شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی اهواز برگزار می‌شود

خوزستان-معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی اهواز همزمان با حرکت پیاده‌روی اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز خبرداد.

سید امین سپهریان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز ، بیان کرد: پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی اهواز با هدف رونق بخشی به جریان مردمی و دینی اربعین حسینی و با بهره‌گیری از تجارب و توانایی هنرمندان متعهد در سال‌های اخیر برگزار می‌شود.  

سپهریان با اشاره به موضوعات این سوگواره اظهار کرد: این سوگواره با موضوعاتی چون کودکان و فرهنگ عاشورا، پیاده‌روی اقشار جامعه، تأثیر عاشورا بر فرهنگ ایرانی، خادمان اربعین درموکب‌های حسینی، نهضت حسینی و فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج روحیه مقاومت و معرفی شهدای مدافعان حرم، تبیین نهضت قیام امام حسین (ع) و تاثیر آن بر سایر ملت‌ها در پایانه مرزی شلمچه و سطه شهر اهواز اجرا می‌شود. 

وی بیان اینکه سوگواره ملی در دو بخش «تئاتر میدانی» و بخش «تعزیه و آیین‌های نمایشی» برگزار می‌شود، اضافه کرد: در بخش تئاتر میدانی انواع تئاترهای خیابانی، محیطی و پِرفورمَنس با هدف ترویج تئاتر دینی و ارتباط سازنده بدون واسطه تئاتر با مخاطبان است.

وی ادامه داد: بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی مختص به اجرای مجالس تعزیه و آیین‌های نمایشی اقوام در سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و تعزیه‌های میدانی به زبان «فارسی و عربی»و مجالسی که از نُسَخ معتبر و با اصالت در اجرا بهرمند باشند، به اجرا در می‌آیند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان عنوان کرد:   آثاری که در قالب گونه‌های تئاتر محیطی و میدانی با بیانی هنرمندانه و با پرهیز از سطحی‌نگری و شعارگونه، به موضوعات مذکور  بپردازند از اولویت حضور در سوگواره برخوردار هستند.

وی ضمن توضیح درخصوص شرایط هر دوبخش این سوگواره بیان کرد: هر کارگردان می‌تواند دو اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال کند، مدت زمان آثار متقاضی بخش خیابانی ومحیطی، نباید از ۲۰ دقیقه بیشتر شود ، مدت زمان آثار تعزیه و آئین‌های نمایشی حداکثر ۶۰ دقیقه است، اجرای گروه‌های منتخب طبق جدول زمانبندی سوگواره در پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز خواهد بود.

وی افزود:  مهلت ارسال آثار به دبیرخانه  سوگواره  تا 20 مرداد ماه  است و این زمان تمدید نخواهد شد و متقاضیان باید سه نسخه لوح فشرده (DVD) حاوی فایل تصویری اجرای کامل اثر نمایشی و تعزیه را به دبیرخانه ارسال کنند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان زمان برگزاری سوگواره را 10 تا 15شهریور اعلام کرد و گفت:مکان برگزاری سوگواره پایانه مرزی چذابه_شلمچه و سطح شهر اهواز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها