سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
اینفودمیک در پاندمی کووید-19»؛ گزارشی از آثار محتوای نادرست در دوره کرونا

نویسنده کتاب «اینفودمیک در پاندمی کووید-19» با اشاره به اینکه اینفودمیک به معنی شیوع اطلاعات نادرست است، اظهار کرد: در این کتاب تلاش شده با گردآوری مقالات، تجربیات جهانی کشورها در زمینه کویید منعکس شود.

حسن اشرفی‌ریزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تألیف، ترجمه و گردآوری کتاب «اینفودمیک در پاندمی کووید-19»  که مشتمل بر مجموعه مقالات و برگرفته از تجربیات جهانی است، عنوان کرد: مطابق با آنچه در مقدمه کتاب ذکر شده در دسامبر سال 2019 جهان با پاندمی کووید 19 روبه‌رو شد و این ویروس و شیوع آن زندگی فردی و شغلی افراد و حتی شیوه مدیریت کشور را به شدت تغییر داد.
 
وی با بیان اینکه همراه با شیوع ویروس کرونا، ویروس دیگری با عنوان «شیوع اطلاعات نادرست» یا «اینفودمیک» فشار بیشتری بر جوامع وارد کرد؛ گفت: تولید، اشتراک و شیوه اطلاعات نادرست از طریق مردم، متخصصان و سیاستگذاران قدرت تصمیم‌گیری درست و به‌موقع را از عموم مردم و سیاستگذاران و متخصصان سلب کرد.
 
نویسنده کتاب «اینفودمیک در پاندمی کووید-19» افزود: درباره اینفودمیک و چگونگی مقابله با آن از ابتدای شیوع ویروس کرونا متخصصان مختلف از سراسر جهان مطالب ارزشمندی را به رشته تحریر و ابعاد مختلف آن را بررسی کرده است اما از آنجا که شیوه مقابله با این پدیده در برخی موارد مشابه و در برخی موارد متفاوت بود، داشتن این دانش و تجربیات بسیار مهم است.
 
وی با بیان اینکه این کتاب شامل مجموعه مقالات مبتنی بر تجربیات جهانی است، اظهار کرد: این کتاب نخستین اثر با موضوع «اینفودمیک» در پاندمی کووید- 19  به زبان فارسی است. در این اثر تلاش شده به زبان ساده مطالب و مقالات، ترجمه و تدوین شود تا استفاده بیشتری قرار بگیرد. در ترجمه‌ها از مقاله‌هایی استفاده شده که تجربه کشورها را در مقابله با ویروس کرونا بیشتر انعکاس دهد. در تدوین این کتاب در مجموع 19 نویسنده و مترجم همکاری داشتند.
 
اشرفی درباره تعریف «اینفودمیک» گفت: این اصطلاح به معنای شیوع اطلاعات درست و نادرست و حجم زیاد اطلاعات درست و نادرست است که در نهایت شناسایی اطلاعات درست از نادرست و تصمیم‌گیری را دچار مشکل می‌کند.
 
اشرفی درباره مشخصات این کتاب اظهار کرد: کتاب «اینفودمیک در پاندمی کووید-19» در 471 صفحه و 2 فصل تدوین شده است. این کتاب در نسخه الکترونیک هم منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها