به گزارش
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب
«تجلی نور در هنرهای سنتی ایران» نوشته حسین یاوری در ۱۹۴ صفحه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.
هنرهای سنتی ایران، مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی کشورمان است که ریشههای عمیق و استوار در آداب، رسوم، سنن، عادات و اعتقادات و درمجموع فرهنگ این مرزوبوم دارد و همواره تأمینکننده بخشی از نیازهای روزمره بوده و با فرهنگ معنوی جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد. هنرهای سنتی ایران یکی از مظاهر تمدن غنی ایران است که تفکر، علم و تلاش مؤمنانه همراه با رنج مقدس هنرمندان و هنروران را سینهبهسینه از خلال تاریخ به عصر حاضر منتقل کرده تا یادگاری از مقام رفیع و روح لطیف انسان در وقت گفتوگو و رازونیاز با حق باشد.
در این کتاب توضیحاتی پیرامون خوشنویسی، نگارگری و هنرهای مرتبط، فلزکاری، هنرهای چوب، بافتههای داری، سفال و کاشی، نساجی سنتی، صحافی و تجلید و شیشهگری و… آورده شده است. این کتاب بهنوعی به تجلی نور و کشف شهودی در هنرهای سنتی پرداخته است.
در بخشی از کتاب میخوانیم:
شاگردان و پیروان باقوت در ایران، خط ثلث را در نوشتن قرآن و ادعیه و کتیبه های مساجد و مدارس به کار بردهاند. این خط در عصر صفوی در کتیبهنگاری کاربرد فراوان داشته و هماکنون نیز مورد استفاده قرار میگیرد. خط ثلث با داشتن اشکال و رسوم مختلف و متنوع، میدانش وسیع و بیشتر تودرتو و درهم نوشته میشود. نمونه کامل خط ثلث، خطوطی است که در مسجد امام اصفهان و مسجد شیخ لطفالله اصفهان و بناهای دیگری به دست استادان مشهوری چون «علیرضا عباسی»، «علیرضا امامی» و «محمّد صالح» و «عبدالرحیم جزایری» نوشته شده و هنوز باقی است. درباره خط رقاع: این خط، فرعی از ثلث و شکسته ثلث است. در این خط، کلمات جمعتر و فشردهتر شده و بیشتر در عناوین و شرح بر قرآنها، ادعیه و در قطعات به کار میرود و هنوز هم کموبیش این نوع خط نوشته میشود و خطی واضح و روشن است. درباره خط محقق و ریحان: این خطوط تا دوره صفویه در نوشتن مصاحف و ادعیه کاربرد فراوان داشته است و قرآنهای زیبایی به خطوط مذکور در دست است. خط محقق که از خطوط اصلی و قدیم اسلامی است دارای حروفی درشتاندام و واضح است و خط ریحان نوع روانتر، لطیفتر و ظریفتر آن است. درباره خطوط رُقعه و دیوانی: رقعه، تقریباً شکستهای از خط نسخ محسوب میشود. در این خط شکل حرفها را ساده و قوسها و تمایلها را کم کردهاند تا سرعت زیاد شود. ویژگی ممتاز خط رُقعی این است که گودی حروف (دور) کم و استقامت (سطح) زیاد شده است و مقصود اصلی از وضع آن، ازدیاد سرعت در نوشتن است؛ زیرا این خط بیشتر برای پیشنویسها و نامههای تجاری کاربرد داشته است. خط دیوانی بر دو نوع است: ۱- دیوانی خفی، که معمولاً بدون حرکات و تزئینات نوشته میشود و نقطههای آن نیز بهصورتی خاص قرار میگیرد. ۲- دیوانی جلّی، که با تمام حرکات و نقطههای مربع و تزئینات با نقطههای کوچک معمول است.
نظر شما