پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
اهدای کتابخانه شخصی تا فیلم‌برداری مستند شهیدِ کتابخوان

قم- اهدای کتابخانه شخصی، فیلم‌برداری مستند شهید کتابخوان، رونمایی از کتاب «از ثری تا ثریا» و تقدیر از سمیه عالمی از جمله اخبار فرهنگی استان قم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، همزمان با ایام محرم و سوگواری سالار شهیدان، نمایشگاه «آرایه‌های هنری در پرچم و کتیبه» با آثاری از هنرمندان قم در گالری «سرو» برپا شده است.
 
در این نمایشگاه، ۲۸ کتیبه و بیرق عزاداری با آثاری از ناصر طاووسی، اسد فقیهی، روح‌الله ابوالفضلی، زین‌العابدین اسماعیلی، علی رضائیان، سید احمد باقریان، حسام‌الدین باقریان، مسعود شعبانی، مریم سلطانی و عاطفه شیخنا به نمایش درآمده است.
 
 کتاب «از ثری تا ثریا» رونمایی شد
 
نشست رونمایی کتاب «از ثری تا ثریا» به همت کتابخانه یادگار امام (ره) با حضور ریحانه غلامیان، نویسنده اثر و خانواده شهید ثریا شیری برگزار شد.
 
ریحانه غلامیان، نویسنده کتاب در این نشست گفت: معمولا درباره شهدای موشک باران استان قم، به حق از عنوان «شهدای مظلوم موشک باران» استفاده می شود؛ چراکه رسانه ها به این وقایع کمتر پرداخته اند.
 
وی در ادامه با اشاره به موضوع این کتاب گفت: شخصیت اصلی این کتاب، روایت زندگی دختری پنج ساله به نام ثریا است که در خیابان نوبهار و محله چاله کاظم زندگی می کرده و در حمله موشکی 16 فروردین سال 1367 توسط رژیم بعثی صدام به شهادت رسیده است.
 
غلامیان تصریح کرد: به عبارت دیگر این کتاب روایت خاطرات خواهر و مادر شهید ثریا شیری است که نسل جوان را با مظلومیت و تلخی اتفاقات موشک باران شهر قم در دوران هشت سال دفاع مقدس آشنا می کند.
 

اهدای کتابخانه شخصی مداح و پیرغلام قمی به کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای
 
در راستای پویش «اهدای کتاب، اهدای دانایی» و احیای نذر فرهنگی، همزمان با فرارسیدن ماه محرم، کتابخانه شخصی مرحوم محمدعلی شیرخانی معروف به «ستایشگر» از مداحان و پیرغلامان استان قم، به کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای اهدا شد.
 
این مجموعه به همت کانون مداحان استان قم اهدا و شامل بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف و اشعار آیینی است. مرحوم محمدعلی شیرخانی بهمن ماه سال گذشته در ۹۱ سالگی درگذشت.
 
 رونمایی از پوستر سومین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های برخط استان قم

باحضور شاهچراغی استاندار قم، سقائیان‌نژاد شهردار قم، محرری رئیس شورای شهر قم، عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، سید مهدی حسینی رئیس حوزه هنری، و جمعی دیگر از مسئولان همزمان با روز خبرنگار، از سومین جشنواره مطبوعات استان قم رونمایی شد که به زودی فراخوان آن هم به اطلاع اعضای خانه مطبوعات استان قم خواهد رسید.
 
این جشنواره بعد از حدود چهار سال به دبیری مهدی بخشی سورکی از فعالان رسانه‌ای استان برگزار خواهد شد.
 

مستند شهید کتابخوان در کتابخانه عمومی یادگار امام (ره) فیلم‌برداری شد
 
مستند کوتاه «شازده کوچولو» با الهام از کتاب «پرواز با پاراگلایدر» روایتی کوتاه و جذاب از زندگی شهید کتابخوان مدافع حرم، مهدی علیدوست است که بخشی از آن در فضای کتابخانه عمومی یادگار امام (ره) فیلم برداری شده است.
 
علی اصغر علیدوست، فرزند شهید و آزاده سادات مداری، همسرشهید علیدوست نیز در این مستند حضور داشته اند.
 
شهید مهدی علیدوست، اولین شهید پاسدار مدافع حرم از شهر قم بود که ۲۵ مهر ۱۳۹۴ در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. از ویژگی های برجسته این شهید مدافع حرم، علاقه به کتاب و کتابخوانی و ایجاد کتابخانه ویژه همرزمان خود در سوریه بود.
 
کارگاه آموزشی بازی درمانی ویژه کودکان نابینا برگزار شد
 
با همکاری موسسه روانشناسی اردیبهشت و به میزبانی بخش نابینایان و کم بینایان کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای کارگاه آموزشی «بازی درمانی» ویژه کودکان نابینا با تدریس امیر جهانی، فاطمه آکار و زهرا مزدجو از روانشناسان موسسه روانشناسی اردیبهشت برگزار شد.
 
اجرای شعرخوانی موزیکال با همخوانی کودکان و انجام بازی های یک کلاغ، چهل کلاغ، «من اینجا هستم»، «طراحی داستان با کلمات بهم ریخته» و «مار و پله با خط بریل» ویژه نابینایان از بخش های مختلف این کارگاه بود.
 
تقدیر از سمیه عالمی در سومین دوره از برنامه «از تبار قلم»
 
در سومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» در استان قم از سمیه عالمی، نویسنده و داستان‌نویس استان و با حضور مهدی کرد فیروزجایی، نویسنده و منتقد ادبی تقدیر شد.
 
از جمله معیارهای انتخاب نویسندگان در این ویژه‌برنامه، دارا بودن شاخص‌هایی چون تعداد تالیفات ارزشمند و تاثیرگذار در حوزه موضوعی، دارا بودن ویژگی‌های برتر آثار منتشره از نویسندگان در ۵ سال گذشته، استقبال عمومی از تالیفات نویسنده و همچنین داشتن تناسب و ویژگی‌های لازم برای خرید و ارائه آثار در کتابخانه‌های عمومی استان است.
 
سمیه عالمی متولد سال 1358، نویسنده و داستانویس قمی است که با وجود تحصیل در مقطع لیسانس در رشته گیاه‌پزشکی، پس از علاقه به نویسندگی، در این حوزه فعالیت می‌کند. از جمله کتاب های سمیه عالمی می توان به «مسافر جمعه»، «یکی میان زندگی ما راه می‌رود» و آخرین اثر او «باغ های معلق» اشاره کرد. وی همچنین موفق به کسب جایزه برگزیده جشنواره داستان انقلاب با کتاب «مسافر جمعه» شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها