دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
پیاده‌روی اربعین معادلات دنیوی را بهم زده است/ برای ماندگاری اربعین باید دست به نگارش زد

همدان - نویسنده ادبیات پایداری در همدان گفت: پیاده‌روی اربعین حسینی معادلات دنیوی را بهم زده است بنابراین برای ماندگاری این رخداد عظیم باید دست به فعالیت هنری شد و در این زمینه قلم زد.

مونا اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان، ضمن تاکید بر حفظ و ماندگاری هنرمندانه   اربعین حسینی اظهار کرد: همانطور که در تمام وقایع و حوادث مهم جهان هنرمندان وارد شده و برای ثبت آن گام برداشتند پیاده روی اربعین هم یکی از آن‌هاست.

وی با بیان اینکه می‌بینیم هنرمندان غیرمسلمان وارد عمل شده و برای ثبت اربعین کارهایی انجام می‌دهند، گفت: امروز می‌بینیم افراد خارجی در جمعیت پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند و برای ثبت و نگارش این وقایع تلاش می‌کنند.

این نویسنده ادبیات پایداری با بیان اینکه با حضور مسلمانان از سراسر نقاط جهان در پیاده‌روی اربعین، این واقعه رونق بیشتری گرفته است، عنوان کرد: این رویداد حماسه است، حماسه‌ای پر از نور و مولفه‌های انسانی که باعث شده این رویداد بسیار شبیه مدینه فاضله شود.

وی با تاکید بر اینکه همه این عشق معطوف به یک عشق و علاقه به فرد خاصی است که خود پر از نور است افرود: ما در این حماسه افرادی را می‌بینیم که تمام سال تلاش می‌کنند از نظر مالی و دنیوی چیزی کسب کرده و آن را در راه آن نور یا فرد هزینه کنند، به فردی که آنها آن را ارزش می‌دانند.

اسکندری با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین حسینی معادلات دنیوی را به هم ریخته است و با هیچ معادله دنیوی قابل مطابقت نمی‌کند، عنوان کرد: در همه دنیا کشورهای غربی مردم تمام سال زحمت می‌کشند تا در ایام تعطیلات و دوران بازنشستگی مدتی به کشورهایی که آثار توریستی دارند، سفر کنند، اما می‌بینیم این طرف افرادی مال خود را در راه خدمات‌رسانی به مردم در مسیر اربعین هزینه می‌کنند که این دو اصلا شبیه هم نیست.

وی ادامه داد: برای ثبت و ضبط این اتفاق قشنگ، این احسان‌ها، وقف‌ها، ایثارها و از خودگذشتگی‌ها قطعا هنرمندان باید وارد عمل شوند و برای ماندگاری آن دست به هنر خود شوند.

نویسنده ادبیات پایداری با اشاره به اینکه طی مدتی که توفیق داشتم خادم یکی از موکب‌های مسیر راه کربلا باشم، سوژه‌های بکری را دیدم عنوان کرد: هر یک از این سوژه‌ها ممکن است یک قصه و رمان بطلبد و قطعا در این راه از این قبیل سوژه‌ها بسیار است که راه‌های بسیاری برای انتقال آن وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ما هنرمندان در قبال هنر خود وظیفه‌ای داریم خاطرنشان کرد: یک هنرمند شیعه ایرانی اگر تاکنون گام در راه این مسیر نگذاشته، حداقل نگاه کنند و هنر خود را در این راه خرج کنند و برای تجلی و معرفی این هنر گام بردارند.

اسکندری با بیان اینکه آثار بسیار خوبی از پیاده‌روی اربعین بدست ما رسیده است اما همچنان راه باقی است گفت: ما به آنچه باید باشیم هنوز نرسیده‌ایم زیرا خیلی از هنرمندان هنوز به این مهم نپرداخته‌اند.

وی تصریح کرد: ما اگر چه نمی‌توانیم معرفی اهل بیت(ع) را آنطور که باید دلشته باشیم اما می‌توانیم از طریق اتفاقاتی که می‌افتد آن نور را معرفی کنیم که یکی از آنها پیاده‌روی اربعین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها