سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
هدف رهبری از تقریظ‌نویسی ارائه دست‌مایه هنری به هنرمندان است/ تأکید رهبری بر توجه به اقتباس ادبی

سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که در زمینه اقتباس ادبی کار شود. ایشان کتاب‌ها را می‌خوانند، گاهی تقریظ می‌نویسند، نه اینکه در قالب کتاب باقی بماند؛ این کتاب باید دست‌مایه آثار هنری شود و تبدیل به یک فیلم‌نامه یا نمایشنامه شود.

سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به شکل گرفتن بحث اقتباس بعد از جشنواره فجر و برگزیده شدن فیلم غریب گفت: در مرحله اول باید کتاب‌های ارزنده‌ای چاپ شود در قالب رمان، روایت و غیره که قابل استفاده باشد. مثلاً در بحث دفاع مقدس که به‌عنوان یک گنجینه پایان‌ناپذیر از آن یاد می‌شود که این همه فداکاری و گذشت دارد رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که در این زمینه کار شود. ایشان کتاب‌ها را می‌خوانند، گاهی تقریظ می‌نویسند، نه اینکه در قالب کتاب باقی بماند؛ این کتاب باید دست‌مایه آثار هنری شود و تبدیل به یک فیلم‌نامه یا نمایشنامه شود. در واقع اقتباس ادبی برای فیلم‌نامه‌نویسان هم راحت‌تر است چون داستان آماده است و مخاطب خود را دارد.

حسینی عنوان کرد: اگر هنرمندان و سینماگران با بحث اقتباس بیشتر آشنا شوند، علاقه‌مند به استفاده خواهند شد. متأسفانه سینمای ما تا حدودی تقلید از سینمای غربی شده است درحالی‌که ایران از یک پیشینه درخشان فرهنگی برخوردار است. نمونه‌اش اسطوره‌های شاهنامه تا کتاب‌های تاریخ معاصر است. ما اهالی قلم کم نداریم. باید همه رسانه‌ها کمک کنند این کار انجام شود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت: قبل از انقلاب زمانی که دانش‌آموز بودم کتابی به دستم رسید در مورد نهضت سربداران. در آن زمان ما آن را به یک نمایشنامه تبدیل کردیم.

وی ادامه داد: اقتباس استفاده از فکر و اندیشه دیگران است؛ دیگرانی که پژوهش کردند تحقیق کردند، داستان یا خاطره‌ـ‌داستان خلق کردند. وقتی کتابی شکل می‌گیرد، احتمال بسیار زیاد محتوای خوبی داشته است و اگر تبدیل به فیلم‌نامه هم شود برای مخاطب جذاب خواهد بود.
 
وزیر ارشاد دولت دهم گفت: فیلم غریب یک نمونه خوب از این اتفاق بود که قسمت‌هایی از کتاب مسیح کردستان و زندگی شهید بروجردی را به نمایش گذاشت. در گذشته وقتی در حوزه فرهنگ کار می‌کردیم یکی از توصیه‌هایی که حضرت آقا داشتند این بود که هنرمندان با افراد متفکر و اندیشمند در ارتباط باشند تا کارهای هنری با فرم و قالب جذاب ارائه کنند و در تولید محتوا از دیگران کمک بگیرند.
 
حسینی با اشاره به استفاده کمدین‌ها از متون قدیمی گفت: ما حتی در طنز هم متون فاخری داریم که اگر گردآوری شود و در اختیار کمدین‌ها قرار گیرد بسیار جذاب خواهد بود و تأثیرگذاری بیشتری دارد. حکایت‌ها و حاضرجوابی‌های جالبی داریم. به‌طور مثال سیدنعمت‌الله جزایری که همکار و شاگرد علامه مجلسی بودند، کتاب زهرالربیع که طنز است را به اقتضای آن روزگار انجام داده است برای شادی مردم و طلبه‌ها. امیدوارم از این منابع فاخر و ارزشمند استفاده شود و مردم با ساخت فیلم و روایت تصویری آن‌ها را بهتر بشناسند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها