سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
رشد 50 درصدی تعداد آثار رسیده به جشنواره کاما

دبیر اجرایی جشنواره کاما، با اعلام خبر دریافت 202 اثر گفت: براساس آمار، 55 اثر به قلم معلولان جسمی‌حرکتی، 35 اثر به قلم نابینایان و کم‌بینایان، 4 اثر به قلم ناشنوایان و یک اثر هم مربوط به معلولان ذهنی است.

منصور شادکام، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری دومین دوره از جشنواره کاما‌(کتاب افراد معلول ایران) گفت:‌ تاکنون 5 جلسه از سلسله جلسات اعضای شورای سیاست‌گذاری «جشنواره ملی کاما» برگزار شده و در این جلسات درباره شرایط برگزاری جشنواره و نحوه انجام کارها تصمیماتی گرفته شد؛ همچنین ششمین جلسه این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت امور فرهنگی برگزار خواهد شد که قرار است. معاون امور فرهنگی وزیر نیز در این جلسه حضور داشته باشد تا بتوانیم موارد مورد بحث این جشنواره را با حضور ایشان مطرح کنیم.

وی افزود:‌ آخرین مهلت ارسال اثر، 14 شهریورماه بود و پس از آن دبیرخانه جشنواره به ‌فهرست‌بندی آثار اقدام کرد. طبق آخرین بررسی‌ها در تعداد آثار جشنواره امسال، نسبت به جشنواره گذشته بیش از 50 درصد رشد داشتیم و این نشان‌دهنده آن است که از نظر کمّی رشد خوبی داشته‌ایم؛ البته کیفیت آثار نیز تاکنون خوب بوده است. داوری آثار رسیده به عهده خانه کتاب و ادبیات ایران است و از 26 شهریور‌ماه، داوری‌ها آغاز شده که بعد از داوری، نتایج اعلام خواهد شد. امیدواریم در 7 آذرماه که مراسم اختتامیه این جشنواره است، بتوانیم از دوستانی که شایسته تقدیر شده‌اند به نحو شایسته تقدیر شود.

شادکام درباره موضوعات جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره کاما گفت: در جلسه پنجم شورای سیاست‌گذاری این جشنواره، بیشتر وقت جلسه درباره بررسی بودجه جشنواره گذشت و در نهایت بیش از 600 میلیون برای برگزاری این جشنواره برآورد هزینه شد که انتظار می‌رود با همکاری دوستان و با جذب اعتبار از اعضای شورای سیاست‌گذاری، شرکت‌ها، بانک‌ها و ارگان‌هایی که اعتقاد به مسئولیت اجتماعی دارند، جشنواره خوبی داشته باشیم.

وی افزود: در این جلسه محورهای جشنواره مشخص و بررسی شد که آثار باید در چه حوزه‌هایی باشد، آیین‌نامه جشنواره تدوین شد و درباره میزان هزینه و اعتباری که برای جشنواره در نظر گرفته شده است صحبت شد. بنا شد هر کدام از ارگان‌ها بخشی از کار را بر عهده بگیرند. خانه کتاب و ادبیات ایران که همیشه در این جشنواره با ما همکاری می‌کند، به همراه سازمان اسناد کتابخانه ملی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهزیستی کشور، دفتر فرهنگی معلولین قم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره را تشکیل می‌دهند. امیدواریم با حضور این دوستان و انجمن نابینایان ایران و جامعه معلولان ایران جشنواره خوبی برگزار کنیم.

قائم‌مقام انجمن نابینایان درباره همکاری ارگان‌های مختلف در این جشنواره گفت: مدیران این مجموعه‌ها به کار فرهنگی اعتقاد دارند و همکاری‌های لازم را با برگزار‌کنندگان انجام می‌دهند. مثلا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور علاوه بر بودجه‌ای که به جشنواره کمک کند، قرار است کتاب‌هایی که به‌عنوان آثار شایسته تقدیر مشخص می‌شود از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خریداری شود و به نویسندگانی که در این حوزه فعالیت کردند کمک شود؛ همچنین سازمان بهزیستی کشور قرار است در بخش جوایز کمک کند و جوایز این دوره نسبت به دوره قبل بهتر باشد تا دوستان، انگیزه شرکت در جشنواره را داشته باشند.
 
شادکام با اشاره به برخی ارگان‌ها که امسال در این جشنواره حضور ندارند، گفت: متاسفانه برخی از دوستانی که در جشنواره گذشته حضور فعال داشتند، امسال حضور کمرنگ‌تری دارند که نشان می‌دهد اعتقادی به کارهای فرهنگی ندارند. انتظار می‌رود این دوستان حضور و حمایت معنوی بیشتری داشته باشند.

دبیر اجرایی جشنواره کاما افزود: هدف از برگزاری این جشنواره این است که معلولانی که دست به قلم هستند به جامعه و مردم شناسانده شوند. این جشنواره به همت دو انجمن «نابینایان» و «معلولان» ایران اداره می‌شود؛ این دو از سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که بودجه دولتی ندارند و خودجوش پای کار آمده‌اند. به کار فرهنگی اعتقاد داریم و معتقدیم هرچه در حوزه کتاب کار کنیم کم است.

شادکام ادامه داد: ریشه بسیاری از مشکلات کشور، مشکلات فرهنگی است که با آگاه‌سازی براساس کتاب، نشریات و رسانه صدا و سیما فرهنگ‌سازی می‌شود. نشریات رکن اصلی جامعه هستند و باید بیشتر به آن توجه شود. اگر ضعفی وجود دارد به خاطر این است که از نظر فرهنگی به اندازه کافی کار نکردیم و بودجه‌ها صرف کارهای فرهنگی و اصولی نمی‌شود.

وی درباره آثار رسیده به جشنواره گفت: حدود 202 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده که از این تعداد 95 اثر مربوط به معلولان است. براساس آمار، 55 اثر  به قلم معلولان جسمی‌حرکتی، 35 اثر به قلم نابینایان و کم‌بینایان، 4 اثر به قلم  ناشنوایان و یک اثر هم مربوط به معلولان ذهنی است. سایر آثار هم مربوط به افراد سالمی است که در حوزه معلولان کتاب نوشته‌اند. موضوع کتاب‌ها نیز درباره تاریخ، ادبیات، موضوعات اجتماعی و روانشناسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها