او ادامه داد: این تلاش بهمثابه گامی مقدماتی در معرفی زندگی، آثار و نظرگاههای بدیع و کاربردیِ محقق نامآشنای آلمانیزبان، فریدمن شولتس فون تون، در حوزه روانشناسی ارتباطات بود. این کتاب با نام «مفاهمه؛ هنر زندگی» در سال 1399 توسط نشر لوحِفکر به انتشار رسید. سپس کتاب «تیم درونی»، جلد سوم اثر سهجلدیِ «با هم حرفزدن»، توسط انتشارات ارجمند در سال 1401 منتشر شد. در این کتاب بهصورت ملموس و قابلرویت با الگوهای فکری و رویکرد بدیع و کاربردیِ شولتس فن تون در تبیین «رویداد درونی» آشنا میشویم.
محمدی با بیان اینکه کتاب حاضر «روانشناسی ارتباطات برای کادر رهبری و مدیریت» بهمثابه یک راهنمای عملی به وظایف خاص مدیران میپردازد و بر اساس مدلها و الگوهای فکری بدیع و کاربردی در اثر سهجلدی «با هم حرفزدن» تدوین شده است عنوان کرد: «انسانگرایی و بهرهوری» یا «منش انسانی و حرفهای» به یکدیگر تعلق دارند؛ و درک این حقیقت برای یک مدیر بادرایت، حرفهای، واقعبین و هدفمند امری ضروری و لازم است. او باید امر حساس برقراری و هماهنگیِ مناسبات انسانی را بهمثابه بخشی از وظایف حرفهای خود ببیند.
او در پاسخ به این سوال که مخاطبان اصلی کتاب کدام قشر از جامعه هستند؟ بیان کرد: «روانشناسی ارتباطات برای کادر رهبری و مدیریت» بهمثابه یک راهنمای عملی به وظایف خاص مدیران میپردازد که اهل کتابخوانی، اندیشیدن و معرفت هستند و درباره زندگی شغلی و ارتباطات خود و دیگران تأمل میکنند. زبان این کتاب صمیمانه، بیتکلف، آراسته به مثالهای کاربردی و تصویرپردازیهای بهیادسپردنی و نزدیک به فهم مخاطب است.
او با اشاره به سه ویژگی متمایز کتاب گفت: نخستین ویژگی کتاب حاضر، متمایز از اثر سهجلدی «با هم حرفزدن»، این است که مخاطب خاص آن کادر رهبری و مدیریت است. ویژگی دوم این کتاب شناخت پویش (دینامیسم) درونانسانی و بینانسانی است که در اثر سهجلدی «با هم حرفزدن» به تفصیل مورد بحث قرارگرفته است. در کتاب حاضر این شناخت در موقعیتهای عینی، مشخص و واقعیِ محیط کار به محک زده میشود. ویژگی سوم این کتاب در این است که این مدلها یا الگوهای فکری، که بهمرور در طی سالها در هر یک از سه جلد «با هم حرفزدن» طرح شدهاند، در کتاب حاضر به صورت یکپارچه و در رابطه تنگاتنگ با هم بهکارگرفته شدهاند.
محمدی با طرح این سوال که آیا ارتباط خوب موجب تثبیت و تحکیم فرهنگ گفتوشنود و مفاهمه ثمربخش میشود؟ آیا میتوان این مهارت را یادگرفت؟ و آیا اصلاً دورههای آموزشی در این حیطه میتوانند مفید باشند؟ گفت: دورههای آموزش ارتباطات مانند دورههای آموزش کامپیوتر نیستند که برای گذراندن آنها گواهی پایان دوره داده شود. ما در کسب مهارتهای ارتباطات در خطمرز بین منش انسانی و حرفهای قرارمیگیریم. فوتوفن حرفزدن و نیز رشد شخصیت باید با هم پخته شوند تا از آن میان نتایج مطلوبی حاصل شود، به شرط اینکه این مدلها یا الگوهای فکری را نه فقط با قوه فهم و ادراک دریابیم و بخواهیم فوراً آنها را در عمل پیاده کنیم، بلکه باید در آنها تعمق و تأمل و تمرین کنیم تا واقعاً «به جان دانسته شوند». آنوقت (و فقط آنوقت) است که پیشرفتهای قابلتوجه روی میدهند و منش انسانی و حرفهای هر دو به یک اندازه بهره میبرند.
او با اشاره به ایدههای اصلی کتاب بیان کرد: «تمرکز بر کادر رهبری و مدیریت»، «تأکید بر هدایت و اداره جلسات مشخص، عینی و واقعی گفتوشنود و مفاهمه» و «رابطه تنگاتنگ و یکپارچه مدلهای روانشناسی ارتباطات» از ایدههای اصلی کتاب است. همچنین این کتاب میتواند بهصورت کارگاههای آموزشی برای دانشجویان در همه رشتههای دانشگاهی، برای مدیران، کارکنان و تیمهای کاری در بنگاههای کسبوکار به منظور رشد مهارتهای اجتماعیِ منابع انسانی تدریس شود.
کتاب «با هم حرف زدن؛ روانشناسی ارتباطات برای کادر رهبری و مدیریت» نوشته فریدِمَن شولتس فن تون، یوهانِس روپِل و رُزویتا شتراتمَن به ترجمه ویدا محمدی از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.
نظر شما