مازندران-رشید کاکاوند شاعر و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در شعر، واقعیت را نباید در متن جست و جو کنیم، گفت: هیچ شاعری، واقعیت را به ما نمیگوید، جهان شعر، جهان واقعیت نیست و اشتباه است که سطحها و بندهای شعر را واقعی تلقی کنیم.
وی با بیان بیان اینکه عشق سعدی قابل لمس است، افزود: در ادبیات ما، تاریخ و فرهنگ و همه معرفتهای ایرانی نهفته است.
این شاعر با اشاره به اینکه تاریخ واقعی ما را هنر، فرهنگ و ادبیات بیان میکند، گفت: از غزلهای سعدی و حافظ میتوان درک کرد در ایران آن مقطع که اتفاقاتی رخ داده است هرچند که زبان چند لایه داشته باشد و برای همگان به راحتی قابل فهم نباشد.
کاکاوند با بیان اینکه سعدی نماینده نگرش ایرانی در زیباییشناسی، بیان احساس و اخلاق انسانی است، تصریح کرد: سعدی محبوبترین شاعر ایرانی و نماینده محبوبترین سبک شعر فارسی«عراقی» است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی با چنین ادبیاتی سر کار داریم که هنر را با بیان مفاهیم انسانی و ارائه میکند و با کسب اطلاعات جدید همراه است و چنین قابلیتهایی دارد نیازمندیم به شکل دورهای این ادبیات را مطالعه کنیم.
کاکاوند با بیان اینکه شعر شاعران معاصر هم چنین قابلیتهایی دارد، خاطرنشان کرد: اما چون به گذشته تعلق خاطر داریم نمیتوانیم بگوییم این شاعر معاصر، همسطح سعدی است و البته رسانههای رسمی هم بهترین شاعر روزگار را تبلیغ نمیکنند و در همه ادوار چنین بوده است.
وی با اشاره به اینکه تکنیکهای محبوب شعری در روزگاران مختلف، تغییر میکند، اظهار کرد: شعر سعدی با همه خوبیهایی که دارد در دوره صفوی خواهان ندارد چون پسند روزگار صفوی، متفاوت است و علاقهای به شعر ساده و روان ندارد.
این نویسنده با بیان اینکه امروز تکنیکهای ادبی نیست که به کمک شاعر و نویسنده آید، افزود: حقایقی که پشت واژهها و تکنیکها پنهان هستند که قصد اصلی سرودن شعر، آن حقایق هستند و اینها به شاعر کمک میکند.
کاکاوند با اشاره به اینکه در شعر، واقعیت را نباید در متن جست و جو کنیم، گفت: هیچ شاعری، واقعیت را به ما نمیگوید، جهان شعر، جهان واقعیت نیست و اشتباه است که سطحها و بندهای شعر را واقعی تلقی کنیم.
وی با بیان اینکه در هنر وضعیت به همین شکل است، تصریح کرد: با تماشای فیلم تاریخی، بیننده تاریخ را نمیبیند بلکه فیلمساز از تاریخ استفاده میکند تا مسئله دیگری را بیان کند.
این شاعر با اشاره به اینکه هنر چیزی بیش از تاریخ است، ادامه داد: جوهر شعر، خیال است و ما در ادبیات با واقعیت مواجه نیستیم، بیان شعر، واقعگرا نیست و تخیل به همراه دارد.
وی با اشاره به «صفت» و «حالت» در مسند الیه، خاطرنشان کرد: صفت موضوعی پایدار و حالت موضوعی ناپایدار است و انسان هرچه به درجه انسانی خویش نزدیک میشود عشق و مهربانی صفت خواهد بود نه حالت.
کاکاوند با بیان اینکه معشوق در وجود عاشق ادامه پیدا میکند و اینگونه عشق نقطه پایان ندارد، اظهار کرد: نگاه کردن به دنیا اگر به شکل معرفتی و حقیقتجو باشد با لذت همراه است.
این شاعر افزود: حواس انسان نباید به عادت مبتلا شود، باید حواس را گردگیری کنیم.
وی گفت: ادبیات برای من ابزار لهو و لعب نیست، هر بار به ادبیات نگاه میکنم برداشت و دریافت تازهای از آن دارم و انسان با این دریافتها رشد میکند.
نظر شما