چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
برگزاری کارگاه تخصصی حقوق تألیف، ترجمه و نشر

کارگاه تخصصی حقوق تألیف، ترجمه و نشر ، با هدف آموزش مباحث حقوقی در حوزه نشر برگزار می‌شود.

سیدعباس حسینی‌نیک، مدیر انتشارات مجد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از برگزاری گارگاه تخصصی حقوق تالیف، ترجمه و نشر خبر داد و گفت: مخاطبان این دوره ویژه نويسندگان، مترجمان، ویراستاران، ناشران، توزيع‌كنندگان، كتابفروشان، عوامل فنی چاپ، فعالان حوزه نشر الكترونيك، صاحبان پلتفرم‌های عرضه كننده كتاب و همچنین مدیران دولتی است.
 
وی افزود: معمولا آموزش یکی از بهترین، موثرترین، کارآمدترین و کم‌هزینه‌ترین راهکارهای حقوقی افراد، آموزش و یادگیری است، در واقع آموزش موثرترین روش پیشگیری از جرائم و تخلفات محسوب می‌شود.
 
حسینی‌نیک با بیان اینکه در حوزه نشر مباحث مرتبط با حقوق تالیف، ترجمه، تکثیر و عرضه کتاب در کتابفروشی‌ها و فضای مجازی اهمیت دارد، عنوان کرد: رونق اقتصادی نشر و کمک به ایجاد نظم در حوزه نشر امروز اهمیت زیادی دارد زیرا طی روزهای اخیر ما با نقض حقوق پدیدآورندگان در فضای مجازی هستیم.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود یادآور شد: بی‌اطلاعی از این حقوق، پدیدآورندگان را با مشکل زیادی مواجه کرده است، افراد زیادی برای شکایت و داوری به مراجع قضاییی مراجعه می‌کنند، همچنین خیلی از ناشران نمی‌دانند که برخی از کارهایشان تخلف و عمل مجرمانه است و حتی مجازات حبس برای آن‌ها در قانون پیش‌بینی شده است.
 
وی با بیان اینکه کتابفروشان و توزیع‌کنندگان نیز در خیلی از موارد اطلاع ندارند، جرم عرضه کتاب غیرقانونی چیست، گفت: حتی در حوزه کتابسازی نیز کسانی که نویسنده‌نما و مترجم‌نما هستند، آثار را کتابسازی کرده و به ناشران می‌دهند و هم برای خود و هم ناشر درگیری ایجاد می‌کنند.
 
حسینی‌نیک با اشاره به برگزاری دوره‌های حقوق نشر، توضیح داد: پیش از این توسط بخش مطالعات و آموزش‌های حقوقی موسسه مجد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اتحادیه ناشران و کتابفروشان و انجمن ناشران دانشگاهی دوره‌هایی در این بحث برگزار کردم که با استقبال زیادی روبرو شد و استمرار این دوره‌ها همواره خواسته اهالی نشر بوده است.
 
وی با بیان اینکه دوره در 9 مبحث پیش‌بینی شده است، گفت: بحث اول حوزه قوانين پيشينی (آفرينش‌های فكری) و حوزه مقررات پسينی (ضوابط نشر) است، در ادامه سابقه قانون‌گذاری در حوزه پيشينی (آفرينش‌ها فكری) مطرح می‌شود که شامل كنوانسيون‌ها و معاهدات بين‌المللی و قوانين داخلی است.
 
به گفته حسینی‌نیک، بحث سوم به بررسی سابقه قانون‌گذاری در حوزه پسينی (ضوابط نشر) اختصاص دارد و پس از آن  آثار مورد حمايت، حقوق پديدآورنده شامل حقوق مادی پديدآورنده، حقوق معنوی پديدآورنده اثر و حقوق ترجمه و تكثير بررسی خواهد شد.
 
وی درباره دیگر بخش‌های این دوره‌ها گفت: جرايم و مجازات‌ها، واگذاري حقوق مادی پديدآورنده (قرارداد نشر) و مراحل اداري انتشار كتاب نیز در این دوره آموزش داده خواهد شد.
 
کارگاه تخصصی حقوق تألیف، ترجمه و  دوشنبه 20 شهریور از ساعت 15 تا 19 حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها