پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
عناصر و ترکیبات تازه باید وارد ادبیات عاشورایی شود/ تکرار مضامین چالش شعر آئینی

خوزستان-حمیدرضا اکبری شاعر و نویسنده خوزستانی معتقد است: باید از عناصر و ترکیبات تازه و بکر امروزی در شعر عاشورایی استفاده کرد زیرا ادبیات عاشورایی جان تازه می‌خواهد تا در حوزه شعر بدرخشد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): حمیدرضا اکبری (شروه)، شاعر، نویسنده، محقق، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و منتقد اجتماعی و... زاده‌ سال  ۱۳۴۹ آبادان است. وی ریاست‌ اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی آبادان، مشاور فرهنگی  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،عضو سابق شورای راهبردی مطبوعات و خبرگزاری‌های استان خوزستان، کارشناس فرهنگی و فعال اجتماعی را برعهده داشته است.

اکبری همچنین در روزنامه‌ها و هفته نامه‌های محلی و سراسری قلم زده است. وی در زمینه کتاب‌شناسی آثاری چون مجموعه شعر افق‌های خیس ،پشت صداهای سنگ، عرج نور،وقتی سکوت می‌خواند، بلواس بختیاری(پژوهشی-مردم‌شناسی)، اگر بگویم عاشقم دروغ گفته‌ام،معاش (مجموعه داستان) ،سیاه مکان لیراوی در تاریخ بوشهر ،شنیده بودم جنگ (شعر) ،شکل کودک (مجموعه داستان )،لیلی می‌شوم تا شعر گریه کنم (شعر)، فراگاه چوک (برگزیده داستان نویسان انجمن چوک)، اعتراف می‌کنم من مرگم (داستان مینی‌مال)، فراگاه تعزیه در جنوب ایران (پژوهشی) و در بخش ادبی و هنری داوری و دبیر جشنواره‌های متعدد کشوری و استانی را برعهده داشته است.

او برنده جایزه شعر چیستا، برگزیده دو دوره گنگره شعر ره آورد سرزمین نور، مقام دوم کنگره شعر شاهد، برگزیده چند دوره ادبیات داستانی و شعر خوزستان، برگزیده جشنواره ادبی شعر مهیستان استان بوشهر، برگزیده نخستین جشنواره شعر خوزستان یادگار حماسه ، برگزیده کنگره شعر سوگواره حسینی دانشجویان سراسر کشور،برگزیده چند دوره گنگره شعر دفاع مقدس،برگزیده  جایزه شعر صلح  یونسکو و.. در پرونده کاری خود به ثبت رسانیده است.

حمیدرضا اکبری براین باور است که باید با تخیل و تفکر ناب به بیان واقعیت‌های عاشورا بپردازیم.
 
 این نویسنده و شاعر خوزستانی مهم‌ترین عامل برای گریز از ورطه تکرار در شعر عاشورایی را زبان فاخر دانست و بیان کرد: شعر عاشورایی در چرخه تکرار است و نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، بیان کردن وقایع محض عاشورا با زبان فاخر برای مردم است. 
 
شاعر «افق‌های خیس» با بیان اینکه شعر عاشورایی یک جریان مستقل ادبی است، اظهار کرد:  شعر عاشورایی یک فرهنگ ناب است که تا ابد در حافظه تاریخ ماندگار است و این ماندگاری باید شکل تازه‌ای به‌خود بگیرد. 
 
اکبری در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌توانم ادبیات آئینی را برای کودکان و نوجوانان قابل درک و جذاب کنیم؟» اینگونه پاسخ داد: برای بیان واقعه عاشورا به زبان کودکانه در شعر، سادگی آن به بهترین نحو می‌تواند تاثیر گذار باشد. و شاعران موفقی در این زمینه کارهای برجسته‌ای ارائه داده‌اند. بافت و ساختار شعر کودکانه بهترین تاثیرها را دارد.
 
وی به این سوال که «شعر عاشورایی با چه چالش‌هایی مواجه است؟» اینگونه توضیح داد: تکرار و نبود نوآوری در بیان حادثه تلخ تاریخی عاشورا، شاید بزرگ‌ترین مشکل است و به شخصه معتقدم عدم نگاه فرمالیستی به جریان عاشورا موجب می‌شود شاعران در شعر آیینی به تکرار برسند.
 
وی ادامه داد: این اتفاق در استان خوزستان افتاده و متأسفانه شاعران در شعر عاشورایی به تکرار مضامین رسیده‌اند و  این موضوع در زمینه شعر آئینی آفت است. باید بکوشند مضامین نو را در شعر وارد کنند، تا ذهن مخاطب خسته نشود.
 
مولف«شیخ سنگر» در پاسخ به این سوال که «برخی شاعران همچون محتشم کاشانی و شهریار از مضامینی در  اشعارشان استفاده کردند که در حوزه ادبیات دینی ماندگار و  جهانی شدند، آیا این نگاه در شاعران آئینی امروز وجود دارد ؟» گفت: محتشم کاشانی با زبانی شیوا و رسا عاشورا را ماندگار کرد و توصیه‌ام این است که باید از عناصر و ترکیبات تازه و بکر امروزی برای واقعه عاشورا استفاده کرد. زیرا ادبیات عاشورا جان تازه می‌خواهد تا در حوزه شعر بدرخشد.


اکبری یادآوری کرد: در دوران معاصر ما، با ظهور شاعرانی که در جستجوی قالب‌های نو و بدیع برای ارائه سروده‌های عاشورایی هستند ،شعر سپید و نیمایی سبک و سیاقی نو در حوزه شعر عاشورا به وجود آورده است و باید اینگونه جریان‌ها همیشه حرفی برای گفتن داشته باشند. هرچند حضور شعر سپید در ادبیات عاشورایی، باعث شد که شعر آئینی از انحصار بیرون بیاید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها