جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
واکاوی زمینه‌های کم‌رنگ‌شدن رابطه فرهنگی ایران و عراق/ از زندگی مسلمانان هند تا تحلیل تحولات این کشور

انتشارات بین‌المللی الهدی امسال ۳۲ اثر تازه عرضه کرده است. «مناسبات فرهنگی و اجتماعی دو قرن اخیر ایران و عراق»، «از اسب فتادگان» و «مقالات محیط‌شناسی راهبردی هند معاصر» از کتاب‌های این ناشر در حوزه تاریخ و سیاست هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داوود محمدی، مدیر بازرگانی انتشارت بین‌المللی الهدی گفت: امسال با نزدیک به ۲۸۰ عنوان کتاب در نمایشگاه حضور داریم و ۳۲ اثر تازه عرضه کرده‌ایم.

از کتاب‌های تازه و جدید این ناشر می‌توان به این موارد اشاره کرد: «مناسبات فرهنگی و اجتماعی دو قرن اخیر ایران و عراق» نوشته سید علی موجانی. این کتاب به زبان عربی نیز ترجمه شده است. نویسنده درباره کتابش می‌گوید: «از آنجایی که عراق کشوری است با چند اقلیم فرهنگی متنوع، که در ادواری نه چندان دور در پیوستگی سیاسی به سایر اجزای فلات ایران بوده است، بدیهی به نظر می‌رسید که موضوع مورد اشاره دامنه‌ای وسیع را شامل شود. با این همه به رغم دشواری در کند و کاو اسناد و مدارک، جذابیت درک چرایی کم‌رنگ‌شدن زمینه‌های فرهنگی میان دو ملت در سده اخیر، من را بر آن داشت بررسی موضوع را در دستور کار قرار دهم».

«سیاست فرهنگی خارجی آلمان در روابط بین المللی و دو جانبه» نوشته حمید محمدی. هدف اصلی این پژوهش تبیین ساختارها، روندهای توسعه، کارکرد و نقش نهادها و کنشگران در «سیاست فرهنگی خارجی آلمان» است. از این رو تلاش شده است تا تصویری کلی از شکل‌گیری مفهوم سیاست فرهنگی خارجی و روند تحولات در این سیاست ارائه شود. همچنین نحوه کارکرد و وظایف ارکان مهم سیاست فرهنگی خارجی از جمله رسانه، نهادهای آموزشی، سازمان‌های واسطه، مکانیزم‌های مالی، نهادهای نظارتی و همچنین سیاست‌های کلی در ترویج زبان آلمانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کتاب «از اسب فتادگان» نوشته علی فولادی درباره وضعیت اجتماعی، اقتصادی و آموزشی مسلمانان هند است. مسلمان‌های هند یکی از عناصر کلیدی تاثیرگذار بر فرهنگ و تاریخ این کشور بوده‌اند. حضور، رشد و بالندگی آن‌ها در هند، یک فرایند اجتماعی و تاریخی است که برای فهم آن نیازمند مطالعه و بررسی‌های بیشتری هستیم. برای پی‌بردن به پاسخ این پرسش که چرا مردمانی که حال و روز اقتصادی و فرهنگی‌شان روزی رشک رهبران جامعه هندو و دستیابی به چنان وضعیتی آرزوی ایشان بود اما امروز از نظر شاخص‌های مهم توسعه و پیشرفت از طبقات «بسیار عقب‌مانده» هند به شمار رفته و فاقد جایگاه اجتماعی، اقتصادی و آموزشی شایسته‌ای هستند، باید فرایندهای پیچیده‌ای را بررسی کرد. این کتاب به بررسی این مسائل می‌پردازد.

«مقالات محیط‌شناسی راهبردی هند معاصر» نوشته محمدعلی ربانی. امروزه بخش عمده از پژوهش‌های منتشره در خصوص مناسبات فرهنگی ایران و هند مربوط به تحلیل‌های تاریخی و ارتباطات گذشته دو کشور است. مضاف بر آن، تصویر بسیاری از مردم ایران از هند به عنوان یک جامعه ایستا با مردمانی فقیر، با ترکیبی از عجایب و رویدادهای تراژیک شکل گرفته است. این تصور نادرست که عمدتاً از طریق کلیشه‌سازی رسانه‌ای و بعضاً تاریخی و گذشته‌نگر رایج شده است، بخش مهم از واقعیت‌های هند بویژه هند معاصر را پنهان کرده است حال آنکه در واقع هند جامعه‌ای پرجنب‌وجوش با پویایی درونی پیشرو و نفوذ فزاینده منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. در این مجموعه مقالات سعی شده است تا ضمن بازخوانی و تحلیل برخی تحولات فرهنگی اجتماعی در هند معاصر به بررسی تاثیر آن در مناسبات فرهنگی ایران و هند بپردازد.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها