت پژوهشكده مطالعات راهبردي به‌زودي منتشر مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر به بررسي ريشه‌هاي اختلاف در خاورميانه و تحولات كشورهاي عربي،به‌ويژه كشورهاي عراق و فلسطين مي‌پردازد.

در مقدمه اين اثر آمده است: مروري برجنگ‌ها و بحران‌هاي نيم قرن نشان مي‌دهد خاورميانه همواره كانون حوادث و بحران‌هاي موثري بوده است. مجموعه‌اي از عوامل گوناگون نظير رفتار بين‌الملل، مناسبات تاريخي و ملاحظات جغرافيايي كشورهاي منطقه و نيز درك و برنامه رهبران منطقه از ماهيت ومنابع قدرت سبب شده خاورميانه همواره ساختاري متزلزل و موقعيتي بين‌المللي داشته باشد.

اين اثر در 12 گفتار با عنوان‌هاي «مباحث پايه»، «چارچوب مفهومي براي مطالعات منطقه‌اي»، «ريشه‌هاي‌ چالش و منازعه در خاورميانه»، «چالش‌هاي ‌بين ايران و مصر»، «كشورهاي عربي و تحولات عراق»، «خاورميانه كانون تهديدات امنيتي براي اروپا»، «ژئوپولتيك خليج فارس در آغاز هزاره جديد»، «اسلام سياسي در فلسطين و زمينه‌هاي آن»، «منازعات سوريه و تركيه درباره هاتاي»، «چشمداشت‌هاي تركيه به شمال عراق قسمت اول و دوم» و «منازعات كشورهاي حوزه درياي سرخ» تدوين شده است.

در بخشي از كتاب با عنوان «تعريف منازعه» آمده است: «واژه منازعه معمولا به وضعيتي گفته مي‌شود كه در آن يك گروه انساني معين، قبيله‌اي، اجتماعي و سياسي با گروه يا گروهاي انساني معين ديگري به دليل ناسازگاري واقعي يا ظاهري اهدافشان، تعارضي آگاهانه با يكديگر داشته باشند.»

از بخش‌هاي گوناگون اين اثر مي‌توان به سياست تركي‌سازي شمال عراق، ارجاع مسئله موصل به جامعه ملل، دخالت آمريكا در مساله موصل، جنبش اسلام‌گرايي اسرائيل، جايگاه خليج فارس در نظريه‌هاي ‌ژئواكونوميك، تروريسم نو چالش استراتژيك و تهديدات امنيتي خاورميانه اشاره كرد.

چاپ اول كتاب «چالش‌ها و منازعات در خاورميانه» در شمارگان 3000 نسخه، 278 صفحه و بهاي 30000 ريال به‌زودي بر پيشخوان كتاب‌فروشي‌ها قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط