چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
ترور رجایی، درام سینمایی که هرگز به تولید نرسید

زندگی‌نامه محمدعلی رجایی سراسر فرازونشیب است که درام بسیار خوبی برای سینماگران و ساخت فیلم دراین‌باره است؛ اما تابه‌حال هیچ‌یک از اهالی سینما به‌سراغ ساخت فیلمی در این مورد نرفته‌اند و ما هیچگاه شهید رجایی را روی پرده سینما ندیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در روز ۲مردادماه۱۳۶۰ دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد که در این انتخابات محمدعلی رجایی منتخب مردم نام گرفت.
عموماً انتخابات در ایران حوالی خردادماه برگزار می‌شود اما دلیلی که این اتفاق زودتر رخ داد عزل زودهنگام بنی صدر از مسند ریاست‌جمهوری بود.

محمدعلی رجایی که بود؟
محمدعلی رجایی، سال ۱۳۱۲ درشهر قزوین متولد شد و تحصیلات را تا اخذ گواهی‌نامه ششم ابتدایی در همین شهر به انجام رساند.
وی در سال ۱۳۲۷ به تهران آمد و سال ۱۳۲۸ وارد نیروی هوایی شد. دوره متوسطه را به‌صورت شبانه گذراند و سال ۱۳۳۵ به دانش‌سرای عالی رفت. 

محمدعلی رجایی سال ۱۳۳۸ لیسانس ریاضی گرفت و به‌عنوان دبیر ریاضی به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. او به‌ترتیب در شهرستان‌های خوانسار، قزوین و تهران به تدریس پرداخت.
او سال ۱۳۴۲ و در جريان مبارزه با رژيم پهلوی زندانی شد و پس از آزادی، با محمدجواد باهنر به سازماندهی و پرورش افرادی برای مبارزه با رژيم اشغالگر قدس اقدام كردند. 
محمدعلی رجایی هم‌زمان با فعالیت‌های سیاسی، به خدمات فرهنگی از جمله تدریس در مدارس کمال و رفاه توجه خاصی داشت.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۸، مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده گرفت. سپس نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شد و در تاریخ ۱۸مرداد۱۳۵۹ نخستين نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران شد.
به‌دنبال عزل ابوالحسن بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری، محمدعلی رجایی با رأی اکثریت مردم به ریاست‌جمهوری انتخاب شد؛ اما دشمنان انقلاب اسلامی در هشتم شهریورماه۱۳۶۰ او را همراه یار قدیمی‌اش محمدجواد باهنر، در انفجار دفتر نخست‌وزیری به شهادت رساندند. 

مهم‌ترين كتاب‌هايی كه تاكنون درباره شهيد محمدعلی رجايی منتشر شده‌ عبارت‌اند از: 
ف‍رزن‍د م‍ل‍ت‌ در آي‍ی‍ن‍ه‌ ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌ (م‍ج‍م‍وع‍ه‌ س‍خ‍ن‍ران‍ی‌ه‍ا، م‍ص‍اح‍ب‍ه‌ه‍ا و پ‍ی‍ام‌ه‍ای‌ ش‍ه‍ی‍د رج‍ای‍ی)‌ (۲ جلد)
چگونگی انتخاب اولين نخست‌وزير جمهوری اسلامی ايران و مكاتبات رجايی با بنی‌صدر
آم‍وزگ‍اران‌ ن‍ور (ب‍ه‌ ی‍اد دو م‍ع‍ل‍م‌ ش‍ه‍ی‍د و دو آم‍وزگ‍ار ن‍ور، رج‍ای‍ی‌ و ب‍اه‍ن‍ر)
پيام شهيدان (دفتر ۱)
فرزند ملت در آيينه انقلاب اسلامی (۲ جلد)
يادواره شهدای انقلاب اسلامی (شهيد رجايی ـ جلد ۱)
ش‍ه‍ی‍د رج‍ای‍ی‌ اس‍وه‌ ص‍ب‍ر و اس‍ت‍ق‍ام‍ت‌
پ‍ان‍زده‌ س‍ال‌ ب‍ع‍د؛ م‍ق‍دم‍ه‌ای‌ ب‍ر رم‍ان‌ ال‍م‍اس‌ س‍وخ‍ت‍ه‌
بی‌مرگ، مثل صنوبر
ال‍م‍اس س‍وخ‍ت‍ه (ب‍راس‍اس‌ زن‍دگ‍ی‌ ش‍ه‍ی‍د رج‍ای‍ی‌)
حديث جاودانگی
آی‍ت‌ ک‍م‍ال ‌(درس‌ه‍ايی‌ از زن‍دگ‍ی‌ ش‍ه‍ی‍د رج‍ايی‌)
رمز جاودانگی
سوخته وصل
چ‍راغ‌ ص‍ب‍ح‌ (زن‍دگ‍ی‌ن‍ام‍ه‌ داس‍ت‍ان‍ی‌ ش‍ه‍ی‍د م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ رج‍ای‍ی‌)
خ‍لاص‍ه‌ خ‍وب‍ی‌ه‍ا (ن‍اگ‍ف‍ت‍ه‌ه‍ای‍ی‌ از زن‍دگ‍ی‌ ش‍ه‍ی‍د م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ رج‍ای‍ی)‌
رجايی در آينه مردم
ش‍ه‍ی‍د رج‍ای‍ی‌
زندگی‌نامه سياسی شهيد رجايی
م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ رج‍ای‍ی‌
ستاره من
سيره شهيد رجايی
من، محمدعلی رجایی
شاهد ياران (شماره ۱۰: يادمان شهدای دولت جمهوری اسلامی ايران)
سی خاطره از یک نخست‌وزیر
بادیه‌فروش (برگ‌هایی از زندگی محمدعلی رجایی)

شهید رجایی از قاب سینما
زندگی‌نامه محمدعلی رجایی سراسر فرازونشیب است که درام بسیار خوبی برای سینماگران و ساخت فیلم دراین‌باره است؛ اما تابه‌حال هیچ‌یک از اهالی سینما به‌سراغ ساخت فیلمی در این مورد نرفته‌اند و ما هیچ‌گاه شهید رجایی را روی پرده سینما ندیده‌ایم. البته که در چند اثر اشاره‌های بسیار کمی به شهید رجایی شده ولی اینکه تمام فیلم در اختیار کاراکتر باشد، نه!

در پایان فیلم ضد ما شاهد آن هستیم که شخصیت اصلی فیلم پس از ترور موفقیت‌آمیز آیت‌الله بهشتی با نفوذ به بطن نظام جمهوری اسلامی ایران وارد دفتر شهید رجایی می‌شود تا عملیات بعدی خود را آغاز کند.

در سکانسی از سینمایی بادیگارد ابراهیم حاتمی‌کیا نیز مشاهده می‌کنیم که حیدر در گذشته بادیگارد محمدعلی رجایی بوده و درحال مرور خاطرات خود است.

در ۲۷دی‌ماه۱۳۹۶، غلامرضا حقایق‌پور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین خبر از تولید یک اثر سینمایی بلند با محوریت محمدعلی رجایی و زندگی و طریقه شهادت او داد. امروز با گذشت ۶ سال از این وعده هنوز هیچ خبری از این پروژه نیست و گویی که مانند تمام وعده‌های دیگر تنها ادعایی پوچ بوده است.

در ادامۀ گزارش به سه مجموعه تولیدشده با محوریت شهید رجایی می‌پردازیم.

دولت عشق
سریال دولت عشق به کارگردانی حمید بهمنی است که در سال‌های ۸۰ تا ۸۱ تولید شده است.
این سریال به زندگی محمدعلی رجایی از زمان تولد تا ترور می‌پردازد.
 

راز ناتمام
سریال راز ناتمام در کش‌وقوس یک ماجرای امنیتی به زندگی پرفرازونشیب «محمدجواد باهنر» (سومین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران) می‌پردازد. در این سریال، شخصیت افراد سرشناس انقلاب از جمله سیدعلی خامنه‌ای، سیدمحمد بهشتی، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدعلی رجایی بازسازی شده و روایت‌‌هایی از وجوه مبارزاتی این شخصیت‌ ها و حزب جمهوری اسلامی و وقایع دهه شصت و فعالیت های سازمان مجاهدین خلق ایران را به نمایش می‌گذارد.
کارگردان این سریال امین امانی است. در این مجموعه هنرمندانی همچون فرهاد جم، نگین معتضدی، رامین راستاد، سیدجواد هاشمی، شهرام عبدلی، مهدی کوشکی و مریم کاویانی به ایفای نقش می‌پردازند.
 

خرده‌‌روایت‌ها
می‌توان گفت خرده‌روایت‌های محمد‌باقر مفیدی‌کیا (میم. ب. مهاجر) یکی از بهترین آثاری است که در این حوزه به تولید رسیده است.
فیلم داستانی خرده‌روایت‌ها به روایت بخش‌هایی از زندگی سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهید اسدالله لاجوردی و شهید محمدعلی رجایی می‌پردازد.
روایت‌های محمدعلی رجایی در ۵ اپیزود با نام‌های «آقازاده»، «نوبرانه»، «خنکا»، «قرار» و «فرش قرمز» منتشر شده است.
تهیه‌کننده این اثر خبر از تولید فصل دوم این مجموعه داده است.
 

امید بر آن است که زندگی‌نامه پرفرازونشیب او که مملو از اتفاقات سینماتیک است مورد توجه سینماگران قرار بگیرد و در اولین فرصت زندگی‌نامه محمدعلی رجایی را روی پرده نقره‌ای ببینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها